چرا ما نمی‌توانیم چرخش زمین را احساس کنیم؟

 ما احساس می‌کنیم که زمین به دور محورش نمی‌چرخد، زیرا زمین به طور پیوسته و با سرعت ثابت در اطراف خورشید حرکت می‌کند و شما را به عنوان یک مسافر همراه با خود حمل می‌کند.

ما نمی‌توانیم چرخش زمین را احساس کنیم؛ زیرا ما همه با همان سرعت ثابت، با آن حرکت می‌کنیم.

تصویر از  NASA.gov.

 

زمین به دور خود یک بار در هر روز 24 ساعته می‌چرخد. در استوا، سرعت چرخش زمین حدود 1000 مایل در ساعت (1600 کیلومتر در ساعت) است. در طول شبانه‌روز شما در یک دایره بزرگ در زیر ستاره‌ها در هر روز از زندگی خود در حال حرکت هستید، و در عین حال به دور زمین می‌چرخید. چرا که نه؟ این به این دلیل است که شما و هر چیز دیگری – از جمله اقیانوس‌ها و اتمسفر زمین – با سرعت ثابت با زمین در حال حرکت هستید.

 

فقط اگر زمین به طور ناگهانی متوقف شود، ما آن را احساس می‌کنیم. پس از آن یک احساس شبیه به سوار شدن در یک ماشین با سرعت زیاد به ما دست می‌دهد، و حس می‌کنید که ترمز ماشینتان بریده است!

 

فکر کنید که سوار ماشین شد‌ه‌اید یا در حال پرواز با هواپیما هستید. تا زمانی که رانندگی به آرامی انجام شود، تقریبا می‌توانید خود را متقاعد کنید که در حال حرکت نیستید. یک جامبوجت با سرعتی حدود 500 مایل در ساعت پرواز می‌کند (حدود 800 کیلومتر بر ساعت) که حدود نیم برابر سرعت چرخش زمین در استوا است. اما، در حالی که شما سوار آن جت شده‌اید، اگر چشمها را ببندید، احساس نمی‌کنید که در حال حرکت هستید و هنگامی که خلبان قهوه‌ای را به فنجان خود می‌ریزد، قهوه به عقب هواپیما حرکت نمی‌کند. این امر به این دلیل است که قهوه، فنجان و شما همه با سرعت مشابه هواپیما حرکت می‌کند.

 

اگر قهوه را در ماشین یا هواپیما میل کنید، مشکلی پیش نمی‌آید. اما اگر ماشین یا هواپیما سرعت بگیرد و یا سرعتش کم  بشود، قهوه خواهد ریخت. به همین ترتیب، تا زمانی که زمین به طور پیوسته می‌چرخد، ما نمی‌توانیم آن را احساس کنیم. تصویر H.C. Mayer and R. Krechetnikov.

 

زمین با سرعت ثابت حرکت می‌کند و همه ما در کنار آن حرکت می‌کنیم و به همین دلیل چرخش زمین را احساس نمی‌کنیم. اگر چرخش زمین به طور ناگهانی سریع یا کم شود، قطعا آن را احساس خواهید کرد.

 

چرخش ثابت زمین ما باعث شد که اجداد ما  کاملا در مورد ماهیت واقعی کیهان اشتباه کنند. آنها متوجه شدند که ستاره‌ها و خورشید و ماه، همه ظاهرا در سمت بالای زمین حرکت می‌کنند. از آنجا که آنها نمی‌توانستند حرکت زمین را احساس کنند، به لحاظ منطقی این مشاهدات را اینطور تفسیر کردند که زمین ثابت بوده و “آسمان” بر بالای سر ما در حال حرکت است.

 

به استثنای اریستاخوس دانشمند یونانی، که برای اولین بار مدل خورشیدمرکزی را ارایه داد، متفکران بزرگ جهان، ایده‌های زمین‌مرکزی را برای قرن‌ها حفظ کردند.

 

تا قرن شانزدهم که کوپرنیک دوباره درباره نظریه خورشیدمرکزی شروع به بحث و درک آن نمود. در حالی که بدون خطا، مدل کوپرنیکی در نهایت جهان را متقاعد کرد که زمین در محور خود در زیر ستارگان می‌چرخد … و همچنین در اطراف خورشید نیز حرکت می‌کند.

آسمان در اطراف پلاریس، ستاره شمالی.

حرکت آشکار تمام ستاره‌های اطراف قطر ستاره قطبی در آسمان نیمکره شمالی، نشان دادن در واقع، این حرکت ظاهری به دلیل چرخش زمین است. تصویر از Shutterstock

 

 

 ترجمه سارا سیدحاتمی

منبع:

Why can’t we feel Earth’s spin?

By EarthSky in EARTH | December 28, 2018

https://earthsky.org/earth/why-cant-we-feel-earths-spin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *