قبل از پایان سال 2020 ، شاهد یک همنشینی بزرگ بین مشتری و زحل خواهیم بود.

همنشینی‌های بزرگ مشتری و زحل فقط هر 20 سال اتفاق می‌افتد. آخرین مورد در سال 2000 بود. همنشینی آینده آنها در 21 دسامبر 2020 خواهد بود. در ماه سپتامبر، این دو سیاره هنگام تاریکی در آسمان درخشان بوده و قابل مشاهده هستند. نمودارها و اطلاعات بیشتر را می‌توانید در این مقاله مطالعه کنید.

 

 

نمای نزدیک مشتری و زحل، از دکتر اسکی:

https://earthsky.org/earthsky-community-photos?filter_1_3=Dr&filter_1_6=Ski&mode=all

 زحل نزدیکی خود با مشتری را در بیشتر مواقع سال 2020 هر شب در سمت غرب آسمان ادامه می‌دهد. این جفت در سپتامبر در غروب خورشید در آسمان قرار دارند. اگرچه زحل به آسانی به اندازه یک ستاره با قدر 1 درخشان است، اما این سیاره حلقه‌ای در کنار سیاره پادشاه یعنی مشتری رنگ پریده است که حدود 15 برابر زحل می‌درخشد.

 

ستاره‌شناسان از کلمه مقارنه یا هم‌نشینی برای توصیف برخط شدن سیارات و سایر اشیا درگنبد آسمان ما استفاده می‌کنند. آنها از اصطلاح همنشینی بزرگ برای توصیف برخط شدن دو سیاره خاص، مشتری بسیار درخشان و زحل طلایی استفاده می‌کنند. آخرین همنشینی بزرگ مشتری و زحل 28 می 2000 بود. مورد بعدی 21 دسامبر سال 2020 است. اما برای شروع تماشای این همنشینی تا دسامبر منتظر نمانید. آنها امشب و هر شب قابل مشاهده هستند – برای بقیه سال 2020 در نزدیکی یکدیگر منظره‌ای جذاب و خاطره‌انگیز خواهند داشت.

 

در همنشینی بزرگ 2000 مشتری و زحل در آسمان ما نزدیک خورشید بودند و مشاهده آنها دشوار بود. ما امسال شاهد یک همنشینی بزرگ قابل مشاهده‌تر تا ماه دسامبر هستیم.  مشتری و زحل اندکی پس از غروب خورشید در غرب قابل مشاهده خواهند بود.

 

در سپتامبر 2020، هنگامی که تاریکی فرا می‌رسد این جفت در آسمان قابل مشاهده هستند. مشتری به راحتی قابل تشخیص است. این سیاره درخشان‌ترین جسم در آسمان عصر است. زحل در شرق مشتری بر روی گنبد آسمان قرار گرفته است.

با نزدیک شدن به پایان تابستان سال 2020، با تاریک شدن آسمان به دنبال مشتری و زحل در جنوب بگردید. مشتری از همه ستاره‌ها درخشان‌تر است. در یک آسمان تاریک، الگوی ستاره‌ای یا صورتواره قوری را در قوس در کنار این دو 2 سیاره مشاهده خواهید کرد.

مشتری و زحل را به راحتی خواهید شناخت. مشتری از هر ستاره‌ای درخشان‌تر است. زحل به اندازه مشتری درخشان نیست اما از ستاره‌ها درخشانتر است و با رنگی کاملاً طلایی می‌درخشد.

 

برخلاف ستاره‌های چشمک‌زن، مشتری و زحل هر دو به طور مرتب می‌درخشند. فرصت بعدی شما برای شناسایی آنها در نزدیکی ماه، اواخر این ماه خواهد بود.

برای چندین روز به دنبال رویت ماه در نزدیکی سیارات مشتری و زحل حدود 24 و 25 سپتامبر سال 2020 باشید.

 

سیاره زحل، ششمین سیاره بیرونی خورشید، دورترین و کم‌سرعت‌ترین سیاره است که به راحتی و تنها با چشم غیرمسلح می‌توانیم آن را ببینیم. مشتری خیره کننده، پنجمین سیاره بیرونی خورشید، بعد از زحل، دومین سیاره درخشان است.

 

به همین دلیل، همنشینی‌های مشتری / زحل به دلیل حرکات آهسته در مقابل صورتهای فلکی دایره‌البروجی، نادرترین همنشینی‌های سیاره‌ای درخشان هستند. زحل حدود 30 سال طول می‌کشد تا یک دور کامل خورشید را دور بزند در حالی که این امر در مشتری نزدیک به 12 سال طول می‌کشد.

 

بنابراین ، هر 20 سال، مشتری به زحل نزدیک می‌شود که از زمین مشاهده می‌شود.

 

مفهوم هنری از مشتری و زحل در دسامبر سال 2020 . همنشینی آنها 21 دسامبر خواهد بود. ماه را در این تصویر مشاهده می‌کنید؟ در 16 دسامبر سال 2020، در خط دید ما به سیارات خواهد بود. نمودار از جی رایان در ClassicalAstronomy.com.

 

از سال 2000 تا 2100، از سیاره ما، همنشینی‌های مشتری / زحل (در طول دایره البروج) در این تاریخها اتفاق می‌افتد:

28 می 2000

21 دسامبر 2020

31 اکتبر 2040

7 آوریل 2060

15 مارس 2080

18 سپتامبر 2100

 

این همنشینی‌های بزرگ مشتری / زحل در دوره‌های 20 ساله تکرار می‌شوند. هر سال، زحل حدود 12 درجه از مدار خود را به دور خورشید طی می‌کند، در حالی که مشتری حدود 30 درجه را طی می‌کند. بنابراین، در یک سال، مشتری شکاف بین خود و زحل را حدود 18 درجه (30 – 12 = 18 درجه) کاهش می‌دهد. بنابراین، در یک دوره 20 ساله، مشتری 360 درجه به زحل (18 20 20 = 360 درجه) نزدیک می‌شود، بنابراین هر 20 سال یک بار در نزدیکی سیاره حلقه‌دار قرار می‌گیرد.

 

بنابراین اکنون تماشای مشتری و زحل را شروع کنید! و تقویم خود را برای همنشینی بزرگ مشتری و زحل در 21 دسامبر سال 2020 علامت‌گذاری کنید.

دکتر اسکای یک پیکان به تصویر اضافه کرده است تا نشان دهد مشتری و زحل هم اکنون در حال بازگشت به سمت عقب (به سمت غرب) به سمت الگوی معروف قوری در صورت فلکی قوس هستند.

 

وقتی در آسمان شب به مشتری و زحل نگاه می‌کنید، سیاره سومی را در نزدیکی آنها تصور کنید که با چشم غیرمسلح و حتی برخی از تلسکوپهای کوچک قابل مشاهده نیست. جوئل ودرلی از ادمونتون، آبرتا، کانادا این تصویر را ثبت کرده است. وی نوشت: “شبهای طولانی پاییز،قبل از اینکه هوا خیلی سرد شود فرصتی عالی برای کاوش آسمان را فراهم می‌کند. سیاره‌هایی مانند مشتری و زحل اجرام درخشان این شبها بوده‌اند، اما ستاره همراه آنها نیز ارزش مشاهده را دارد. پلوتو در این تصویر قابل مشاهده نیست، اما در بین این دو سیاره قرار دارد.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Before 2020 ends, a great conjunction of Jupiter and Saturn

Posted by Deborah Byrd and Bruce McClure in ASTRONOMY ESSENTIALS | September 1, 2020

https://earthsky.org/astronomy-essentials/great-jupiter-saturn-conjunction-dec-21-2020

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *