تمام آنچیزی که باید در مورد بارش شهابی ثوری بدانید!!!

 

 بارش شهابی ثوری اگرچه یک بارش شهابی متوسط ​​است، اما شاید شما شاهد 5 شهاب در ساعت باشید، اما این بارش بیش از یک ماه طول می‌کشد و به دلیل تولید آذرگوی‌های درخشان مشهور می‌باشد.

آذرگوی ثوری در میان ابرهای نازک – 1 نوامبر 2018 – توسط الیوت هرمان در توسان، آریزونا. به ماه در حال طلوع، در سمت چپ توجه کنید.

 

بارشهای شهابی جنوبی و شمالی ثوری به دلیل تعداد زیاد شهابها معروف نیستند، اما درصد بالایی از آذرگوی‌ها یا شهابهای فوق‌العاده درخشان ارائه می‌دهند. برای این بارش چهار سال پیش، در سال 2015، گزارش‌ها و عکس‌های بسیاری از آذرگویهای درخشان وجود داشت که سر و صدای زیادی ایجاد کرد. به نظر می‌رسد نرخ بالاتر آذرگوی‌های آتشین ثوری در چرخه‌های هفت ساله اتفاق می‌افتد. تعداد زیاد آذرگوی‌های ثوری واقعاً در سال‌های 2008 و 2015 دیده  شده است. در سال 2020 هیچ نرخ بالایی از مشاهده آذرگوی‌های آتشین انتظار نمی‌رود. حتی در این صورت هم در ماه نوامبر چشم انتظار دیدن شهابهای ثوری – و آذرگویهای احتمالی باشید.

 

اوج بارش برای شهابهای ثوری جنوبی 5 نوامبر است در حالی که برای شهابهای ثوری شمالی حدود یک هفته بعد، یعنی در 12 نوامبر است. امسال، در سال 2020، ماه برای شهابهای ثوری جنوبی مزاحم خواهد شد، در حالی که ماه نسبتا باریکتر برای اوج بارش ثوری شمالی مشکل کمتری خواهد داشت. اما ممکن است با وجود ماه، با توجه به درصد بالای آذرگویهای آتشین همراه شهابها، یک یا دو آذرگوی را ببینید.

آذرگوی آتشین ثوری در شب 21 اکتبر 2017 – 10:27 ب.ظ. – از Joanne West در Gold Canyon، آریزونا. الیوت هرمان در توسان این شهاب را هم به تصویر کشید. در مورد این 2 عکس بیشتر بخوانید:

https://earthsky.org/todays-image/photos-meteors-taurids-oct-nov-2017

 

ساعات تماشای شهابها از اواخر شب تا سپیده‌دم است و اوج بارش دقیقاً بعد از نیمه‌شب است. به طور کلی، شهابهای ثوری جنوبی در اوج بارش خود حدود پنج شهاب در هر ساعت ارائه می‌دهند، اما بارش شهابی ثوری شمالی ممکن است چند شهاب دیگر به این تعداد اضافه کند. اینکه چقدر شهاب خواهید دید به میزان فاصله شما از چراغهای شهر و میزان روشنایی شهابها بستگی دارد. اگر آنها به اندازه کافی روشن باشند، بر آسمانی حتی  با آلودگی نوری نیز غلبه می‌کنند.

شهابهای ثوری به نظر می‌رسند از صورت فلکی ثور می‌آیند، اما در همه نقاط آسمان ظاهر می‌شوند.

 

اگر مسیر شهابهای ثوری را به سمت عقب ردیابی کنید، خواهید دید که آنها از نزدیکی خوشه ستاره‌ای مشهور پروین این صورت فلکی در شبهای اوج بارش شهابی ثور شمالی می‌آیند.

 

لازم نیست که برای دیدن شهابهای ثوری، برج ثور را پیدا کنید. این شهابهای کند حرکت می‌توانند هر بخشی از آسمان را روشن کنند و آنها را می‌توانید در طیف گسترده‌ای از صورتهای فلکی مشاهده کنید.

 

بنابراین در حالی که منتظر شهابهای ثوری هستید، به راحتی دراز بکشید و به تمام نقاط آسمان خیره شوید.

 

 جریان شهابی ثوری شامل یک جاده بسیار گسترده از بقایای دوردستی است که توسط دنباله‌دار 2P/Encke  برجای گذاشته شده است. هنگامی که زمین از این کمربند بقایای دنباله‌دار عبور می‌کند، قطعه‌هایی از دنباله‌دار 2P/Encke به قسمت فوقانی جو زمین می‌ریزند تا به عنوان شهابهای ثوری با سرعت نسبتاً کند (28 کیلومتر / 17 مایل در ثانیه) بخار شوند.

 

ظاهراً ، جریان اصلی ثوری توسط مشتری به دو شاخه جدا شده است: بارش شهابی ثوری جنوبی و شمالی.

دنباله‌دار انکه، منشا بارش شهابی ثوری می‌باشد.

 

مشهورترین آنها، از حدود 10 سپتامبر تا 20 نوامبر فعال هستند، در حالی که ثوری شمالی از حدود 20 اکتبر تا 10 دسامبر فعال هستند.

 

شهابهای ثوری از دو جریان شهابی ثوری جنوبی و شمالی تشکیل شده است که از اواخر مهرماه آغاز شده و تا اوایل آذر ادامه دارند اما اوج آنها را در هفته سوم آبان در روزهای 21 و بیست و دوم می‌توان شاهد بود. بهترین زمان برای مشاهده این بارش، نیمه‌های شب است زیرا صورت فلکی ثور در اواخر آبان ماه اوایل شب طلوع می‌کند و تا طلوع آفتاب قابل رویت می‌شود.. به نظر می رسد که هر دو جریان از صورت فلکی گاو نر منشا می‌گیرند.

 

فصل بارش شهابی است! و گاهی اوقات، اطلاعات متضادی در مورد تاریخ اوج بارشهای شهابی  می‌شنوید، به ویژه هنگامی که یک بارش بدون اوج مشخص است. این بارش به ندرت به بیش از پنج شهاب در ساعت می‌رسد. به همین دلیل فاز ماه بیش از هر تاریخ اوج پیش‌بینی شده می‌تواند عاملی برای تماشای شهابهای ثوری جنوبی باشد. در مورد چگونگی تأثیر فاز ماه بر روی شهابهای ثور جنوبی 2020 می‌توانید در زیر، می‌توانید اطلاعات بیشتری بدست آورید:

 

در بیشتر موارد، ما برای اطمینان از تاریخهای اوج بارشهای عمده شهابی در سال، به کتاب راهنمای Observer اعتماد می‌کنیم. در کتاب Observer’s Handbook 2020  5 نوامبر (6 UTC) را به عنوان زمان اوج بارش شهابی ثوری 2020 ذکر شده است.

https://www.rasc.ca/handbook

 

با این وجود دو منبع معتبر دیگر تاریخ متفاوتی را برای اوج بارش ثوری جنوبی تعیین می‌کنند. سازمان بین‌المللی شهاب (IMO) شب 10 اکتبر را لحاظ کرده است. انجمن شهاب آمریکا (AMS) شب 29 تا 30 اکتبر را در نظر می‌گیرد و ادعا می‌کند که این بارش:

 

بندرت بیش از پنج شهاب در ساعت، حتی در حداکثر فعالیت، دارد.

 

ستاره‌شناس گای اوتول، در تقویم نجومی خود در سال 2012، به توضیح اختلاف در تاریخ اوج بارش شهابی ثوری جنوبی کمک می‌کند. او توضیح داد:

 

شواهد تازه از سازمان بین‌المللی شهاب نشان می‌دهد که ثور جنوبی به جای آنکه در اوایل ماه نوامبر به اوج خود برسد، در واقع در ماه اکتبر به اوج خود می‌رسد.

 ترجمه: سارا سیدحاتمی

 منبع:

All you need to know: Taurid meteors

Posted by Deborah Byrd in ASTRONOMY ESSENTIALS | November 1, 2020

https://earthsky.org/astronomy-essentials/south-north-taurid-fireballs-how-to-watch

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *