شهابهای ثوری جنوبی در ماه اکتبر به اوج خود می‌رسند؟

 

بارش شهابی ثوری جنوبی به ندرت بیش از 5 شهاب در ساعت می‌رسد، اما با آذرگوی‌های خود شناخته شده است. این بارش شهابی طولانی مدت است. در ماههای اکتبر و نوامبر منتظر مشاهده آن باشید. با در نظر گرفتن فاز ماه، از جمعه، 16 اکتبر 2020 شروع می‌شود، ممکن است بهترین زمان برای تماشای آن باشد.

 

شهابهای ثوری از دو جریان شهابی ثوری جنوبی و شمالی تشکیل شده است که از اواخر مهرماه آغاز شده و تا اوایل آذر ادامه دارند اما اوج آنها را در هفته سوم آبان در روزهای 21 و بیست و دوم می‌توان شاهد بود. بهترین زمان برای مشاهده این بارش، نیمه‌های شب است زیرا صورت فلکی ثور در اواخر آبان ماه اوایل شب طلوع می‌کند و تا طلوع آفتاب قابل رویت می‌شود.. به نظر می رسد که هر دو جریان از صورت فلکی گاو نر منشا می‌گیرند.

 

فصل بارش شهابی است! و گاهی اوقات، اطلاعات متضادی در مورد تاریخ اوج بارشهای شهابی  می‌شنوید، به ویژه هنگامی که یک بارش بدون اوج مشخص است. این بارش به ندرت به بیش از پنج شهاب در ساعت می‌رسد. به همین دلیل فاز ماه بیش از هر تاریخ اوج پیش‌بینی شده می‌تواند عاملی برای تماشای شهابهای ثوری جنوبی باشد. در مورد چگونگی تأثیر فاز ماه بر روی شهابهای ثور جنوبی 2020 می‌توانید در زیر، می‌توانید اطلاعات بیشتری بدست آورید:

 

در بیشتر موارد، ما برای اطمینان از تاریخهای اوج بارشهای عمده شهابی در سال، به کتاب راهنمای Observer اعتماد می‌کنیم. در کتاب Observer’s Handbook 2020  5 نوامبر (6 UTC) را به عنوان زمان اوج بارش شهابی ثوری 2020 ذکر شده است.

https://www.rasc.ca/handbook

 

با این وجود دو منبع معتبر دیگر تاریخ متفاوتی را برای اوج بارش ثوری جنوبی تعیین می‌کنند. سازمان بین‌المللی شهاب (IMO) شب 10 اکتبر را لحاظ کرده است. انجمن شهاب آمریکا (AMS) شب 29 تا 30 اکتبر را در نظر می‌گیرد و ادعا می‌کند که این بارش:

 

… بندرت بیش از پنج شهاب در ساعت، حتی در حداکثر فعالیت، دارد.

 

ستاره‌شناس گای اوتول، در تقویم نجومی خود در سال 2012، به توضیح اختلاف در تاریخ اوج بارش شهابی ثوری جنوبی کمک می‌کند. او توضیح داد:

 

شواهد تازه از سازمان بین‌المللی شهاب نشان می‌دهد که ثور جنوبی به جای آنکه در اوایل ماه نوامبر به حداکثر حد خود برسد، در واقع به اوج خود در ماه اکتبر می‌رسد.

 

عکس جالب یک آذرگوی ثوری در 11 نوامبر 2015، توسط بیل آلن.

 

 

فاز ماه چگونه بر شهابهای ثور جنوبی 2020 در سال 2020 تأثیر می‌گذارد. امسال، ماه در شب 9 تا 10 اکتبر در آسمان نیست، در حالی که در شب 29 تا 30 اکتبر تقریباً کامل خواهد شد. تاریخ دوم – 4 تا 5 نوامبر – دارای ماه کاهنده است.

 اما ماه نو در اواسط ماه اکتبر و نوامبر سال 2020 ظاهر می‌شود. بنابراین برای حدود یک هفته،  اواسط ماه، برای تماشای این شهابها آسمانی تاریک خواهید داشت. از جمعه، 16 اکتبر 2020، ممکن است بهترین زمان برای تماشای بارش شهابی ثوری باشد.

 

طبق دانسته‌های جمع‌آوری شده، می‌دانیم که جریان شهابی ثوری شامل یک جاده بسیار گسترده از بقایای دوردستی است که توسط دنباله‌دار 2P / Encke برجای گذاشته شده است. هنگامی که زمین از این کمربند بقایای دنباله‌دار عبور می‌کند، قطعه‌هایی از دنباله‌دار 2P / Encke به قسمت فوقانی جو زمین می‌ریزند تا به عنوان شهابهای ثوری با سرعت نسبتاً کند (28 کیلومتر / 17 مایل در ثانیه) بخار شوند.

 

با این حال، شهابهای ثوری به داشتن درصد بالایی از آذرگوی‌ها معروف هستند.

 

ظاهراً  جریان اصلی ثوری توسط مشتری به دو شاخه جدا شده بود: ثوری جنوبی و شمالی. ثوری جنوبی، مشهورترین آنها، از حدود 10 سپتامبر تا 20 نوامبر فعال هستند، در حالی که ثوری شمالی از حدود 20 اکتبر تا 10 دسامبر فعال هستند.

شهاب ثوری جنوبی. توجه داشته باشید که خوشه ستاره‌ای Pleiades در بالای شهاب و ستاره درخشان Aldebaran تقریباً در میانه راه بین Pleiades و شهاب قرار دارد. تصویر از کاربر فلیکر Rocky Raybell.

 

اوج قدمت به کنار، عاشقان شهاب باید دقت کنند زیرا بارش شهابی ثور جنوبی و شمالی همزمان در اواخر اکتبر و اوایل نوامبر تولید می‌شوند. نرخ بالاتر آذرگوی‌های ثوری ممکن است در چرخه‌های هفت ساله اتفاق بیفتد و آخرین نمایش آذرگوی در سال 2015 بود.

 

به طور خلاصه، شهابهای ثوری ممکن است در اواخر اکتبر و اوایل ماه نوامبر “دسته‌ای” از آذرگویهای آتشین تولید کنند، صرف نظر از اینکه در چه تاریخی بارش شهابی ثوری جنوبی به اوج خود می‌رسد!

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

South Taurid meteors to peak in October?

Posted by Bruce McClure in ASTRONOMY ESSENTIALS | October 6, 2020

https://earthsky.org/astronomy-essentials/south-taurid-meteors-to-peak-in-october

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *