حمل ستاره اعتدال باستانی است!!

 

 

ستاره حمل درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی بره یا حمل(Aries the Ram) است. هزاران سال پیش، زمان اعتدال خورشید در ماه مارس با این ستاره در ارتباط بود .

 

این ستاره قابل توجهی نیست، اما حمل درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی حمل است و می‌توان آن را به راحتی پیدا کرد. به علاوه حمل در تاریخ زمین و آسمان جایگاه ویژه‌ای دارد.

این خطوط مسیرهای ستاره‌ای هستند و یکی از درخشان‌ترین مسیرها در اینجا آلفای حمل یا همان حمل است. برای یادگیری کدام یک ، اینجا را کلیک کنید ، سپس بر روی تصویری که پیدا کرده اید کلیک کنید. این تصویر متعلق به Herb Raab on Flickr است.

 

حمل – که به “آلفای حمل نیز مشهور است – به عنوان درخشان‌ترین ستاره در صورت فلکی “برج حمل قوچ” قرار دارد. این ستاره و دو تای دیگر – Sheratan و Mesarthim سر بره را تشکیل می‌دهند. صورت فلکی حمل بسیار کوچک است. اما الگوی جمع و جور این سه ستاره باعث می‌شود که نسبتاً آسان پیدا شود. این صورت فلکی از نیمکره جنوبی کره زمین نیز به راحتی قابل مشاهده است … همچنین سعی کنید از Stellarium استفاده کنید تا حمل را درمحل دقیق خود در موقعیت جغرافیایی‌تان پیدا کنید. حمل در حدود آوریل از آسمان شب ناپدید میشود. قبل از طلوع آفتاب تا اواخر بهار یا اوایل تابستان به آسمان شرقی باز می‌گردد تا چرخه دیگری را آغاز کند.

 

مشاهده حمل و ستاره‌های برادرش در آسمان شب جالب می‌باشد. اما این ستاره همچنین در تاریخ نجوم به عنوان یک ستاره اعتدال باستانی دارای اهمیت زیادی است.

 

به عبارت دیگر، در عصر مدرن ما، اگر می‌توانستید روزها ستاره‌ها را ببینید، می‌توانید خورشید و حمل را به هم پیوسته ببینید – که در کنار هم قرار گرفته‌اند (در تاریخ 24 آوریل). مدتها پیش، آنها دقیقاً در اعتدال مارس در کنار هم بودند.

 

بیشتر افراد صورت فلکی جمع و جور حمل را به صورت سه ستاره می بینند. ستارگان این مجموعه حمل ، شرطان (بتای حمل) و المثرتم (گامای حمل) هستند.

 

در 24 آوریل – تاریخ اتصال حمل با خورشید – کمی بیشتر از یک ماه از اعتدال مارس، که همیشه در حدود 20 مارس اتفاق می‌افتد. این اعتدال بهاری نیمکره شمالی است  و زمان تجدید آن در سراسر نیمه شمالی زمین می‌باشد بنابراین مطمئناً این زمان از سال برای نیاکان ما دارای اهمیت بود  که بسیار بیشتر از ما از وابستگی آنها به زمین و آسمان آگاه بودند.

 

اگر می‌توانید حدود 2500 سال به عقب برگردید، می توانید پیوند سالیانه خورشید و حمل را که در اعتدال مارس اتفاق می‌افتد مشاهده کنید. در حقیقت، اگر می‌توانستید 2200 سال به عقب بروید، می خواهیم خورشید اعتدال اعتراضی مارس را با ستاره دیگری در آریز ، شراتان پیدا کنیم.

 

از آنجا سال‌ها پیش نقطه اعتدال بهاری در صورت فلکی حمل بوده این نقطه، نقطه اول حمل نیز نامیده می شود. در حال حاضر به‌دلیل حرکات ویژه زمین مانند رقص محوری، نقطه اعتدال بهاری در این صورت‌فلکی قرار ندارد و به سمت چپ منتقل شده است.

 

بنابراین می‌بینید که خورشید در اعتدال مارس از مقابل ستاره‌ها دور می‌شود. هر 72 سال یکبار حدود یک درجه (دو برابر قطر خورشید) به سمت غرب در مقابل صورتهای فلکی پس زمینه حرکت می‌کند.

 

خورشید در اعتدال مارس در مقابل صورت فلکی حمل از حدود 2000 تا 100 B.C می‌تابیده است. در حال حاضر ، خورشید جلوی صورت فلکی حوت در اعتدال مارس می‌درخشد.

 

با این وجود، بسیاری از مردم به حمل ادای احترام می‌کنند و هنوز هم از نقطه اعتدال مارس به عنوان اولین نقطه برج حمل استفاده می‌کنند.

نمودار صورت فلکی حمل

 

امروزه خورشید از حدود 19 آوریل تا 13 می از مقابل صورت فلکی حمل می‌گذرد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Hamal is an ancient equinox star

Posted by Bruce McClure in ASTRONOMY ESSENTIALS | BRIGHTEST STARS | November 22, 2019

https://earthsky.org/brightest-stars/hamal-ancient-equinox-star

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *