زحل و مشتری در همنشینی مصادف با انقلاب زمستانی همدیگر را در آغوش می‌گیرند!!

 

 

مشتری و زحل نسخه‌ای از “ستاره کریسمس” در قرن بیست و یکم در همنشینی 21 دسامبر مصادف با انقلاب زمستانی را ایفا می‌کنند که نزدیکترین حالت آنها در 400 سال گذشته خواهد بود.

 

مشتری و زحل هر شب وقتی به همنشینی بزرگ خود در 21 دسامبر نزدیک می‌شوند، هر چه بیشتر به هم فشرده‌تر دیده می‌شوند. در 14 دسامبر، هنگام گرفتن این عکس، فاصله آنها با یکدیگر 0.75 درجه بود. باب کینگ

 

در حالی که همه ما در تلاش هستیم تا در طی همه‌گیری کرونای کنونی فاصله خود را از یکدیگر حفظ کنیم، مشتری و زحل کاملاً برعکس عمل می‌کنند. از ماه سپتامبر، آنها هرچه بیشتر به سمت همنشینی بزرگ خود در روز دوشنبه، 21 دسامبر نزدیک می‌شوند. در آن شب غولهای گازی شانه به شانه یكدیگر فقط با 1/0 درجه فاصله از یکدیگر قرار دارند ((5/1 قطر ظاهری ماه كامل) در نزدیكترین پیوند خود از ژوئیه 1623).

 

هر 20 سال یکبار، مشتری، سیاره نزدیک‌تر و سریعتر، سرعت زحل را کندتر می‌کند و هر دو در یک همنشینی عالی با هم هم‌سو می‌شوند. آخرین مورد این نوع هم‌نشینی در 31 می سال 2000 اتفاق افتاد، وقتی آنها در طلوع خورشید در فاصله کمی با خورشید (1.2 درجه) قرار داشتند.

 

سیارات تقریباً در همان صفحه مداری به دور خورشید می‌چرخند. همنشینی‌ها زمانی اتفاق می‌افتد که دو یا چند مورد از آنها در یک ردیف در خط دید ما قرار بگیرند. (مقیاس درست نیست).

JPL Horizons with NASA images

 

همنشینی بین سیارات اتفاق می‌افتد زیرا همه آنها تقریباً در یک صفحه قرار دارند (مانند دونده‌ها در مسیرهای متحدالمرکز). همانطور که به صفحه منظومه شمسی نگاه می‌کنیم که توسط مدار زمین تعریف شده است، یک یا چند عدد می‌توانند در همان خط دید ظاهر شوند، مانند دیدن هواپیما در نزدیکی ماه.

 

اگر این خط مستقیم بود، مشتری مستقیماً از مقابل زحل عبور می‌کرد و آن را مخفی می‌کرد. اما این امر به ندرت اتفاق می‌افتد زیرا هر دو مدار مشتری و زحل به ترتیب 1.3 درجه و 2.5 درجه کمی نسبت به زمین کج می‌شوند. آخرین اختفا در 6856 قبل از میلاد اتفاق افتاد و بعدی در سال 7541. میلادی رخ خواهد داد.

 

مشتری و زحل به یکدیگر نزدیک می‌شوند از آنجا که مشتری سریعتر از زحل عبور می‌کند از ماه سپتامبر فاصله بین دو سیاره در حال کاهش است. فلش‌ها سرعت نسبی تقریبی سیارات را نشان می دهد. استلاریوم با اضافات نویسنده

 

در روز اول پاییز، دو غول گازی 7.5 درجه یا چهار انگشت به هم چسبیده، از هم فاصله دارند. روز دوشنبه، 14 دسامبر، فاصله آنها 0.75 درجه و به اندازه کافی نزدیک خواهند بود تا در یک میدان دید با بزرگنمایی کم یک تلسکوپ قرار گیرند. در 21 دسامبر، آنها تقریباً هشت بار نزدیکتر خواهند شد – فقط 6.1′ یا 0.1 درجه فاصله (مرکز به مرکز) (نزدیکترین حالت نسبت به 400 سال گذشته!) این رویکرد حدود ساعت 18 UT (ساعت 1 بعدازظهر EST) اتفاق می‌افتد. تا زمان رویت این دو در غروب امریکا، فاصله آنها کمی افزایش یافته و به حدود 6.3 رسیده است.

مشتری و زحل و قمرهای آنها

این منظره شبیه‌سازی شده، مشتری و زحل را از میدان دید تلسکوپ در 21 دسامبر حدود ساعت 6 عصرEST به تصویر می‌کشد. آنها تا سال 2080 دیگر اینچنین به هم نزدیک نخواهند شد. مشتری 724 میلیون کیلومتر از زحل به ما نزدیکتر است. شمال در بالا سمت راست است.

استلاریوم

 

هر چهار قمر گالیله‌ای در یک ردیف به صورت زیبا در دو طرف مشتری از شرق ایالات متحده آمریکا (سه در ایالات غربی) به همراه چندین قمر زحل می‌درخشند. به دلیل ارتفاع کم این جفت در آن زمان، همه چیز ممکن است کمی مبهم به نظر برسد، بنابراین بزرگنمایی کم، بهترین نما از آنها را ارائه می‌دهد. این هم‌نشینی همچنین در انقلاب زمستانی اتفاق می‌افتد که اوایل آن روز در ساعت 5:02 بامداد EST اتفاق می‌افتد.

مشتری و زحل در آسمان جنوب غربی از 45 دقیقه پس از غروب خورشید قابل مشاهده هستند.

Sky & Telescope / Gregg Dinderman

 

از آنجا که مشتری و زحل در آسمان جنوب غربی در افق کم رویت می‌شوند، مکانی را با افق دید باز در آن جهت پیدا کنید. ارتفاع آنها تقریباً 14 درجه خواهد بود (وقتی حدود 45 دقیقه پس از غروب آفتاب برای اولین بار به راحتی قابل مشاهده می‌شوند. این جفت ساعت 7 بعدازظهر به وقت محلی به هم‌نشینی می‌رسند. بنابراین بهتر است دیر نکنید. چهل و پنج دقیقه تا 90 دقیقه پس از غروب آفتاب قابل مشاهده است. برای پیدا کردن زمان غروب خورشید در محل خود به لینک زیر مراجعه و بر اساس آن برنامهریزی کنید:

https://www.timeanddate.com/sun/

 

ستاره‌شناس آماتور پیوکی دیاز از آرژانتین، این تصویر را با استفاده از تلفن همراه و یک جفت دوربین دوچشمی از 20 ژوئیه تا 10 دسامبر 2020 از نزدیک شدن مشتری به زحل گرفت.

 

آیا شما قادر خواهید بود دو سیاره را بدون کمک ابزار نوری از هم تشخیص دهید؟

با اندازه‌گیری10 درجه (یک مشت بسته در طول بازو) بالاتر از مشتری، می‌توانید درک کنید که فاصله آنها چقدر کم خواهد بود. در آنجا ستاره‌های بزرگ آلفا (α) و بتا (β) Capricorni قدر چهار را در صورت فلکی بزغاله یا جدی را مشاهده خواهید کرد. ستاره فوقانی، به نام Algedi، یک ستاره دوتایی “اپتیکی است – نه یک دوتایی واقعی فیزیکی، دو ستاره جداگانه در یک خط دید قرار دارند.

مشتری و زحل در زیر دو ستاره آلفا و بتای صورت فلکی بزغاله یا جدی (Algedi و Dabih) حدود 10 درجه بالاتر از جفت سیاره مشتری و کیوان می‌درخشند. آلفا یک ستاره دوتایی اپتیکی با جدایی زاویه‌ای 0.11 درجه، تقریباً در همان فاصله آشکار بین دو سیاره در 21 دسامبر واقع شده است. باب کینگ

این جفت با 6.6 ′ (0.11 درجه) تقریباً برابر با فاصله مشتری و زحل در 21 دسامبر از هم فاصله دارند. اگرچه ستارگان جدی با قدرهای 3.6 و 4.4 ضعیفتر هستند، اما من می‌توانم آنها را (با تمرکز) به صورت دو نقطه جداگانه و با فاصله نزدیک تقسیم کنم.

 

من کنجکاو هستم که بدانم مشتری (قدر 2) ممکن است زحل کم نور (6/0 +) را با درخشش خود بپوشاند. مشتری در حالی واضح خواهد بود که زحل باید به صورت یک جسم کوچک دیده می‌شود. آیا برخی از ناظران برای تفکیک آنها از هم به دوربین دوچشمی احتیاج دارند؟ فقط باید منتظر بمانیم و ببینیم. اگرچه به نظر می‌رسد که این دو سیاره تقریباً با هم ادغام شده‌اند، مشتری غلبه دارد. افزودن زحل به مشتری فقط 9 درصد باعث افزایش نور ترکیبی آنها می‌شود که این میزان به سختی قابل تشخیص است.

 

مشتری و کیوان در طول تاریخ

در 16 ژوئیه 1623، مشتری و زحل با فاصله 5.2، اما با زاویه کشیدگی کمتر از 13 درجه، و بدون کمک ابزار نوری مشاهده آنها بسیار دشوار بود. در آن زمان تلسکوپها وجود داشته‌اند، بنابراین شاید کسی آنها را دیده باشد، اما اگر چنین باشد، سوابق مشاهده هنوز پیدا نشده‌اند.

همنشینی بزرگ 2020 مشتری و زحل، نزدیکترین همنشینی آنها از سال 1226 است که دو سیاره فقط 2.1 با هم فاصله داشتند.

استلاریوم

 

مشتری و زحل در 25 آگوست 1563 با فاصله 6.8 ′ تقریباً نزدیک بودند و در آسمان صبحگاهی به راحتی قابل مشاهده بودند. این رویداد آن را به نزدیکترین حالت از سال 1563 تبدیل می‌کند. اما برای یافتن زمان نزدیکتر، باید زمان‌سنج ماشین زمان خود را به 5 مارس 1226 تنظیم کنیم، زمانی که جدایی سیارات به 2.1 می‌رسید.

 

همنشینی بزرگ بعدی در 4 نوامبر 2040، هنگام طلوع با جدا شدن سیارات با 1.2 درجه در صورت فلکی دوشیزه یا سنبله اتفاق می‌افتد. برای یافتن برابری با رویداد فعلی، باید تا 15 مارس 2080 صبر کنیم. در آن روز صبح، دو سیاره در آغاز طلوع آفتاب با اختلاف 6.0 در صورت فلکی بزغاله یا جدی از هم فاصله خواهند داشت. تا مدتی بعد از 2400 دوباره شاهد نزدیک شدن مشتری و زحل خواهیم بود.

 

برای تجزیه و تحلیل دقیق همنشینی‌های بزرگ، رزونانس مداری و موارد دیگر به سایت زیر می‌توانید مراجعه کنید:

https://sparky.rice.edu/~hartigan/public-night/jupsat2.html

 

مشتری و کیوان در 9 دسامبر در فاصله 1.3 درجه‌ای همدیگر.

باب کینگ

 

یک ستاره کریسمس داریم؟

ما اغلب ستارگان و صورت فلکی خاصی را با فصول یا وقایع زندگی مرتبط می‌کنیم که معنای خاصی برای ما دارند. پس اجتناب‌ناپذیر است که برخی از ناظرین آسمان ، همنشینی بزرگ آینده را به عنوان یک نسخه مدرن از ستاره کریسمس مشاهده کنند. در کتاب مقدس ذکر شده است که یک ستاره درخشان در شرق خبر از تولد مسیح می‌دهد. با فرض بیشتر بودن توصیف نمادین، ​​توضیحات متعددی برای منشأ آن ارائه شده است، از جمله نوا یا ابرنواختر، دنباله‌دار یا همنشینی درخشان.

 

بر اساس شواهد موجود، محتمل‌ترین رویداد ممکن است نزدیکی بسیار ونوس و مشتری باشد. در 12 آگوست سال 3 قبل از میلاد، دو سیاره درخشان در سحر در آسمان شرقی با زاویه 9 در بیت‌اللحم دیده می‌شود. آنها حتی هنگام غروب در آسمان غربی در 17 ژوئن در 2 قبل از میلاد نزدیکتر از این هم  بودند (فقط 1.4 ′ فاصله از مرکز تا مرکز) و به عنوان یک “ستاره” درخشان دیده می‌شدند. دانشمندان تاریخ تولد مسیح را بین 4 و 6 قبل از میلاد مسیح قدمت می‌گذارند، اگرچه این تاریخ قطعی نیست.

مشتری و زحل به یکدیگر نزدیک می‌شوند. منتظر 21 دسامبر نباشید تا از صف‌آرایی مشتری و زحل لذت ببرید که همیشه در حال تغییر هستند. اگر در این شب بزرگ آسمان ابری باشد، دو غول گازی از نوزدهم تا بیست و سوم به راحتی دیده خواهند شد.  استلاریوم

 

من شما را تشویق می‌کنم که ارتباط خود را با این همنشینی نادر آسمانی برقرار کنید و اگر در 21 دسامبر هوا ابری است، خیلی سخت نگیرید. مشتری و زحل از نوزدهم تا تمام کریسمس به طرز شگفت‌انگیزی نزدیک خواهند بود.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

JUPITER AND SATURN EMBRACE IN SOLSTICE CONJUNCTION

BY: BOB KING DECEMBER 14, 2020  2

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/jupiter-and-saturn-embrace-in-solstice-conjunction/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *