به دنبال رصد آبگردان بزرگ و ذات‌الکرسی باشید!!

 

 

ساعت آسمانی و دو عقربه بزرگ آن آبگردان بزرگ و ذات‌الکرسی- را تماشا کنید زیرا هر شب دور ستاره شمالی می‌چرخند!

 

به دنبال دو الگوی ستاره‌ای مشهور آسمان شمالی باشید – صورت فلکی ذات‌الکرسی و آبگردان بزرگ. هر دوی آنها هر روز یک بار به دور قطب ستاره شمالی می‌چرخند. آنها در مقابل یکدیگر قرار دارند، در دو طرف ستاره شمالی. هنگام شب، صورت فلکی ذات‌الکرسی به آسانی قابل تشخیص است. این صورت فلکی شبیه W یا M است و شامل پنج ستاره نسبتاً درخشان است. شکل متمایز ذات‌الکرسی او را در میان ستارگان آسمان شمالی قابل شناسایی می‌کند.

 

و البته، خرس بزرگ دب‌اکبر – که شامل آبگردان بزرگ است – یکی از مشهورترین الگوهای ستاره‌ای است. ذات‌الکرسی در شمال می‌درخشد در حالی که کمی پایینتر قرار دارد. آنها همیشه در دو طرف مخالف ستاره شمالی هستند.

تصویری از آبگردان بزرگ از  Nightscapes Yuri Beletsky.

 

پولاریس در نیمه راه بین ذات‌الکرسی و آبگردان بزرگ قرار دارد، بنابراین این دو الگوی‌ستاره‌ای  در دو طرف چرخ آسمان سوار هستند. آنها که به سمت شمال قرار دارند، هر روز یک بار در خلاف جهت عقربه‌های ساعت به دور ستاره قطبی ستاره‌ای که قطب شمال آسمان را نشان می‌دهد می‌چرخند. تقریباً هر 12 ساعت، هنگامی که زمین می‌چرخد​​، ذات‌الکرسی و آبگردان بزرگ در آسمان تغییر مکان می‌دهند. تصویر متحرکی که دو صورت فلکی را با ستاره‌های دیگر در اطراف ستاره قطبی نشان می‌دهد.

آبگردان بزرگ و صورت فلکی W شکل ذات‌الکرسی در مدت 23 ساعت و 56 دقیقه در اطراف قطبی، ستاره شمالی قرار دارند. آبگردان بزرگ در 41 درجه عرض شمالی و تمام عرض‌های دورتر شمالی پیراقطبی است.

 

حدود نیمه شب ذات‌الکرسی به طور مستقیم در غرب (چپ) ستاره قطبی قرار دارد، در حالی که آبگردان بزرگ به شرق ستاره قطبی (سمت راست) جابجا می‌شود. قبل از طلوع صبح، آبگردان بزرگ درست در بالای ستاره شمالی قرار دارد، در حالی که ذات‌الکرسی مستقیماً در زیر ستاره می‌چرخد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Look for Cassiopeia and the Big Dipper

Posted by EarthSky in TONIGHT | January 17, 2021

https://earthsky.org/tonight/cassiopeia-and-big-dipper

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *