ذات‌الکرسی، ملکه شمالی

  

ذات‌الکرسی را در این شبها به راحتی می‌توانید تماشا کنید. صورت فلکی به شکل M یا W دیده می‌شود.

 

در این شبها، به سمت شمال شمالی حرکت کنید و صورت فلکی معروف ملکه ذات‌الکرسی را  را ببینید. در اوایل این ماه، ذات‌الکرسی به طور مستقیم در محدوده ستاره پلاریس یا ستاره قطبی تقریبا ساعت 8 صبح، قرار دارد. صورت فلکی ذا‌ت‌الکرسی دارای شکل W و یا M می‌باشد. این پیکربندی ستاره‌ها را به شکل M  هر زمان که در آسمان صعود می‌کند در نزدیکی پلاریس می‌توانید مشاهده کنید.

 از آنجایی که ذات‌الکرسی حدود چهار دقیقه هر روز یا تقریبا نیم ساعت قبل هر هفته موقعیتش فرق می‌کند، وقتی ذات‌الکرسی به نقطه اوج خود در نزدیکی پلاریس یا ستاره شمالی می‌رسد، در حدود ساعت 6 صبح تا ظهر باشد (در اوایل ماه ژانویه)

 

زفری بسار در برونئی دارالسلام ذات‌الکرسی و کهکشان آندرومدا را در نوامبر سال 2016 با استفاده از یک دوربین DSLR و لنز 50 میلیمتری به تصویر کشید. توجه داشته باشید که V  عمیق‌تر ذات‌الکرسی به سمت کهکشان اشاره می‌کند.

  

خوشه دوقلوی مشهور در صورت فلکی برساووش از صورت فلکی ذات‌الکرسی در گنبد آسمان دور نیست. این نمودار نشان می‌دهد که چگونه می‌توانید از شکل W یا M ذات‌الکرسی برای یافتن دو خوشه استفاده کنید. برای دیدن کامل خوشه‌ها، با دوربین دوچشمی خود در آسمان تاریک به آنها نگاه کنید! اطلاعات بیشتر در مورد دو خوشهhttps://earthsky.org/clusters-nebulae-galaxies/double-cluster-clusters-of-supergiant-suns

 

 همانطور که شب سپری می‌شود، ذات‌الکرسی –  ساعت به ساعت – در اطراف ستاره شمالی، در جهت عقربه‌های ساعت جابجا می‌شود.

 به زودی، شما ذات‌الکرسی را در شمال غربی پیدا خواهید کرد (در زیر ستاره شمالی). در آن زمان، اگر شما در عرضهای جغرافیایی جنوبی هستید، مانند جنوب ایالات متحده آمریکا، ممکن است نتوانید ذات‌الکرسی را مشاهده کنید. صورت فلکی ممکن است زیر خط افق شما باشد. اما اگر شما در عرض جغرافیایی‌ای مانند آمریکای شمالی باشید، هنوز ذات‌الکرسی را در افق شمالی یا نزدیک آن مشاهده خواهید کرد.

 در این شبهای سرد در دسامبر به شمال نگاه کنید تا ملکه ذات‌الکرسی را که با افتخار بر روی تختش نشسته و در انتهای شمالی راه شیری مشاهده کنید.

 

ترجمه:

 سارا سیدحاتمی

 

 منبع:

Cassiopeia, Queen of the north

By Bruce McClure in TONIGHT | December 5, 2018

https://earthsky.org/?p=2991

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *