برای پیدا کردن ستاره کاپلا، می‌توانید از آبگردان بزرگ استفاده کنید!!

چکیده: شما درباره ستارگان “اشاره‌گر” آبگردان بزرگ شنیده‌اید؟ آنها شما را به ستاره شمالی هدایت می‌کنند. شما همچنین می‌توانید از آنها را برای پیدا کردن ستاره کاپلا یا Capella یا آکای ستاره بز استفاده کنید.


امشب – و یا هر شب پاییز یا زمستان – اگر می‌توانید آبگردان بزرگ یا Big Dipper را مشاهده کنید، به ستاره‌های اشاره‌گر معروف پولاریس یا ستاره شمالی اشاره می‌کنند. ستاره طلایی روشن Capella را در صورت فلکی Auriga Charioteer می‌توانید پیدا کنید. ستارگان بالای دو کاسه به سمت کاپلا اشاره می‌کنند (همانطور که در نمودار بالا در این پست نشان داده می‌شود).

Capella گاهی اوقات به نام ستاره  Goat هم نامیده می‌شود. در حقیقت، نام ستاره Capella کلمه لاتین به معنی بز است. در نزدیکی کاپلا، یک صورتواره کوچک – یک الگوی ستاره‌ای قابل توجه در گنبد آسمان – پیدا کنید که شامل سه ستاره است. این مثلث کوچک ستاره‌ای، بچه‌ها (بچه بزها) نامیده می‌شود.

در اوایل شبهای نیمکره شمالی در بهار، آبگردان بزرگ در بالای ستاره قطبی پولاریس قرار دارد.

از نیمکره جنوبی: با عرض پوزش، این ستارگان شمالی به راحتی برای شما قابل مشاهده نیستند … مگر اینکه شما بخشی از آن را ببینید!

به یاد داشته باشید، آبگردان بزرگ و کاپلا  در سراسر شب و در طول سال حرکت می‌کند، اما – مهم نیست که کجا شما آنها را ببینید – آنها بخشی از پس زمینه ثابت ستاره‌ای است … و بنابراین همیشه این رابطه را با یکدیگر حفظ می‌کنند.


ستاره درخشان کاپلا و صورت فلکی Auriga Charioteer در آسمان شرق-شمال شرقی دیده می‌شود. تصویر از Wikimedia Commons.

سارا سیدحاتمی

منبع: https://earthsky.org/tonight/big-dipper-bowl-points-to-bright-star-capella

Use Big Dipper to find star Capella

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *