63 سال پس از اسپوتنیک، ماهواره‌ها اکنون در تار و پود زندگی روزمره بافته شده‌اند!!

 

 

هفته جهانی فضا 2020 تأثیر ماهواره‌ها بر بشریت را جشن می‌گیرد.

اسپوتنیک 1 اتحاد جماهیر شوروی در 4 اکتبر 1957 به اولین ماهواره مصنوعی تبدیل شد. 63 سال بعد، هنوز هم ماهواره‌ها بخشی از زندگی روزمره ما هستند.

(تصویر: © NSSDC ، ناسا)

 

بانی دانبار، پنج بار فضانورد شاتل فضایی ناسا شده است، در مصاحبه سال 1998 با یادآوری اولین منظره خود از ماهواره در 4 اکتبر 1957 گفت: “[چیزی] در اطراف ما نبود.” شب، هیچ چراغی در سمت شمال وجود نداشت … اسپوتنیک را دیدم. مشاهده آن اولین انگیزه من برای  پرواز در فضا بود.

 

پرواز اسپوتنیک شروع یک مسابقه فضایی طولانی بین ایالات متحده و اتحاد جماهیر شوروی برای اثبات برتری در رسیدن به فضا بود. اما با کمرنگ شدن مسابقه تاریخی، اسپوتنیک نقش بزرگتری را به عنوان منادی یک انقلاب جدید در رصد و ارتباطات از راه دور به عهده گرفت.

 

نقش ماهواره‌ها و تأثیر آنها بر بشریت در این هفته به عنوان بخشی از هفته جهانی فضا در سال 2020، جشن اکتشافات فضایی و فن‌آوری، در اولویت قرار دارد. موضوع امسال، “چگونه ماهواره‌ها زندگی را بهبود می بخشند”، چگونگی اعتماد ما به فناوری ماهواره را بررسی می‌کند.

(اعتبار تصویر: ناسا) ببینید که اسپوتنیک 1 آغازگر عصر فضا شده است که امروز از آن لذت می‌بریم.

 

در دهه‌های بعدی هزاران ماهواره پس از اسپوتنیک پرتاب شدند. در ابتدا این ماشین‌ها تلاشی برای آزمایش ارتباطات تلویزیونی، مشاهده زمین و گاهی جاسوسی بودند. امروزه، ماهواره‌ها بخشی جدایی ناپذیر از زیرساختهای زمین هستند. ما برای عملکردهای روزمره مانند استفاده از تلفنهای همراه، مرور اینترنت و بررسی وضعیت هوا به ماهواره وابسته هستیم و یک انقلاب جدید با صورتهای فلکی ماهواره‌ای، نوید ماهواره‌هایی را می‌دهد که خدمات خود را حتی به دورترین مناطق زمین ارائه می‌دهند.

(اعتبار تصویر: Blue Origin)

 

آلیس گورمن، مستقر در دانشگاه فلیندرز در آدلاید، استرالیا، مجری هفته جهانی فضا اشاره کرد: ماهواره‌ها همچنین به دلیل توانایی آنها در پیوند دادن مردم در سراسر جهان به فرهنگ ما کمک کرده‌اند.. اما جنبه‌هایی از فضا وجود دارد که باید برای بهبود دسترسی در سراسر جهان در نظر گرفته شود.

وی به Space.com گفت كه دسترسی به فناوری ماهواره عاملی در تقسیم بین ملتهای فقیر و غنی است. وی گفت، كشورهای با تولید ناخالص داخلی پایین (تولید ناخالص داخلی) “به دلیل نابرابریهای منظم و تاریخی مربوط به استعمار و سرمایه‌داری در این موقعیت قرار دارند. ملتهای ثروتمند نباید خیلی سریع به خود بخاطر خیرخواه بودن تبریک بگویند. داده‌های اضافی رصد زمین بدون تغییر بنیادی سیاسی نیز نابرابری‌های جهانی را برطرف نخواهد کرد. “

 

در حالی که صورتهای فلکی ماهواره‌ای باند پهن می‌تواند اطلاعات بیشتری را به کشورهای محروم منتقل کند، قیمتی نیز به همراه دارد. SpaceX و OneWeb هر كدام امیدوارند كه بتوانند امپراتوریهای ماهواره‌ای را با دهها هزار ابزار جداگانه در فضا بسازند، اما نگرانیهایی وجود دارد كه چنین صورت‌های فلكی باعث افزایش ناخواسته زباله‌های فضایی شود. (شرکتها می گویند مراقب هستند پروتکل‌هایی را برای به حداقل رساندن باقی‌مانده‌های مداری رعایت کنند).

 

نگرانی دیگر این است که اگر هزاران ماهواره به طور مداوم از آسمان عبور کنند، معنای آن این است که مشاهدات رصدی آسمان را برای اهداف علمی و فرهنگی برای ستاره شناسان حرفه‌ای‌، علاقه مندان آماتور و بومیان دشوار می‌کند.

 

“جان بارانتین:” تعداد بالاتر [ماهواره‌ها] به معنای احتمال بالاتر بودن ماهواره در جهتی خاص است که وقتی ما به سمت آسمان شب نگاه می‌کنیم، احتمال بیشتری دارد که آنها بر داده‌های نجومی تأثیر بگذارند. ” “تاکنون ستاره شناسان در انجام مشاهدات خود به طور عمده ماهواره‌ها را نادیده گرفته‌اند، اما وجود چنین تعداد بالایی این امر را دشوارتر خواهد کرد.”

 

بنیاد ملی علوم ایالات متحده گروهی از متخصصان را گرد هم آورد که چگونگی تأثیر صورتهای فلکی بزرگ ماهواره‌ای بر منجمان حرفه‌ای و کسانی که آسمان شب را برای اهداف دیگر رصد کنند. گزارش نهایی حاوی توصیه‌هایی مانند محدود کردن روشنایی ماهواره، جلوگیری از قرار دادن ماهواره در مدارهای بالاتر از 375 مایل (600 کیلومتر) و داشتن شبکه‌ای از ناظران بر روی زمین برای نظارت بر میزان ماهواره‌ها در مشاهدات آسمان است.

 

در اوایل ماه اکتبر، دانشمندان گزارش دیگری را تهیه می‌کنند که براساس مباحث مربوط به یک کارگاه آسمان تاریک است که به طور مجازی توسط انستیتوی اخترفیزیک جزایر قناری برگزار می‌شود. بارانتین گفت که گزارش جدید به کمیته استفاده صلح‌آمیز از فضای خارج از سازمان ملل ارائه خواهد شد.

 

تعداد روزافزون ماهواره‌ها و برنامه‌ها در مدار واقعاً در اوایل سال 2000 با توسعه “CubeSat” سرعت بیشتری گرفت. CubeSats برای اولین بار در سال 2003 به مدار رفت و به آرامی در سراسر منظومه شمسی، به مقاصدی مانند مریخ در حال گسترش است. این ماهواره‌های كوچكتر و ارزانتر، كم كم شركتهای سراسر دنیا را به سمت سرمایه گذاری در ساخت ماهواره یا ایجاد موشك برای پرتاب این ماهواره‌ها سوق داده و صنعت فضایی جدیدی را بوسیله سرمایه‌گذاران خصوصی ایجاد كرده‌اند.

 

بیماری جدید ویروس کرونا باعث تقاضا برای دسترسی به اینترنت باند پهن حتی بیشتر از ما شده است. (با این حال ، این یک راه حل مناسب برای مناطق دورافتاده نیست که گزینه‌های کمی برای آنلاین شدن دارند).

 

وی گفت: “به عنوان یک جامعه جهانی ، من فکر می کنم ما فقط در حال درک و درک اهمیت زیرساختهای مبتنی بر فضا برای زندگی روزمره خود هستیم.”

 

با نگاه به جلو ، NSR پیش‌بینی میکند که سرویسهای متمرکز بر داده در حال افزایش هستند. به عنوان مثال، یک پروتکل جدید تلفن همراه به نام 5G نوید ارائه خدمات سریعتر تلفن همراه را میدهد که می‌توانند برنامه‌هایی مانند اینترنت از طریق وسایل مختلف از یخچال و فریزر گرفته تا ظروف حمل و نقل را به هم متصل کنند. وی گفت که اتصال برای انواع دیگر خدمات ماهواره‌ای نیز مهم خواهد بود.

 

ماکسیم پوتئوکس از یوروكانسولت، یكی دیگر از شركتهای مشاور جهانی، دریافت كه ماهواره‌ها از طریق برنامه‌های مختلفی كه حتی تصورش را هم نمی‌كنید ، “برای اقتصاد” نقش مهمی دارند. به عنوان مثال میتوان به خودپردازهایی اشاره کرد که از راه دور به اطلاعات بانکی شما متصل می‌شوند یا قطارها یا اتوبوسهایی که از GPS برای اطلاع مسافران از زمان ورود سکو استفاده می‌کنند. وی افزود كه شركت وی همچنین داده‌ها را آینده كاربردهای ماهواره می‌داند.

 

وی به Space.com گفت: “سالهای آینده مختص داده‌های بیشتر خواهد بود (بیشتر از هر مکان و هر زمان دیگری).” “برنامه‌های فعلی در حال تکامل هستند. صدا و سیما نان و صنعت صنعت تجاری بوده است، اما به دلیل خدمات پخش ویدئویی مورد تقاضا، به آرامی در حال افول است. اپراتورهای ماهواره‌ای برای تأمین این نیازها به سوی مدلهای باند پهن متنوع می‌روند.”

 

همچنین ممکن است ماهواره‌های 5G و باند پهن بتوانند سرانجام دسترسی به اینترنت را در مناطق محروم جهان، مانند مناطقی از روستاهای آفریقا، باز کنند. باسوتی بولو دانشمند فضایی است که در بوتسوانا بزرگ شده و اکنون دارای کرسی فن‌آوری‌های آموزشی در دانشگاه آفریقا در زیمبابوه است. او همچنین در WSW مجری خواهد بود.

 

وی افزود: “من می‌خواهم آفریقا و سایر کشورهای در حال توسعه را ببینم که از برنامه‌های فضایی برای مدیریت منابع توسعه پایدار استفاده می‌کنند.” که می‌تواند شامل برنامه‌هایی مانند یافتن مناطق خشکسالی و مناطق بالقوه تولید کشاورزی باشد.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

منبع:

63 years after Sputnik, satellites are now woven into the fabric of daily life

https://www.space.com/satellite-technology-daily-life-world-space-week-2020

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *