شهابهای اسدی را تماشا کنید

صبح روز 17 نوامبر 2020 – و صبحهای منتهی به آن – آسمانی تاریک و دور از چراغهای مزاحم شهر پیدا کنید، از صندلی خوابیده یا کیسه خواب استفاده کرده و مراقب حرکت سریع شهابهای اسدی باشید که اغلب درخشان هستند.

 

از نیمه شب تا سپیده دم منتظر بارش شهابی سالانه اسدی باشید. در سال 2020، وجود ماه نو در 15 نوامبر تاریکی را برای چندین شب آینده تضمین می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که شهابها در ساعات تاریکی قبل از طلوع فجر روز سه شنبه، 17 نوامبر بیشتر باشند. ممکن است در هر ساعت 10 تا 15 شهاب را مشاهده کنید.

 

در اوج بارش، ممکن است در هر ساعت 10 تا 15 شهاب سنگ ببینید.

 

قوانین معمول برای مشاهده شهاب‌سنگ اعمال می‌شود: ساعاتی قبل از طلوع خورشید به مکانی تاریک بروید. صندلی چوبی یا پتویی را برای پهن کردن و خیره شدن به سمت بالا برای مدت زمان حداقل یک ساعت به همراه داشته باشید. آیا آخر هفته شهابی خواهید دید؟ شاید!

 

 

برایان اوتوم این تصویر از شهاب را در بامداد 12 نوامبر سال 2020 از منطقه حفاظت شده دریاچه هادسون در میشیگان به تصویر کشید.

 

بارشهای شهابی اسدی به طوفان شهابی در دوره‌های مختلف تاریخ معاصر مشهور هستند. اولین طوفان بزرگ شهابی در دوران مدرن نزدیک به 200 سال پیش بود. این طوفان شهابی مشهور اسدی در نوامبر 1833 بود. این بارش معروف تأثیر عمده‌ای در توسعه تحقیقات علمی شهاب‌سنگ‌ها داشت و این امر یک دلیل معروفیت شهابهای اسدی است.

 

پیش از این تصور می شد که شهاب‌ها پدیده‌های جوی مانند باران یا برف هستند. اما دانشمندان کنجکاو بودند. چرا بارش سال 1833 اینقدر شدید بود؟ در سال 1865، ستاره‌شناسان یک دنباله‌دار را کشف کردند که به افتخار کاشفان آن دنباله‌دار تمپل-تاتل نامیده شد. مشخص شد مدار دنباله‌دار به دور خورشید حدود 33 ساله است. برخی پیش‌بینی کردند که در نوامبر 1866 طوفان شهابی دیگر اسدی رخ خواهد داد – و همین طور هم شد!

 

بنابراین طوفان شهابی اسدی در سال 1833 به اثبات این امر کمک کرد که منشأ شهابها در بارش سالانه از دنباله‌دارها است.

 

طوفان شهابی اسدی، همانطور که در آمریکای شمالی در شب 12 تا 13 نوامبر 1833 مشاهده شده است. این تصویر در سال 1888 توسط E. Weib در Bilderatlas der Sternenwelt (اطلس مصور ستارگان) منتشر شد. تصویر از  Wikimedia Commons.

 

تصویر بالا  بارش شهابی اسدی 1833 را به تصویر می‌کشد، گفته می‌شود از 100000 تا 200000 شهاب در ساعت شهاب دیده شده است! این تصویر قدیمی که در سال 1888 منتشر شد، نشان می دهد که ممکن است بارش اسدی در یک سال به چه صورت باشد که به شکل طوفان فوران کند و آسمان را با صدها هزار شهاب سنگ بمباران کند.

 

اکنون می‌دانیم که زمین هر ساله از مسیر مداری دنباله‌دار تمپل-تاتل عبور می‌کند. بقایای این دنباله‌دار در اتمسفر بالایی زمین می‌سوزد و باعث ایجاد بارش سالانه اسدی می‌شود. طوفان شهابی اسدی را فقط وقتی می‌بینیم که دنباله‌دار نزدیک است.

 

آخرین طوفان مهم شهابی اسدی در سال 1966 بود، زمانی که بسیاری از مردم آمریکای شمالی در هر ساعت 100000 شهاب دیدند.

 

از آن زمان، بارش شهابی اسدی نمایشهای خیره‌کننده‌ای را به نمایش گذاشته‌اند، اما هیچ کدام با بارش 1966 مطابقت ندارد.

 

آیا طوفان اسدی در سال 2020 رخ خواهد داد؟ پاسخ منفی است. برای بارش شهابی اسدی در سال 2020 هیچ طوفان یا فعالیت شهابی سنگینی پیش‌بینی نشده است. این امر به این دلیل است که دنباله‌دار والد بارش اسدی در این نزدیکی نیست.

 

این دنباله‌دار بیش از 33 سال طول می‌کشد تا به دور خورشید بچرخد. آخرین حضیض آن (نزدیکترین نقطه به خورشید) 28 فوریه 1998 بود. دوره بعدی انتظار می‌رود 20 می 2031 باشد. بنابراین باید مدتی منتظر طوفان بعدی اسدی باشیم!

 

در آسمانی تاریک و بدون ماه، ممکن است 10 تا 15 شهاب سنگ در ساعت مشاهده کنید. عدم وجود مهتاب بدون شک  امکان مشاهده بیشتر شهاب در سال 2020 را افزایش می‌دهد.

 

حتی تماشای پرواز فقط یک شهاب در آسمان می‌تواند یک هیجان بزرگ محسوب شود. درصد خوبی از این شهابهای پرتحرک،  مسیرهای درخشان گاز یونیزه تولید می‌کنند که برای چند لحظه باقی می‌مانند، در حالی که خود شهاب از بین رفته است!

 

در یک شب تاریک، ما معمولاً بیشترین شهابهای اسدی را می‌بینیم که یک ساعت قبل از طلوع آفتاب آسمان را طی می‌کنند، زیرا آن زمان است که صورت فلکی اسد یا شیر- کانون تابش بارش اسدی- در بالاترین سطح آسمان قرار دارد. در سال 2020، به دنبال سیاره خیره کننده ونوس در آسمان هنگام طلوع آفتاب باشید. سپس، در حالی که تاریکی جای خود را به گرگ و میش صبح می‌دهد، به دنبال عطارد، زیر زهره و نزدیک افق باشید. با مراجعه به لینک زیر مسیری را خواهید دید که به شما می‌گوید چه موقع این سیارات در آسمان شما دیده می‌شوند.

 

برخی از شما ممکن است چند صبح گذشته ماه هلال ماه را دیده باشد که با زهره و عطارد دیده باشید. (نمودار زیر را ببینید) ماه نو در 15 نوامبر آسمانی تاریک برای اوج بارش شهابی اسدی به همراه داشته است.

احتمالاً ماه را در صبح 14 نوامبر سال 2020 مشاهده نخواهید کرد. اما مطمئناً مشاهده سیارات زهره و عطارد لذت‌بخش خواهد بود!

 

بسیاری در مورد کانون تابش بارش شهابی سوال می‌کنند. برای تماشای این بارش لازم نیست کانون تابش را تعیین کنید، زیرا این شهابها در آسمان پر ستاره پرواز می‌کنند.. هنگام ردیابی مسیر شهابهای اسدی به عقب، به نظر می‌رسد که آنها از صورت فلکی شیر می‌آیند. بنابراین، شهابهای موجود در این بارس سالانه به نام این صورت فلکی نامگذاری شده‌اند. همانطور که از عرضهای جغرافیایی میانه شمالی دیده می‌شود،اسد حدود ساعت 1 بامداد از افق شرقی طلوع می‌کند، سپس به سمت بالا و غرب صعود می‌کند و در حوالی ساعت 6:30 صبح به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان جنوبی می‌رسد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Watch for Leonid meteors

Posted by Bruce McClure in TONIGHT | November 14, 2020

https://earthsky.org/tonight/leonid-meteors-before-dawn-november-17

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *