جونو شبح و الف در اتمسفر مشتری کشف کرد!!

 

 

 

فضاپیمای جونوی ناسا تصاویر ماوراءبنفش از یک پدیده جوی نادر را در جو مشتری ثبت کرده است.

 

فضاپیمای جونوی ناسا تابشهای کوتاه و قدرتمند نور ماوراءبنفش را در اتمسفر بالایی مشتری کشف کرده است. اعتقاد بر این است که آنها همتایان مشتری‌گون شبح‌ها و الف‌ها روی زمین هستند پدیده‌های الکتریکی در جو که گاهی اوقات می‌تواند بالاتر از تخلیه صاعقه‌های قوی دیده شود.

در این تصویر ماوراء بنفش از قطب جنوب مشتری از فضاپیمای جونوی ناسا، یک شبح- یک جرقه روشن – مختصر، فلاش مانند که به رنگ زرد نشان داده می‌شود. این تصویر همچنین حلقه شفق قطبی و همچنین “ردپای” مغناطیسی ماه Io را ثبت کرده است. NASA / JPL-Caltech / SwRI

 

روهینی گیلز گفت: “جو مشتری نسبت به اشعه ماورا بنفش بسیار مات است، بنابراین منشأ جرقه باید بسیار بالاتر از ابرهای رعد و برق غنی از آمونیوم سیاره، احتمالاً حدود 260 کیلومتر (160 مایل) بالاتر از فشار 1 بار در جو باشد”.

 

هر جرقه فقط به مدت چند میلی ثانیه طول می‌کشد و به نظر می‌رسد یک منبع نقطه‌ای برای جونو باشد، به این معنی که منبع نمی‌تواند از 1000 کیلومتر بزرگتر یا بیشتر باشد. این گرگرفتگی‌ها در بالای مناطق متلاطم موجود در جو میزبان رگبار شناخته شده ما می‌باشد.

 

در مجله تحقیقات ژئوفیزیک سیارات امروز:

https://agupubs.onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1029/2020JE006659

جیلز و همکارانش استدلال می‌کنند که احتمالاً این جرقه‌ها شبیه به شبح و الف است و آنها را به عنوان رویدادهای نورانی گذرا (TLE) برچسب گذاری می‌کند. اینها به طور اتفاقی دهها سال در بالای ابرهای رعد و برق مشاهده شده‌اند اما فقط برای اولین بار در سال 1989 توسط دوربین فیلمبرداری شده‌اند. برخلاف زمین، TLEهای مشتری در طول موج‌های نوری به راحتی قابل مشاهده نیستند، زیرا آنها با تحریک هیدروژن مولکولی (H2) به جای نیتروژن مولکولی (N2) تولید می‌شوند.

در بالای زمین پدیده نادر جوی معروف به شبح‌ قرمز  هنگام رعد و برق در بالای زمین قرمز به نظر می‌رسند.

Jesper Grønne / گالری عکس آنلاین S&T

 

در سال 2009 ، تیمی به سرپرستی یوآو یاییر (دانشگاه آزاد اسرائیل) پیش‌بینی كردند TLEها در جو سایر سیارات چگونه خواهد بود. به گفته گیلز، جرقه‌های ماورا بنفش مشاهده شده توسط جونو تمام انتظارات را برای اتمسفر مشتری برآورده می‌کند. همیار یایر، یوته ابرت (دانشگاه صنعتی آیندهوون، هلند) می‌گوید این کشف به نظر می‌رسد “یک تأیید زیبا” برای این پیش‌بینی‌ها است. او می گوید: “ما همچنین می‌خواهیم نقش میدان‌های مغناطیسی سیاره‌ای را بررسی كنیم.” اگر بتوان TLEها را در سیارات مختلف مورد مطالعه قرار داد، این امر آسانتر خواهد بود.

 

با این حال  یک پیش بینی هنوز آزمایش نشده است: جونو نمی تواند بررسی کند که آیا جرقه ماورابنفش همزمان با تخلیه رعد و برق نوری رخ می‌دهد، زیرا ابزار UV و نور مرئی آن در دو طرف فضاپیما به صورت مثلثی و چرخشی نصب شده است. این طرح منجر به جابجایی 10 ثانیه‌ای بین دو نوع اندازه‌گیری می‌شود، بنابراین تیم به یک روش متفاوت نیاز دارد.

 

وی گفت: “بهترین امید ما ابزار موجی است كه امواج رادیویی و پلاسما را مطالعه می‌كند.” “شدیدترین جرقه‌ها ممکن است امواج با دوام بیشتری تولید کنند.”

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

JUNO DISCOVERS SPRITES AND ELVES ON JUPITER

BY: GOVERT SCHILLING OCTOBER 28, 2020

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/juno-discovers-sprites-and-elves-on-jupiter/ 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *