نحوه پیدا کردن دنباله‌دار درخشان نئووایز با استفاده از برنامه‌های تلفن همراه

پس از غروب آفتاب در ماه ژوئیه، با مراجعه به شمال غربی آسمان زیر صورت فلکی خرس بزرگ، دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) قابل مشاهده خواهد بود. برنامه‌های تلفن همراه می‌توانند در یافتن آن به شما کمک کنند.

 

پس از غروب آفتاب در ماه ژوئیه، با مراجعه به شمال غربی آسمان زیر صورت فلکی خرس بزرگ، دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE) قابل مشاهده خواهد بود. برنامه‌های تلفن همراه می‌توانند در یافتن آن به شما کمک کنند. این نمودار مسیر دنباله‌دار را از آسمان تا اواسط ماه اگوست، نشان می‌دهد.  هر شب از روشنایی دنباله‌دار کم می‌شود – بنابراین در اسرع وقت به دنبال رصد آن باشید.(اعتبار تصویر: برنامه SkySafari)

 

ناظران آسمان شب در سراسر جهان در حال رصد دنباله‌دار C / 2020 F3 (NEOWISE)، برنامه نجوم مورد علاقه موبایل شما می‌تواند به شما بگوید آیا دنباله‌دار از مکان شما قابل مشاهده است، در کجا و چه زمانی باید آن را جستجو کنید.

 

برای دیدن دنباله‌دار، به آسمان شمال غربی و یک افق باز نیاز خواهید داشت که عاری از موانعی مثل درختان و ساختمان‌ها می‌باشد. اگر در یک آپارتمان با پنجره‌های غربی یا شمالی یا بالکن‌دار زندگی می‌کنید، شانس به شما روی آورده است.

 

شما می‌توانید این دنباله‌دار را با چشمان بی‌همتای خود ببینید اما آن را از طریق دوربین دوچشمی و تلسکوپ می‌خواهید رصد کنید، واقعاً تماشایی خواهد شد. آنچه انتظار دارید ببینید یک شی کوچک، روشن فازی است که احتمالاً دارای رنگ نارنجی یا سبز است.

 

دوربینهای دوچشمی، دم ضعیف دنباله‌دار را نشان می‌دهند که عموماً به سمت بالا و به دور از خورشید است. در واقع، به دنبال دو دم باشید که در جهات کمی متفاوت قرار دارند – یکی درخشانتر و متشکل از بقایای دنباله‌دار که در پشت آن قرار دارد و یکی با رنگ روشن و آبی‌رنگتر که از گاز یونیزه شده تشکیل شده است. دم دوم همیشه مستقیماً از خورشید فاصله خواهد داشت، زیرا در اثر باد خورشیدی تحت فشار قرار می‌گیرد. در حالی که تلسکوپ شما به زیبایی سر دنباله‌دار را نشان می‌دهد ، دم آن فراتر از میدان دید تلسکوپ شما گسترش خواهد یافت.

  

دنباله‌دار نئووایز چگونه حرکت می‌کند؟

هنگامی که دنباله‌دارها در منظومه شمسی می‌چرخند، می‌بینیم که آنها با توجه به ستاره های پس‌زمینه – از شبی به شب دیگر و حتی ساعت به ساعت – حرکت می‌کنند. این دنباله‌دار که در ابر دوردستی از اجسام یخی تشکیل شده است، از زیر (یا جنوب) صفحه مدار سیارات به درون منظومه شمسی درونی وارد می‌شود. در تاریخ 3 ژوئیه، در حالی که خورشید را دقیقاً در خارج از مدار عطارد دور می‌زد، از آن صفحه عبور کرد.

 

حالا دنباله‌دار در حال چرخش به سمت بالا است (در شمال آن) از خورشید دور می‌شود. در این مسیر چهارشنبه (22 ژوئیه) دنباله‌دار به زمین (یا سرانه) نزدیک می‌شود. در 23 ژوئیه، زمانی که در 64 میلیون مایلی (103.5 میلیون کیلومتری) یا 0.692 واحد نجومی از ما فاصله خواهد داشت. 1 AU میانگین فاصله بین زمین و خورشیدمی‌باشد.

 

متأسفانه، با توجه به نزدیک شدن دنباله‌دار به زمین و بزرگتر شدن آن، گرمای کمتری از خورشید را نیز تجربه خواهد کرد و به دلیل تولید گاز کمتر، درخشندگی آن نیز کم می‌شود.

 

 

در 22 ژوئیه سال 2020 ، دنباله‌دار نئووایز به نزدیکترین حالت خود با زمین خواهد رسید. این نمودار موقعیت خود را در آن شب ساعت 11 بعد از ظهر نشان می دهد. دنباله‌دار درست بالای ستاره‌های درخشان مو و لامبدای دب‌اکبر ظاهر می‌شوند که پنجه‌های عقب خرس بزرگ را تشکیل می‌دهند. کاسه صورتواره آبگردان بزرگ در بالا و مرکز قرار دارد. (اعتبار تصویر: برنامه SkySafari)

 

از دیدگاه ما ناظران روی زمین‌، دنباله‌دار در جهت شمال غربی حرکت می‌کند. مؤلفه شمالی آن حرکت باعث می‌شود که دنباله‌دار برای ناظران ساکن نیمکره شمال در حدود 41 درجه از عرض جغرافیایی نمایان شود. این بدان معناست که هرگز زیر افق فرو نمی‌رود، بلکه در طول شب بسیار نزدیک به افق خواهد ماند و  تنها در غروب آفتاب و قبل از طلوع آفتاب قابل مشاهده می‌باشد.  این حرکت شمالی هر شب نیز دنباله‌دار را تقریباً به اندازه عرض انگشت شست (یا 2 درجه) بالاتر می‌برد و مشاهده آن را بسیار آسان‌تر می‌کند.

 

دنباله‌دار نئووایز کجاست؟!

این هفته، دنباله‌دار به طور کلی در زیر صورتواره آبگردان بزرگ در آسمان شمال غربی در اوایل عصر قرار خواهد گرفت – تقریباً دو قطر مشت (یا 23 درجه)  در زیر جنوب شرقی ستارگان درخشان دبه و مراق که قسمت پایینی کاسه آبگردان را تشکیل می‌دهند.

 

هنگامی که آسمان تاریک می‌شود، دنباله دار قابل مشاهده خواهد بود (بسته به عرض جغرافیایی در منطقه زمانی محلی شما). در آن زمان، دنباله‌دار در حدود 1.5 قطر مشت (یا 17 درجه) بالاتر از افق شمال غربی قرار می‌گیرد و از سمت راست به سمت پایین میرود (به سمت شمال). هنگامی که خورشید به طور کامل در زیر افق ناپدید شد، می‌توانید با خیال راحت آسمان را برای پیدا کردن دنباله‌دار با دوربین دوچشمی خود کنکاش کنید.

برای کسانی که چشم‌انداز بهتری به سمت شمال شرقی دارند، دنباله‌دار نئووایز در آسمان، در سمت راست آبگردان بزرگ یا Big Dipper ، در آسمان قابل مشاهده خواهد بود ، که در اینجا برای ساعت 4:30 دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی در نیویورک نشان داده شده است. (اعتبار تصویر: برنامه SkySafari)

 

برای یافتن  دنباله‌دار می‌توانید از ستاره‌های نزدیک که با چشم غیرمسلح دیده می‌شوند، استفاده کنید. در 22 ژوئیه، هنگامی که دنباله‌دار در نزدیکی زمین باشد، مسیر آن دقیقاً بالای ستاره‌های پنجه عقب Ursa Major (“خرس بزرگ”) ، مو و لامبدا خواهد بود.

 

این دنباله‌دار در تاریخ 29 ژوئیه خرس بزرگ را به مقصد صورت فلکی گیسوی برنیکه ترک می‌کند – در حالی که از روشنایی کم می‌شود. در بعضی از مواقع، برای دیدن  با چشم غیرمسلح بسیار ضعیف خواهد شد، اما با دوربین دوچشمی و تلسکوپ قابل مشاهده می‌باشد.

 

برای کسانی که دید بهتری به سمت شمال شرقی دارند، دنباله‌دار قبل از طلوع آفتاب در آن جهت قابل مشاهده خواهد بود، گرچه دنباله‌دار پایینتر از موقعیت رصدی‌اش در شبها خواهد بود. بهترین زمان مشاهده باید حدود ساعت 4 بامداد به وقت محلی اتفاق بیفتد. در آن زمان، دنباله‌دار در آسمان بسیار پایین قرار می‌گیرد و در حال صعود است – این بار، در سمت راست مراق. برای رصد دنباله‌دار به پیش‌بینی وضعیت هوای صبح قبل از تنظیم زنگ بیدارباش بپردازید!!

منوی جستجو در SkySafari 6 دارای مقوله‌ای به نام دنباله‌دارهای درخشان است. با ضربه زدن به یک دنباله‌دار، یک صفحه اطلاعاتی برای آن باز می‌شود که شامل پیوندی برای نمایش موقعیت آن در آسمان است. مقدار قدر نشانگر مقدار درخشان بودن یک شیء است. چندین دنباله دار کم‌نور دیگر در حال حاضر در آسمان عصر هستند. (اعتبار تصویر: برنامه SkySafari)

 

استفاده از یک برنامه برای پیدا کردن دنباله‌دار نئووایز

برنامه‌های موبایل مانند SkySafari 6 برای iOS و Android می‌توانند موقعیت دنباله‌دار نئووایز را در آسمان مکان شما نشان دهند.

 

در SkySafari 6 ، روی نماد جستجو ضربه بزنید و گزینه Brightest Comets را انتخاب کنید. به دنبال ورودی Comet C / 2020 F3 (NEOWISE) باشید و به آن ضربه بزنید. (دنباله‌دارهای دیگری به نام NEOWISE وجود دارد، بنابراین حتماً این موردی را انتخاب کنید که شامل “F3” است.) صفحه باز شده اطلاعاتی برای دنباله‌دار را در اختیار شما قرار می‌دهد.

 

برای نمایش موقعیت دنباله‌دار در آسمان با استفاده از برنامه، روی نماد مرکز ضربه بزنید. برای بررسی زمان مشاهده دنباله‌دار در جایی که زندگی می‌کنید، روی نماد Time ضربه بزنید و زمان برنامه را تنظیم کنید. (اگر دنباله‌دار در پشت پانورامای افق داخلی برنامه پنهان شد، وارد منوی تنظیمات شوید، Horizon و Sky را انتخاب کنید و گزینه Horizon Display را روی منطقه تنظیم کنید.)

 

می‌توانید زمان و تاریخ را تنظیم کنید تا ببینید که دنباله‌دار در آینده کجا خواهد بود. اگر دنباله‌دار از صفحه نمایش ناپدید شد، دوباره از گزینه جستجو استفاده کنید. برنامه نمایشگر پیشرفته‌ای از دم دنباله‌دار را نشان می‌دهد.

اگر در حالت قطب نما، روی نماد Locate ضربه بزنید، SkySafari پیکانی را نشان می‌دهد که شما را به سمت هدف انتخابی راهنمایی می‌کند. (اعتبار تصویر: برنامه SkySafari)

 

می‌توانید از حالت Compass برنامه برای نشان دادن مکان دنباله‌دار استفاده کنید. برنامه را به زمان فعلی تنظیم کنید. بر روی نماد Compass ضربه بزنید و سپس دستگاه خود را به سمت آسمان نگه دارید و آن را حرکت دهید تا مرکز دنباله‌دار در مرکز قرار گیرد. حالا دنباله‌دار واقعی باید در آسمان در مقابل شما باشد.

 

این امر ایده خوبی برای کالیبره کردن حسگرهای قطب‌نما و شیب دستگاه خود با چرخاندن چندین بار دستگاه خود و حرکت آن در یک حرکت دایره‌ای است. با پیدا کردن یک ستاره درخشان – یا سیاره درخشانی مثل مشتری که شبها بر فراز افق جنوبی قرار دارد، می‌توانید مکان آن را مشخص کنید.

 

در حالت قطب‌نما، نوار ابزار SkySafari 6 نماد Locate را نشان می‌دهد. بر روی پیکانی که جهت حرکت دستگاه را نشان می‌دهد، ضربه بزنید.

 

در جستجوی دنباله‌دار خود موفق باشید.

 

برای مطالعه 10 پرسش و پاسخ بزرگ در مورد این دنباله‌دار می‌توانید به لینک زیر در سایت گروه ترویج علم خورشید مراجعه کنید:

http://sunproject.ir/2020/07/20/%d8%af%d9%87-%d9%be%d8%b1%d8%b3%d8%b4-%d9%88-%d9%be%d8%a7%d8%b3%d8%ae-%d8%a8%d8%b2%d8%b1%da%af-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%af%d9%86%d8%a8%d8%a7%d9%84%d9%87%e2%80%8c%d8%af%d8%a7%d8%b1/

 

برای مطالعه نحوه رصد دنباله‌دار نئووایز می‌توانید به لینک زیر در سایت گروه ترویج علم خورشید مراجعه کنید:

http://sunproject.ir/2020/07/11/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%af%d9%86%d8%a8%d8%a7%d9%84%d9%87%e2%80%8c%d8%af%d8%a7%d8%b1-%d9%86%d8%a6%d9%88%d9%88%d8%a7%db%8c%d8%b2-%d8%b1%d8%a7-%d9%85%d8%b4%d8%a7%d9%87%d8%af%d9%87-%da%a9%d9%86/

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

 

منبع:

How to spot the bright Comet NEOWISE using mobile apps

By Chris Vaughan 13 hours ago

https://www.space.com/how-to-see-comet-neowise-mobile-apps.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *