همسفر سطح‌نورد استقامت ناسا به سیاره سرخ شوید!

جولای ۲۰۲۰ رباتی به اندازه یک ماشین سفری به دنیایی دیگر را آغاز کرد.

سطح‌نورد استقامت ناسا در حال سفر از میان عمق فضا به سوی سیاره مریخ است و فوریه ۲۰۲۱ در سطح آن فرود خواهد آمد. ناسا با رونمایی از ابزار جدید خود این فرصت را برای علاقمندان به وجود آورده تا استقامت را در طول سفر خود به صورت حقیقی همراهی کنند. علاقمندان می‌توانند با ثبت‌نام در این ابزار که “چشمان سامانه خورشیدی” نام دارد از مسافت استقامت و سیاره سرخ در هر لحظه مطلع شوند. این وبسایت چندمنظوره موقعیت سطح‌نورد نسبت به کل منظومه شمسی و منظره پیش روی آن را مشخص می‌کند. به گفته فرناندو آبیلریا مدیر تیم طراحی و جهت‌یابی سطح‌نورد استقامت در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا “چشمان سامانه خورشیدی” همان دیتاهای مورد استفاده تیم جهت‌یابی برای تهیه نقشه مسیر استقامت به مریخ را شبیه‌سازی می‌کند. اگر می‌خواهید در این سفر تازه‌ترین ماموریت مریخ ناسا را همراهی کنید باید از این طریق اقدام کنید.

سطح‌نورد استقامت ۳۰ جولای از مجموعه پرتاب‌های فضایی ۴۱ در پایگاه نیروی هوایی کیپ کاناورال فلوریدا به فضا پرتاب شد. یک ساعت پس از پرتاب، استقامت از راکت خود جدا شده و سیگنالی از طریق “شبکه فضای عمیق” به زمین مخابره کرد.

سطح‌نورد استقامت به تنهایی به سمت مریخ نرفته‌است. ناسا با هدف آزمایش به پرواز در آمدن هلی‌کوپترها در آسمانی به جز زمین، هلی‌کوپترهایی طراحی کرده تا در آسمان سیاره بهرام به پرواز در بیایند. 

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این سطح‌نورد ۱۸ فوریه ۲۰۲۱ به سطح سیاره بهرام می‌رسد. استقامت در دهانه “جِزارو” با ۵۰۰ متر پهنا فرود خواهد آمد؛ این دهانه در گودالی قرار دارد که سمت شمال استوای مریخ واقع شده است. دهانه جزارو احتمالا محل دریاچه‌ای بوده که حدود ۳.۵ تا ۳‌.۸ میلیارد سال پیش خشک شده‌است.

بهرام‌نورد استقامت پس از فرود در سطح سیاره بهرام به جست و جوی نشانه‌هایی از حیات میکروبی می‌پردازد که ممکن است در گذشته این سیاره وجود داشته باشد، همچنین نمونه‌هایی از خاک و سنگ سیاره بهرام را جمع‌آوری می‌کند تا برای اولین بار این نمونه‌ها به سطح زمین آورده شوند. این نمونه‌ها درون تیوب‌هایی نگه‌داری می‌شوند تا با اولین ماموریت مریخی بعدی به زمین بازگرداننده شوند.

“چشمان سامانه خورشیدی” فرصت تماشای سیاره بهرام و سایر اجرام منظومه شمسی را با دیتاهایی با زمان‌های واقعی و به قدمت ۷۰ سال برای ما فراهم می‌کند.

 ترجمه: مریم هادی‌زاده، دانشجوی آموزش زبان انگلیسی

منبع:

https://www.inverse.com/science/journey-to-mars

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *