میراچ ستاره راهنمای رصدی سه کهکشان است!!

 

میراچ (بتای آندرومدا)، یک ستاره نسبتاً درخشان در صورت فلکی آندرومدا، اغلب توسط ستاره‌شناسان برای تعیین مکان کهکشان آندرومدا، کهکشان مثلث و یک کهکشان معروف به Mirach’s Ghost (NGC 404) استفاده می‌شود.

اینجا مربع بزرگ پگاسوس است که از ستاره Alpheratz به صورت فلکی آندرومدا متصل شده است. میراچ را می‌بینید؟ مردم اغلب از کهکشان آندرومدا (M31) – کهکشان مارپیچی بزرگی که در همسایگی راه شیری ما قرار دارد – با پرش ستاره‌ای از Alpheratz، به Mirach و Mu Andromedae راه خود را به سوی کهکشان پیدا می‌کنند.

 

میراچ، همچنین به عنوان بتا آندرومدا شناخته می‌شود که یک ستاره متوسط ​​درخشان در صورت فلکی آندرومدا است. این ستاره بزرگتر و پرجرمتر از خورشید ما است – با حدود سه تا چهار برابر جرم خورشید و 100 برابر قطر خورشید – با حدود 2000 برابر روشنایی کامل خورشید ما می‌درخشد. میراچ به عنوان یک غول قرمز شناخته می‌شود، در آخرین مراحل تکامل خود بوده، ستاره‌ای که لایه‌های بیرونی آن گسترش یافته است. اما میراچ در 197 سال نوری بسیار دور است و بنابراین فقط در قدر 2 در آسمان ما می‌درخشد (یک روشنایی قابل احترام اما نه به اندازه بسیاری از ستاره‌های دیگر).

 

با این وجود میراچ یک ستاره مهم برای ستاره‌شناسان است که اغلب از این ستاره برای مکان‌یابی سه کهکشان استفاده می‌کنند: کهکشان آندرومدا (M31)، کهکشان مثلث (M33) و کهکشان معروف به Mirach’s Ghost (NGC 404).

 

کهکشان آندرومدا در یک آسمان تاریک و بدون ماه می‌تواند با چشم غیرمسلح یا دوربین دوچشمی مشاهده شود. دو کهکشان دیگر بسیار کم‌نورتر هستند. برای دیدن آنها احتمالاً به یک تلسکوپ نیاز خواهید داشت.

میراچ ستاره‌ای در مرکز این عکس است. کهکشان آندرومدا (M31) در بالا سمت چپ و کهکشان مثلث (M33) در پایین سمت راست ظاهر می‌شود. این عکس، توسط مایک هاوکینز با استفاده از دوربینی با لنز 85 میلی‌متر به دست آمده است. تصویر مایک هاوکینز / فلیکر.

تصویری از میراچ که توسط تلسکوپ 48 اینچی اشمیت پالومار گرفته شده است. شی فازی در حدود 1 ساعتی Mirach در این تصویر، یک کهکشان دور است – بسیار فراتر از ستاره واقع شده است که معروف به Mirach’s Ghost (NGC 404) می‌باشد. تصویر از بایگانی DSS / Mikulski.

 

از Mirach برای یافتن کهکشان آندرومدا (M31) استفاده کنید. از Mirach به ستاره Mu (μ) Andromedae یک خط فرضی بکشید. سپس، آن خط را با فاصله تقریباً یکسان بین این دو ستاره ادامه دهید تا به کهکشان آندرومدا برسید.

 

در زیر آسمانی تاریک و بدون ماه، کهکشان آندرومدا به صورت لکه‌ای در آسمان ظاهر می‌شود. حتی اگر ماه در آسمان باشد یا در زیر آسمانی با آلودگی نوری متوسط ​​(مانند حومه شهر)، می‌توانید آن را توسط دوربین دوچشمی مشاهده کنید. با فاصله حدود 2.5 میلیون سال نوری، کهکشان آندرومدا نزدیکترین کهکشان مارپیچی بزرگ به کهکشان راه شیری است و دورترین چیزی است که می‌توانید فقط با چشم ببینید.

 

یک نقشه از صورت فلکی آندرومدا که مکان کهکشان آندرومدا (M31) و کهکشان مثلث (M33) را نشان می‌دهد. تصویر از IAU / Wikimedia Commons.

 

از Mirach برای یافتن کهکشان مثلث (M33) استفاده کنید. کهکشان مثلث، در صورت فلکی مثلث، بسیار کم‌نورتر از کهکشان آندرومدا است. برخی از افراد با دید عالی در شرایط دید فوق‌العاده خوب بدون کمک تلسکوپ یا دوربین دوچشمی قادر به دیدن آن بوده‌اند. حتی در این صورت، یافتن M33 با دوربین دوچشمی و تلسکوپهای کوچک هنوز هم می‌تواند یک چالش باشد.

 

برای اینکه بدانید به کجا باید نگاه کنید، یک خط فرضی از ستاره Mu (μ) Andromedae تا Mirach را دنبال کنید، سپس آن خط را با عبور از Mirach ادامه دهید، با طی فاصله دو برابر فاصله بین Mu Andromedae و Mirach ،  به کهکشان مثلث می‌رسید.

در اینجا 2 کهکشان از 3 کهکشانی را می‌بینید که شما می‌توانید از طریق ستاره میراچ در صورت فلکی آندرومدا آنها را پیدا کنید. یافتن M31 در یک شب تاریک، از یک مکان تاریک آسان است.. نمودار از FreeStarCharts.com.

 

از Mirach برای یافتن Mirach’s Ghost (NGC 404) استفاده کنید. وقتی به میراچ نگاه می‌کنید، دقیقاً به جهت کهکشان NGC 404 نگاه می‌کنید، اما در میان ستاره‌شناسان به نام شبح میراچ شناخته می‌شود. این نامگذاری به این دلیل است که فقط 1/10 درجه از Mirach فاصله دارد.

 

شبح میراچ ضعیف است، فقط با قدر 11 می‌درخشد. بسیاری از ستاره‌شناسان آماتور سعی دارند آن را با تلسکوپهای کوچک خود مشاهده کنند، اما به دلیل نزدیکی آن به میراچ بزرگتر با قدر 2، دیدن کهکشان کار آسانی نیست.

 

NGC 404 در حدود 10 میلیون سال نوری ما واقع شده است، درست فراتر از گروه محلی کهکشانهای ما – این گروه مجموعه‌ای از کهکشانها هستند که شامل کهکشانهای راه شیری، آندرومدا و مثلث می‌باشند.

Mirach’s Ghost یک کهکشان ضعیف و مبهم است – که برای ستاره‌شناسان کاملاً شناخته شده است – که تقریباً در امتداد خط دید ما تا میراچ، یک ستاره درخشان دیده می‌شود. در این تصویر ، کهکشان با توجه به ستاره در حدود ساعت 11 قرار دارد. تصویر از ناسا.

این کهکشان مثلث است – کهکشان مارپیچی رو به رو و عضوی از گروه محلی ما – است که توسط Victor R. Ruiz به تصویر کشیده شده است. او آن را با دوربینی متصل به یک تلسکوپ بازتابی 6 اینچی ثبت کرد. تصویر از Victor R. Ruiz / Flickr.

کهکشان آندرومدا (M31) نزدیکترین کهکشان مارپیچی بزرگ به کهکشان راه شیری است. اینجا با دو کهکشان اقماری M32 و M101 دیده می‌شود. M32 یک جسم فازی جمع و جور است که در سمت راست مرکز کهکشان آندرومدا واقع شده است، در حالی که شی بزرگ مبهم در سمت چپ بالا M101 است. این تصویر توسط Zolt Levay گرفته شده است. تصویر از Zolt Levay / Flickr.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Mirach is guide star to 3 galaxies

Posted by Bruce McClure and Shireen Gonzaga in ASTRONOMY ESSENTIALS | BRIGHTEST STARS | November 1, 2020

https://earthsky.org/brightest-stars/mirach-guide-star-to-three-galaxies

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *