چرا ستاره‌ها چشمک می‌زنند، اما سیاره‌ها اینطور نیستند؟

در فضا، ستارگان و سیارات هر دو به طور پیوسته می‌درخشند، اما از زمین، ستاره‌ها چشمک می‌زنند در حالی که سیارات (معمولا) اینطور نیستند.


در بیشتر اتمسفری که آن را تماشا می‌کنید، بیشتر ستارگان (یا سیارات) ظاهر می‌شوند. تصویر توسط AstroBob، از The Random Science blog.

ستاره‌ها چشمک می‌زنند، در حالی که سیارات (معمولا) به طور پیوسته می‌درخشند. چرا؟

ستاره‌ها چشمک می‌زنند، زیرا … آنها خیلی دور از زمین هستند، که حتی از طریق تلسکوپ‌های بزرگ به صورت دقیق مشخص می‌شوند و جو زمین به راحتی در نور ستاره اختلال ایجاد می‌کنند. نور ستاره، به اتمسفر ما برخورد می‌کند، نور هر یک از ستاره‌ها، توسط لایه‌های مختلف دمایی و چگالی جو زمین، کمی تغییر جهت می‌دهد. شما ممکن است نور به جای مسیر مستقیم، یک مسیر زیگزاگی طی می‌کند.

سیاره‌ها به طور پیوسته می‌درخشند؛ زیرا آنها به زمین نزدیکتر می‌شوند به صورت دیسک‌های کوچک در آسمان ما مشاهده می‌شوند. اگر شما از یک تلسکوپ به آنها نگاه کنید، سیارات را به صورت دیسک می‌بینید، در حالی که ستاره‌ها بصورت نقاط درخشان باقی می‌مانند. نور این دیسک‌های کوچک نیز توسط جو زمین، به سمت چشمان ما حرکت می‌کند. اما – در حالی که نور از یک لبه یک دیسک سیاره ممکن است مجبور به “zig” یک طرفه شود – نور از لبه مخالف دیسک ممکن است “zagging” در جهت مخالف شود. این حرکت زیگزاگی نور از دیسک سیاره‌ای یکدیگر را جدا می کنند و به همین دلیل است که سیارات به طور پیوسته درخشش می یابند.

ستاره شناسان از واژه “scintillation” برای توصیف چشمک زدن ستارگان استفاده می‌کنند. تصویر از تام کالن از Cosmonova در سوئد.

اگر سیارات کوچک را در آسمان به صورت چشمک‌زن مشاهده می‌کنید، علتش این است که در جهت افق، نور از طریق اتمسفر بیشتری دنبال می‌کنید نسبت به زمانی که آن را در سرسو می‌بینید.

اگر ستارگان و سیارات را از فضای بیرونی ببینید، هر دو به طور پیوسته می‌درخشند. هیچ دلیلی برای برانگیختن جریان مداوم نور آنها وجود ندارد.

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید ویدیوی زیر را مشاهده کنید:

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع: https://earthsky.org/space/why-dont-planets-twinkle-as-stars-do

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *