دنباله‌دار 2019 LD2 (ATLAS) به طور فعالی در حال تحول است!!!

تصویری از دنباله‌دار 2019 LD2 (ATLAS) که توسط تلسکوپ فضایی هابل مشاهده می‌شود. اعتبار: تلسکوپ فضایی هابل / برایس بولین.

طبق مقاله‌ای که توسط موسسه علوم تحقیقات سیاره‌ای و دانشمند جوردن استکلوف انجام شده است، یک دنباله‌دار که سال گذشته کشف شد، به دانشمندان بینش جدیدی در مورد چگونگی “بوجود آمدن” و تکامل این اشیا ارائه می دهد‌.

“دنباله‌دار تازه کشف شده 2019 LD2 (ATLAS) یک ریزسیاره است، اما به طور فعال در حال تبدیل شدن به یک دنباله‌دار JFC (یعنی دنباله‌دارهای خانواده مشتری) است. این دنباله‌دار در اولین مراحل این انتقال است و اولین باری است که یک شی قبل از شروع انتقال کشف می‌شود، “استككلوف، سرپرست مقاله گفت:” P / 2019 LD2 (ATLAS: یك ریزسیاره فعال در حال انتقال قریب الوقوع به دنباله‌دار خانواده مشتری است” این مقاله در Astrophysical Journal Letters منتشر می‌شود.

ریزسیاره‌ها، اجسام یخی در مدارهای ناپایدار بین مشتری و نپتون هستند و در سفر به دور خورشید از مدارهای یک یا چند سیاره غول‌پیکر عبور میکنند. گرانش این سیارات تکامل سریع دینامیکی اجسام را فراهم می‌کند و یا آنها را به طور کامل از منظومه شمسی بیرون می‌کشد، یا باعث می‌شود که سرانجام به طرف مشتری کشیده شده و به دنباله‌دارهای خانواده مشتری تبدیل شوند. قبل از این انتقال، ریزسیاره به عنوان اشیایی فراتر از مدار نپتون (اشیا فرانپتونی) هستند، که طنابهای گرانشی آنها باعث می‌شود که شی به آرامی از جمعیت ریزسیارات بیرون آید. این کل مهاجرت از آن سوی نپتون به JFC چند میلیون تا چند ده میلیون سال طول می‌کشد.

“LD2 2019 در حال حاضر در مجاورت دروازه پویایی قرار دارد که اکثر انتقالها از جمعیت ریزسیاره‌ها به خانواده دنباله‌دارهای مشتری را تسهیل می‌کند. دروازه دینامیکی منطقه‌ای فراتر از مشتری است که تا حد کمی به محدوده زحل گسترش می‌یابد. “کار قبلی ما (Sarid و همکاران 2019) نشان داد که اکثر JFCها اولین بار از این دروازه پویا عبور می‌کنند، بلافاصله قبل از انتقال ریزسیاره به جمعیت JFC ؛ در واقع این “منطقه دروازه‌ای” بیشترین انتقال بین جمعیتهای JFC و ریزسیاره‌ها را تسهیل می‌کند. در حال حاضر ، تعداد زیادی اشیا در دروازه وجود دارد، از جمله LD2، و شی مشهور 29P/Schwassmann-Wachmann 1

استکلوف گفت: “برای درک چگونگی پیدایش این دسته از اشیا درک فرایندهایی را که آنها تجربه می کنند بسیار مهم است و اینکه چگونه با گذشت زمان تکامل یافته‌اند و تبدیل به اشیایی می‌شوند که امروزه می‌بینیم.” “LD2 یک فرصت منحصر به فرد برای بررسی ارتباط بین JFC و ریزسیاره‌ها و درک چگونگی تفاوت و شباهت آنها است. در طول زندگی فرصتی برای ما فراهم می‌شود تا بفهمیم چگونه یک ریزسیاره به JFC تبدیل می‌شود،. ”

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Comet 2019 LD2 (ATLAS) found to be actively transitioning
by Planetary Science Institute

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *