دنباله‌دار تازه کشف شده لئونارد ممکن است درخشان‌ترین دنباله‌دار سال 2021 باشد

 

دنباله‌دار ( C / 2021 A1لئونارد) – کشف شده در 3 ژانویه 2021 – در حال حاضر بین مدار مشتری و مریخ قرار دارد و به سمت داخل منظومه شمسی حرکت می‌کند. تقریباً در تاریخ 3 ژانویه 2022 به حضیض خورشیدی خواهد رسید. یک سال کامل وقت خواهیم داشت تا این دنباله‌دار درخشان را رصد کنید. این دنباله‌دار ممکن است درخشان‌ترین دنباله‌دار سال 2021 شود!

 

اولین دنباله‌دار یافت شده در سال  (2021 C / 2021 A1  لئونارد) – ممکن است به درخشان‌ترین دنباله‌‌‌دار امسال تبدیل شود! نمودارها و اطلاعات بیشتر در مورد این دنباله‌دار را می‌توانید در این مقاله مطالعه کنید.

 ستاره‌‌شناسان دنباله‌دار لئونارد را یک سال قبل از نزدیکترین جابجایی آن از خورشید ما، در اوایل ژانویه 2021 مشاهده کردند. این دنباله‌‌دار ممکن است تا پایان سال جاری با چشم غیرمسلح قابل مشاهده باشد. درباره این تصویر که توسط  ستاره‌شناس فیلیپ رومانوف تهیه شده است بیشتر بخوانید:

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Comet_Leonard.jpg

  

خبرهای هیجان‌انگیز در راه است! دنباله‌دار تازه پیدا شده ممکن است درخشان‌ترین دنباله‌دار 2021 باشد. ستاره‌شناس گرگ لئونارد دنباله‌داری را که اکنون نام او را بر روی خود دارد( – C / 2021 A1لئونارد) – در 3 ژانویه 2021 در رصدخانه مونت لمون در آریزونا کشف کرد. ستاره‌شناسان گزارش می‌دهند که تصاویر کشف شده یک دنباله‌دار را نشان می‌دهد ، که با نزدیک شدن آن به زمین و خورشید ممکن است دنباله خوبی را مشاهده کنیم. این دنباله‌دار هنوز دور است و در حال حاضر بین مدار مشتری و مریخ قرار دارد و به سمت داخل منظومه شمسی حرکت می‌کند. در تاریخ 3 ژانویه 2022 با رسیدن دنباله‌دار به حضیض خورشیدی، نزدیکترین حالت به خورشید خواهد رسید. بنابراین ما یک سال کامل وقت خواهیم داشت تا این دنباله‌دار را درخشان و درخشان‌تر ببینیم!

 

NASA / JPL  تخمین می‌زند که نزدیکترین حالت دنباله‌دار لئونارد به زمین در 12 دسامبر 2021 (حدود ساعت 14:13) UTC می‌باشد.

با استفاده از لینک زیر می‌توانید زمان این رویکرد را برطبق وقت محلی خود بدست آورید:

https://earthsky.org/astronomy-essentials/universal-time

 

این دنباله‌دار از فاصله بسیار امن 21،690،493 مایل (34،907،464 کیلومتر) از زمین عبور خواهد کرد. مدار آن همچنین نشان می‌دهد که دنباله‌دار در 18 دسامبر 2021 نسبتاً نزدیک (حدود 2،632،000 مایل) به سیاره زهره عبور خواهد کرد.

 

تخمین‌ها نشان می‌دهد که ممکن است به قدر بصری در حدود 5 یا حتی 4 برسد (هرچه ممکن است درخشان‌تر باشد)، و گرچه در درخشان‌ترین حالت دنباله‌دار بسیار نزدیک به افق خواهد بود، اما باز هم ممکن است با استفاده از دوربین دوچشمی در طی روزهای قبل از نزدیک شدن به زمین، در اوایل دسامبر سال 2021، با دید چشم غیرمسلح ممکن است دنباله‌دار را مشاهده کنیم.

 

طبیعت رویدادهای آسمانی را که یک بار در طول زندگی دیده می‌شود، در اختیار ما قرار می‌دهد. دنباله‌دار لئونارد ممکن است یکی از این موارد باشد، زیرا به نظر می‌رسد دارای یک مدار هذلولی است، یعنی مداری که فقط یک بار آن را از منظومه شمسی عبور می‌دهد و سپس دوباره به اعماق سمت فضا خارج می‌شود.

 

به عبارت دیگر، بعد از این گذر از کنار خورشید ما، دنباله‌دار لئونارد دیگر از زمین دیده نمی‌شود.

 این تصویر مسیر حرکت دنباله‌دار ( C / 2021 A1لئونارد) را در منظومه شمسی نشان می‌دهد. شمال بالا است. می‌بینید که مدار آن باعث می شود که در ابتدا از نیمکره شمالی زمین و سپس از نیمکره جنوبی قابل مشاهده باشد. تصویر NASA / JPL

 

این دنباله‌دار در ابتدا از نیمکره شمالی قابل مشاهده خواهد بود و در دسامبر 2021 و ژانویه 2022 از نیمکره جنوبی قابل مشاهده خواهد بود.

 

آیا دنباله‌دار لئونارد با چشم غیرمسلح قابل مشاهده خواهد بود؟ ممکن است. این دنباله‌دار ممکن است درخشان‌ترین دنباله‌دار امسال باشد (مگر اینکه یک دنباله‌دار درخشان جدید کشف شود). با استفاده از نوردهی طولانی با دوربین، دوربین دوچشمی و حتی کوچکترین تلسکوپ‌ها یک منظره زیبا را برای ناظران فراهم می‌کند.

 

ویژگی شگفت‌انگیز این بازدیدکننده آسمانی این است که یک دنباله‌دار فوق سریع است. با سرعت 158،076 مایل در ساعت (254،399 کیلومتر در ساعت یا 70.6 کیلومتر در ثانیه) نسبت به زمین در حرکت است. علی‌رغم سرعت باورنکردنی آن در فضای وسیع منظومه شمسی، انتظار نداشته باشید که این دنباله‌دار را در آسمان ببینید. مانند سیارات، دنباله‌دارها نیز در مقابل پس‌زمینه ستاره‌ها حرکت می‌کنند، اما به دلیل مسافت زیاد، بسیار آهسته دیده می‌شوند. ناظران با استفاده از تلسکوپ باید نگاه کوتاهی به موقعیت دنباله‌دار نسبت به ستارگان پس زمینه داشته باشند و پنج یا 10 دقیقه بعد برای تشخیص حرکت آن محدوده را مقایسه کنند، زیرا فاصله زیاد آن باعث می شود که به صورت جسمی بسیار کند حرکت کند.

 

در اینجا چند نمودار وجود دارد … و ممکن است این پست را علامت‌گذاری کنید. ما در اینجا به‌روزرسانی‌هایی اضافه خواهیم کرد.

 

 مکان دنباله‌دار ( C / 2021 A1لئونارد) در تاریخ 1 دسامبر 2021. این نمودار از ایالات متحده حدود 90 دقیقه قبل از طلوع خورشید رو به شرق دیده می‌شود. صورتواره آبگردان بزرگ در صورت فلکی خرس بزرگ مرجع خوبی برای مکان‌یابی دنباله‌دارها برای ناظران فراهم می‌کند.

تصویرگری ادی آریزاری با استفاده از استلاریوم.

 دنباله‌دار C / 2021 A1 در حین حرکت سریع است که موقعیت آن در آسمان ما هر روز در اوایل دسامبر 2021 تغییر خواهد کرد. در این تصویر مکان آن در 5 دسامبر 2021 ، حدود 90 دقیقه قبل از طلوع خورشید نشان داده شده است. دنباله‌دار لئونارد بسیار نزدیک به جایی خواهد بود که ستاره درخشان قطب شمالی را می‌بینیم. این نمودار از ایالات متحده حدود 90 دقیقه قبل از طلوع خورشید رو به شرق دیده می‌شود. توسط ادی آریزاری با استفاده از استلاریوم.

 

مکان دنباله‌دار ( C / 2021 A1لئونارد) در 10 دسامبر 2021. در آن زمان، درخشان‌تر اما نزدیکتر به افق خواهد بود. این نمودار از ایالات متحده حدود 30 دقیقه قبل از طلوع خورشید رو به شرق دیده می‌شود.. تصویرگری ادی آریزاری، با استفاده از استلاریوم.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Newly found Comet Leonard might become 2021’s brightest

Posted by Eddie Irizarry in ASTRONOMY ESSENTIALS | SPACE | January 13, 2021

https://earthsky.org/astronomy-essentials/bright-comet-c-2021-a1-leonard-2021-2022

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *