ده پرسش و پاسخ بزرگ در مورد دنباله‌دار نئووایز

یکی از جالب ترین جزئیات در مورد دنباله‌دار نئووایز این است که تا 6.800 سال دیگر به آسمان ما باز نخواهد گشت. اما این تنها چیزی نیست که این سنگ فضایی یخی را خاص می‌کند. بنابراین بیایید ببینیم دنباله‌دار نئووایز منحصر به فرد و کمی عجیب است.

 

 

اعتبار تصویر:

NASA/Johns Hopkins APL/Naval Research Lab/Parker Solar Probe/Brendan Gallagher)

 

مشاهده دنباله‌دار نئووایز

این دنباله‌دار در 3 ژوئیه در حضیض خورشیدی بود، اما تاکنون تنها در آسمان قبل از طلوع آفتاب قابل مشاهده بود. به گفته جو ماسیرو، معاون NEOWISE ناسا، اکنون، برای ناظران مشتاق در نیمکره شمالی، در آسمان شب واقع شده است و در شمال غربی زیر صورت فلکی دب اکبر و صورتواره آبگردان بزرگ Big Dipper مشاهده می‌شود.

 

یکی از جالب ترین جزئیات در مورد دنباله‌دار نئووایز این است که تا 6.800 سال دیگر به آسمان ما باز نخواهد گشت. اما این تنها چیزی نیست که این سنگ فضایی یخی را خاص می‌کند. بنابراین بیایید ببینیم دنباله‌دار نئووایز منحصر به فرد و کمی عجیب است.

این تصویر از دنباله‌دار نئووایز توسط جوی ان جی، در مرکز پرواز فضایی گودارد ناسا گرفته شده است. (اعتبار تصویر: Joy Ng)

 

این دنباله‌دار به طور رسمی با عنوان C / 2020 F3 شناخته شده، دنباله‌دار NEOWISE دنباله‌داری است که در 27 مارس سال 2020 توسط NEOWISEکشف شد.

 

دنباله‌دارها که اغلب لقب گلوله برفی کیهانی می‌گیرند، اشیاء یخی سنگی هستند که از یخ، سنگ و گرد و غبار تشکیل شده‌اند. این اجسام به دور خورشید می‌چرخند و با نزدیک شدن به خورشید، بیشتر دنباله‌دارها گرم می‌شوند و دو دم، یکی از گرد و غبار و گاز و “دم یونی” ساخته شده از مولکول‌های گازی با فشار الکتریکی یا یون ها تولید می‌شود.

 

این نقشه آسمان ناسا موقعیتی از دنباله‌دار نئووایز در آسمان عصر را برای ناظران در نیمکره شمالی در ژوئیه سال 2020 نشان می‌دهد. (اعتبار تصویر: ناسا)

 

آیا می‌توانم دنباله‌دار را ببینم؟

بله! از آنجا که این دنباله‌دار درخشان است، در آسمان شب با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. ناظران آسمان شب در نیمکره شمالی می‌توانند این دنباله‌دار را دقیقاً پس از غروب آفتاب، به سمت شمال غربی درست زیر صورتواره آبگردان بزرگ مشاهده کنند.

 

آیا به تلسکوپ نیاز دارم؟

نه! از آنجا که دنباله‌دار نئووایز یک شیء به خصوص درخشان است، رصد آن برای علاقه‌مندان به نجوم بسیار آسان است و می‌توانند آن را در آسمان شب فقط با چشم غیرمسلح مشاهده کنند، اگرچه دوربین دوچشمی یا یک تلسکوپ کوچک منظره بهتری به شما می‌دهد.

 

کرامر گفت: “این واقعیت که می‌توانیم آن را ببینیم واقعاً همان چیزی است که آن را منحصر به فرد می‌کند.” “کاملاً نادر است که دنباله‌داری کاملاً روشن باشد و ما آن را با چشم غیر مسلح یا حتی با دوربین دوچشمی مشاهده کنیم.”

بیل دانفورد، اخترشناس، متخصص رسانه‌های اجتماعی ناسا در آزمایشگاه پیشرانش جت در پاسادنا، کالیفرنیا، این منظره از دنباله‌دار نئووایز را هنگامی که در اوایل ژوئیه 2020 در آسمان قابل مشاهده بود ، به تصویر کشید  (اعتبار تصویر: ناسا / بیل دانفورد)

 

برای کسانی که با چشم غیرمسلح بدون هیچ ابزاری مانند تلسکوپ دنباله‌دار را مشاهده می‌کنند، یک ستاره فازی با دم به نظر می‌رسد. لازم نیست که از شهر دور باشید.

 

با دوربین دوچشمی یا یک تلسکوپ کوچک، دنباله‌دار واضحتر دیده خواهد شد و دیدن دم آن راحتتر خواهد بود.

 

 

تصویری از ابزار WISPR در فضاپیمای خورشیدی پارکر ناسا، دنباله دار NEOWISE را در 5 ژوئیه 2020، اندکی پس از حضیض خورشیدی نشان می‌دهد. خورشید از قاب در سمت چپ خارج شده است. ساختار کوچک سیاه و سفید در نزدیکی سمت چپ پایین تصویر توسط دانه‌ای گرد و غبار ایجاد شده است که روی لنز تصویر قرار گرفته است.

 

آب دنباله‌دار چقدر است؟

در دنباله‌دار NEOWISE، “در حدود 13 میلیون استخر المپیک آب وجود دارد”، امیلی کرامر، پژوهشگر تیم علمی NEOWISE ناسا در آزمایشگاه پیشرانه جت ناسا، در یک کنفرانس خبری 15 ژوئیه گفت: “بنابراین آب زیادی در دنباله‌دار وجود دارد. “

 

وی افزود: “بیشتر دنباله‌دارها دارای نیمی از آب و نیمی از گرد و غبار هستند.”

 

این تصاویر با رنگ کاذب از دنباله‌دار NEOWISE غلظت اتمهای سدیم در دم یونی گرد و غباری دنباله‌دار را نشان می‌دهد. ستاره‌شناسان با استفاده از تأسیسات ورودی / خروجی موسسه علوم سیاره در نزدیکی توسون، آریزونا، این تصاویر را ایجاد کردند. تصویر سمت چپ نوری را نشان می‌دهد که از گرد و غبار منعکس شده است، در حالی که تصویر سمت راست نور ساطع شده توسط اتم‌های سدیم را نشان می‌دهد. (اعتبار تصویر: جفری مورگنتالر / کارل اشمیت / موسسه علوم سیاره)

 

آیا دنباله‌دار دم دارد؟

دنباله‌دار NEOWISE دو دم دارد که به طور معمول هر دنباله دار را همراهی می‌کند. وقتی یک دنباله‌دار به خورشید نزدیک می‌شود، گرم می شود و مواد از سطح آن به سمت دم کشانده می‌شود. غالباً، گرد و غبار به همراه گازها (تبدیل مستقیم از جامد به یک گاز) از یخ جدا می‌شود. این دم گرد و غباری دنباله ‌جارومانندی است که در اکثر تصاویر دنباله‌دار مشاهده می‌شود. دنباله‌دارها همچنین از یک دم یونی از گاز یونیزه شده تشکیل شده‌اند.

 

محققانی که دنباله‌دار NEOWISE را مطالعه می‌کنند می‌گویند که این دنباله‌دار ممکن است دارای یک دم سدیمی هم باشد. محققان با مشاهده آنچه که آنها اعتقاد دارند سدیم اتمی در دم دنباله‌دار است، می‌توانند نسبت به آرایش این شیء بینش لازم را پیدا کنند.

 

دنباله‌دار NEOWISE چقدر بزرگ است؟

 کرامر گفت: دنباله‌دار NEOWISE حدود 3 مایل (5 کیلومتر) قطر دارد، “که یک دنباله‌دار تقریباً متوسط ​​است.”

 

وی افزود: “دیدن چیزی که اینقدر درخشان است، نادر میباشد.” وی گفت: “دنباله‌دارهایی با این اندازه وجود دارند که مرتباً می‌بینیم، اما بیشتر آنها خیلی دور از خورشید و زمین هستند تا بتوان آنها را به ترتیبی مشاهده کنیم که ما شاهد دیدن دنباله‌دار NEOWISE هستیم. “

 

کریس اسچور این تصویر را از دنباله دار NEOWISE F3 از پیسون، آریزونا قبل از طلوع آفتاب در 5 ژوئیه سال 2020 ، به تصویر کشید. (اعتبار تصویر: Chris Schur / Chris Schur Astrophotography)

 

دنباله‌دار NEOWISE چقدر سریع است؟

این دنباله‌دار با سرعت 40 مایل در ثانیه حرکت می‌کند (یعنی حدود 144000 مایل در ساعت یا 231000 کیلومتر در ساعت).

 

جو ماسیرو، معاون تحقیقات اصلی ماموریت NEOWISE، گفت که این دنباله دار دو برابر سریعتر از سرعت زمین در اطراف خورشید حرکت می‌کند.

 

به دلیل مدار بیضوی طولانی دنباله‌دار، با رسیدن به دورترین نقطه از خورشید، سرعت آن کند خواهد شد، سپس به سمت منظومه شمسی درونی سقوط کرده و هنگام بازگشت به دور خورشید دوباره شرعت می‌گیرد. سفر به دور خورشید برای مدار فعلی دنباله‌دار NEOWISE به پایان رسیده است و به سوی سیستم خورشیدی بیرونی در حال حرکت است.

 

دنباله‌دار NEOWISE در عکسی که توسط فضانورد روسی ایوان واگنر در 4 ژوئیه سال 2020 به نمایش گذاشته شده است، از ایستگاه فضایی بین‌المللی دیده می‌شود. (اعتبار تصویر: ایوان واگنر / روسکاسموس / ناسا)

 

آیا این دنباله‌دار به زمین برخورد خواهد کرد؟

نترسید، دنباله‌دار NEOWISE به زمین برخورد نخواهد کرد. لیندلی جانسون، مدیر برنامه در دفتر هماهنگی دفاع سیاره‌ای ناسا در مقر ناسا، در یک کنفرانس خبری گفت: “این دنباله دار خاص نمی تواند زمین را تحت تأثیر قرار دهد. از درون صفحه مداری زمین و تقریبا در نزدیکی مدار عطارد عبور می‌کند، بنابراین هیچ خطری از سوی این دنباله‌دار برای زمین وجود ندارد.”

این دنباله دار هر 600 تا 700 سال در مدار خورشید می‌چرخد. در حال حاضر حدود 70 میلیون مایلی (111 میلیون کیلومتر) از زمین فاصله دارد.

 

آیا این دنباله‌دار از فضای بین‌ستاره‌ای آمده است؟

نه ، دنباله‌دار NEOWISE از منظومه شمسی ما سرچشمه گرفته است. تا به امروز، تنها دو جسم بین ستاره‌ای کشف شده است: ‘Oumuamua و دنباله‌دار Borisov.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Comet NEOWISE: 10 big questions (and answers) about the icy wanderer

By Chelsea Gohd 19 hours ago

https://www.space.com/comet-neowise-strange-facts.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *