چگونه فرود فردای مریخ‌نورد استقامت را می‌توانیم تماشا کنیم!!

 

مریخ‌نورد استقامت یا پشتکار به دلیل قرار گرفتن در دهانه‌ی Jezero، درست در شمال استوای مریخ، مریخ‌نورد استقامت یا Perseverance ابزارهای علمی زیادی را برای جمع‌آوری نمونه‌های خاک و جستجو برای یافتن نشانه‌هایی از زندگی باستانی حمل می‌کند. این مریخ‌نورد مجهز به فناوری پیشرفته سمعی و بصری است تا به ما اجازه دهد حس دیدن و شنیدن – برای اولین بار در یک جهان دیگر چگونه است، هیجان‌انگیز خواهد بود!

 

استقامت ناسا فردا، 18 فوریه در مریخ فرود می‌آید. در اینجا نحوه تماشای آن را می‌توانید مطالعه کنید.

https://youtu.be/rzmd7RouGrM

 

فرود روی مریخ سخت است. بنابراین وقتی شما می‌خواهید فردا فرود مریخ‌نورد استقامت را تماشا کنید که (قبلاً مریخ‌نورد 2020 نامیده می‌شد) امیدوار خواهید بود که اولین شی مصنوعی باشد که پس از فرود مریخ‌نورد اینسایت در سال 2018 روی سیاره سرخ فرود می‌آید. این اولین مریخ نورد پس از کنجکاوی در سال 2012 است. به دلیل قرار گرفتن در دهانه‌ی Jezero، درست در شمال استوای مریخ، مریخ‌نورد استقامت یا Perseverance ابزارهای علمی زیادی را برای جمع‌آوری نمونه‌های خاک و جستجو برای یافتن نشانه‌هایی از زندگی باستانی حمل می‌کند. این مریخ‌نورد مجهز به فناوری پیشرفته سمعی و بصری است تا به ما اجازه دهد حس دیدن و شنیدن – برای اولین بار در یک جهان دیگر چگونه است، هیجان‌انگیز خواهد بود!

 

می‌توان فردا فرود این مریخ‌نورد را دنبال کرد، چرا که ناسا از ساعت ۱۴:۱۵ به وقت EST و ۲۲:۴۵ به وقت ایران این رویداد را به صورت زنده پوشش می‌دهد:

https://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/#public

 

کجا می‌توان این رویداد را تماشا کرد:

تلویزیون ناسا:

https://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/#public

 

یوتیوب:

https://www.youtube.com/c/NASAJPL/featured

 

توییتر:

https://twitter.com/nasa

 

فیس‌بوک:

https://www.facebook.com/NASA/

 

لینکداین:

https://www.linkedin.com/authwall?trk=gf&trkInfo=AQGmVlGcK2xFfwAAAXenWeNw4ygdkQfoDgoOdF6FNBqxv3KqrDlFlkF5sApYf_nl01TH90nenIBTa7lNs1yc3nk_txKSLFt9uKTTiC_6YikktZfGKKZkD3yWG0P8ib82YyGXH28=&originalReferer=https://www.nasa.gov/&sessionRedirect=https%3A%2F%2Fwww.linkedin.com%2Fcompany%2Fnasa

 

 ​​توئیچ:

https://www.twitch.tv/nasa

 

دیلی موشن:

https://www.dailymotion.com/NASA

 

 و THETA.TV:

https://www.theta.tv/nasa

 

دوربین‌ها و میکروفون‌های نوآورانه استقامت، قسمت عمده‌ای از روند اصلی ورود و فرود آن را به تصویر می‌کشند. این روند که بعضاً توسط مهندسان فضایی هفت دقیقه رعب و وحشت نامیده می‌شود، مهمترین و خطرناکترین قسمت مأموریت قلمداد می‌شود.

 

https://youtu.be/M4tdMR5HLtg

 

طبق گفته ناسا، مهندسان انتظار دارند در زمان‌های تخمین زده شده زیر، از نقاط عطف اصلی فرود مطلع شوند. به دلیل مسافتی که سیگنالها باید از مریخ به زمین طی کنند، این وقایع در واقع در مریخ در طول 11 دقیقه رخ می‌دهد، 22 ثانیه زودتر از آنچه در زیر ذکر شده است. همچنین عوامل مختلفی می‌توانند بر زمان‌بندی دقیق این نقاط ذکر شده در بالا تأثیر بگذارند، از جمله خواص جو مریخ که پیش‌بینی آن دشوار است تا زمانی که فضاپیما در آن پرواز کند.

 

– جدایی مرحله کروز: بخشی از فضاپیما همراه با استقامت و هلیکوپتر Ingenuity یا نبوغ که به شکم خود متصل شده است – که بعد از طی 6 1/2 ماه گذشته از  فضا در حدود 3:38 بعد از ظهر به وقت EST از کپسول ورودی جدا خواهد شد (12:38 p.m. PST, 20:38 UTC).

 

– ورود به اتمسفر: انتظار می‌رود این فضاپیما در ساعت 3:48 بعد از ظهر به وقت EST با حرکت در حدود 12100 مایل در ساعت (19،500 کیلومتر در ساعت) به بالای جو مریخ برسد.  (12:48 p.m. PST, 20:48 UTC)

 

– اوج گرمایش: اصطکاک اتمسفر پایینی فضاپیما را تا دمای حدود 2370 درجه فارنهایت (حدود 1300 درجه سانتیگراد) در ساعت 3:49 بعد از ظهر به وقت EST گرم می‌کند (12:49 p.m. PST, 20:49 UTC).

 

– باز کردن چتر: فضاپیما در حدود ساعت 3:52 بعدازظهر به وقت EST چتر نجات خود را با سرعت مافوق صوت باز خواهد کرد.  (12:52 p.m. PST, 20:52 UTC)

زمان باز کردن دقیق چتر براساس فناوری جدید Range Trigger است که دقت توانایی فضاپیما در هدف قرار دادن هدف را بهبود می‌بخشد.

 

– جداسازی سپر حرارتی: پایین محافظ کپسول ورودی حدود 20 ثانیه پس از استقرار چتر جدا می‌شود. این امر به مریخ‌نورد اجازه می‌دهد تا با استفاده از یک رادار فاصله خودش را با سطح تعیین کند و از فن‌آوری Terrain-Relative Navigation خود برای یافتن مکان فرود ایمن استفاده کند.

 

– جداسازی پوسته پشتی:  پشت کپسول ورودی که به چتر بسته می‌شود در ساعت 3:54 بعد از ظهر از به وقت EST و “جت پک” آن (معروف به مرحله نزول) از مریخ‌نورد جدا می‌شود.

(12:54 p.m. PST, 20:54 UTC)

جت پک از موتور‌های عقب برای کاهش سرعت و پرواز به سمت محل استفاده می‌کند.

 

– مرحله فرود فضاپیما، با استفاده از مانور پاراشوت مریخ‌نورد به سمت پایین فرود ‌آید. انتظار می‌رود که مریخ نورد حدود 3:55 بعد از ظهر به وقت با سرعت راه رفتن انسان (حدود 1.7 مایل در ساعت یا 2.7 کیلومتر در ساعت) سطح مریخ را لمس کند.

(12:55 p.m. PST, 20:55 UTC)

کپسول حاوی مریخ‌نورد استقامت ناسا هنگام پایین آمدن از جو در این تصویر خود را به سمت سطح مریخ هدایت می‌کند. صدها اتفاق مهم باید کاملاً و به موقع انجام شود تا مریخ نورد بی‌خطر روی مریخ فرود بیاید. تصویر از  NASA / JPL-Caltech.

 

این مریخ نورد با طی تقریباً 12000 مایل در ساعت (19000 کیلومتر در ساعت) به جو مریخ برخورد می‌کند و به دلیل اینکه سپر حرارتی محافظ آن به کند شدن سرعت آن کمک می‌کند. سپس، در ارتفاع حدود 1 مایل (1.5 کیلومتری)، ماژول فرود موتورهای خود را آتش می‌زند، در حالی که یک سیستم ناوبری نسبی زمینی جدید برای شناسایی یک نقطه فرود ایمن وارد زمین می‌شود. اساساً، سطح را اسکن و تجزیه و تحلیل می‌کند، سپس آن را با نقشه‌های موجود در پایگاه داده خود مطابقت داده و آماده لمس سطح مریخ می‌کند.

 

قبل از اینکه پاراشوت فضایی کار خود را برای پایین آوردن مریخ نورد آغاز کند، یک چتر 70 فوت (21 متر) مستقر خواهد شد تا سرعت کار را بیشتر کند. پاراشوت آسمانی همان سیستم کاوشگر-فرود است که توسط کنجکاوی استفاده شد و یک سیستم کاملاً خودمختار است که برای فرود نرم و ملایم برای مریخ نوردها طراحی شده است (امیدوارم).

 

از نظر طراحی، مریخ نورد استقامت بسیار شبیه مریخ نورد کنجکاوی است که در حال حاضر در دهانه گیل است، اما ابزار علمی مختلفی دارد. در حالی که کنجکاوی بر یافتن شواهدی از قابلیت سکونت در گذشته متمرکز است که این کار را کرده است، استقامت به دنبال شواهدی مستقیم از خود زندگی است. این اولین مأموریت از زمان فرود هواپیماهای وایکینگ 1 و 2 در اواخر دهه 1970 / اوایل دهه 1980 برای انجام این کار خواهد بود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منابع:

https://www.adn.com/nation-world/2021/02/16/nasas-mars-rover-perseverance-aims-for-dicey-landing-to-search-for-ancient-life/

How to watch Perseverance’s Mars landing tomorrow

Posted by Lia Rovira in SPACE | February 17, 2021

How to watch Perseverance’s Mars landing tomorrow

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *