چگونه خوشه کندوی عسل را می‌توانید در آسمان شب خود پیدا کنید!!

 

صورت فلکی سرطان از اتحادیه بین المللی نجوم (IAU). در یک شب تاریک، خوشه ستاره‌ای کندوی عسل (M44) را با رسم خطی از ستاره‌های روشن دوپیکر – Castor یا Pollux – و ستاره Procyon می‌توانید پیدا کنید.

با این حال، شما نباید مشکل زیادی در تشخیص برخی از ستاره‌های روشن در هر دو طرف سرطان، داشته باشید. ستاره‌های دوپیکر، کاستور و پولوکس در کنار ماه خودنمایی می‌کنند، در حالی که ستاره قلب‌الاسد، روشن‌ترین ستاره در صورت فلکی شیر، در سمت دیگر ماه می‌درخشد.

 

همانطور که زمین در طول شب می‌چرخد، از غرب به شرق، ماه، سرطان، ستاره‌های دوپیکر و قلب‌الاسد به نظر می‌رسد به سمت غرب آسمان حرکت می‌کند.

 

خوشه کندوی عسل دارای 1000 ستاره می‌باشد. در یک شب تاریک، آن را به عنوان یک لکه نور، با قطر حدود 3 ماه می‌توانید پیدا کنید. این خوشه واقعا یک خوشه ستاره‌ای شگفت‌انگیز به نام کندوی عسل، یا M44 است.

 

خوشه ستاره‌ای کندوی عسل یا M44، توسط فرد اسپیناک در AstroPixels.

 

اگرچه این صورت فلکی یکی از 12 صورت فلکی دایره‌البروجی است، صورت فلکی سرطان خیلی ضعیف است که شما احتمالا هرگز آن را نخواهید دید … به جز خوشه ستاره‌ای دوست‌داشتنی داخل آن. این خوشه معمولا به نام کندوی عسل یا M44 شناخته می‌شود. ستاره‌شناسان آن را به اسم NGC2632 نیز می‌شناسند. نام قدیمی‌تر Praesepe می‌باشد. کندوی عسل یک خوشه پر زرق و برق است که با چشم غیرمسلح در مکان تاریک دیده می‌شود و به راحتی آن را می‌شود در دوربین‌های دوچشمی یافت. اندازه آن 1.5 درجه و یا سه برار قطر ماه کامل است. این خوشه دارای 1000 ستاره می‌باشد، اگر چه چشم قادر به تشخیص آنها نیست.

به دنبال کندوی عسل بین ستاره‌های دوقلوی کاستور و پولوکس در صورت فلکی دوپیکر و ستاره قلب‌الاسد در صورت فلکی شیر باشید.

 

چگونگی می‌توانیم  خوشه کندوی عسل را مشاهده کنیم؟

ستاره‌های قلب‌الاسد و و پولوکس و کاستور را در آسمان پیدا کنید، زیرا آنها ستاره راهنمای شما برای یافتن خوشه ستاره‌ای کندو هستند. خوشه ستاره‌ای کندوی عسل در نیمه راه بین قلب‌الاسد و جفت ستاره پولوکس و کاستور قرار گرفته است.

 

در ماه مارس، پس از تاریکی سمت شرق را نگاه کنید. شما احتمالا قلب‌الاسد را مشاهده خواهید کرد، درخشانترین ستاره در صورت فلکی اسد، و نزدیک به افق شرق. سپس ستاره‌های روشن کاستور و پولوکس را در صورت فلکی دوپیکر که در حال صعود در آسمان هستند.

 

با گذشت چند ماه، خوشه کندو در آسمان شب صعود می‌کند. در اواخر ماه ژوئن، از آسمان شب غربی ناپدید می‌شود و در اوایل ماه اوت به آسمان صبح می‌رسند.

 

شما فکر می‌کنید که شی‌ای با نام‌های بسیار مثل – NGC2632، M44، Praesepe، کندو – بسیار روشن خواهد بود؟! اما خوشه ستاره‌ای کندو روشن نیست. فقط در آسمان تاریک می‌توانید این جسم ضعیف را با چشم غیرمسلح ببینید. با این حال، با دوربین دوچشمی این لکه نور را به یک خوشه ستاره‌ای پرشکوه تبدیل می‌کند.

 

تصویر از ConstellationofWords.com

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منابع:

1- The Beehive: 1,000 stars in Cancer

By Bruce McClure and Deborah Byrd in ASTRONOMY ESSENTIALS | CLUSTERS NEBULAE GALAXIES | March 18, 2018

https://earthsky.org/clusters-nebulae-galaxies/praesepe-beehive-cluster

2- Moon and faint Cancer on March 17

By Bruce McClure in TONIGHT | March 17, 2019

https://earthsky.org/tonight/moon-and-cancer

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *