دو سوپرنوای درخشان درابرکهکشانهای نزدیک

در حال حاضر دو ابرنواختر درخشان جدید در محدوده تلسکوپهای آماتور در آسمان غربی در هنگام شب واقع شده است.

سوپرنوای 2020nlb در کهکشان M85 در صورت فلکی دوپیکر یا دوشیزه با قدر 17 بود اما هر شب روشن‌تر می‌شد. اکنون با قدر 12.2 (7 ژوئیه)، به اندازه کافی روشن است که می‌توانید با یک تلسکوپ 6 اینچی مشاهده کنید. ابرنواختر M85 در حال حاضر تقریباً روشن‌تر از ستاره زمینی با قدر 13.1 است که بلافاصله در شمال شرقی آن قرار دارد. ابرنواختر در 1.0 1.0 شرقی و 43.2 .2 شمال هسته قرار دارد. (شمال در سمت بالا). جیانلوکا مسی

اگر می‌خواهید یک ابرنواختر در طول زندگی خود ببینید، چرا منتظر منفجر شدن Betelgeuse هستید؟ اگر یک تلسکوپ 6 اینچی دارید و به یک آسمان تاریک دسترسی دارید، می‌توانید همین حالا آن را ببینید. در واقع هر دو در آسمان غربی در هنگام شب در صورت فلکی‌های مجاور Virgo و Coma Berenices قابل مشاهده هستند.

اولین این زوجها، با نام 2020nlb، توسط سیستم آخرین هشدارهای آگاهانه زمینی (Asteroid Terrestrial-Impact) (ATLAS) در تاریخ 25 ژوئن در کهکشانM85 با قدر 10 کشف شد. M85 در فاصله 60 میلیون سال نوری زمین واقع در  صورت فلکی گیسوی برنیکه در کهکشانM85 واقع شده است.”M” مخفف چارلز مسیه، ستاره‌شناس فرانسوی قرن 18 است که لیستی از کهکشان‌ها، خوشه‌های ستاره‌ای و سحابی‌ها را که هنگام جستجوی اجرام مورد علاقه خود گردآوری کرد (یعنی دنباله‌دارها).

ابرنواختر روشن دیگری در NGC 4457 واقع در غرب 3.3 ″ غرب و 8 ″ شمال هسته قرار دارد، ابرنواختر روشن 2020nvb به نظر می‌رسد در هسته NGC 4457 گیر کرده است(شمال در سمت بالا). جیانلوکا مسی

شکارچی ابرنواختری آماتور و پرکار ژاپنی، Koichi Itagaki در اول ژوئیه در NGC 4457، یک کهکشان مارپیچی در دوشیزه واقع در حدود 55 میلیون سال نوری دورتر، SN 2020nvb را شکار کرد. هر کدام از این ابرنواخترهای تازه کشف شده در یک سیستم دوتایی نزدیک رخ داده‌اند که در آن یک ستاره کوتوله سفید ریز و درشت، به دور یک ستاره معمولی در گردش است. ستاره کوتوله فقط به اندازه زمین است، اما چنان فشرده شده است که جرم آن تقریباً به اندازه جرم خورشید است. شما نیاز به یک جرثقیل عظیم برای بلند کردن حتی یک انگشت ازآن دارید!

ابرنواختر نوع Ia از یک کوتوله سفید است که توسط یک دیسک تجمع یافته از مواد احاطه شده همدم بزرگتر خود  (سمت چپ) به بیرون می‌کشد. قیف گاز داغ دیسک در سطح کوتوله انباشته می‌شود تا زمانی که فرآیند همجوشی فراری را آغاز کند که ستاره را از بین می‌برد (سمت راست). ESO

گرانش قدرتمند کوتوله مواد را از همدم خود بر روی سطح خود می‌کشد تا زمانی که وزن و فشار اضافی مواد مسروقه باعث ایجاد همجوشی هسته‌ای در کوتوله شود! – به عنوان یک ابرنواختر به طرز فاجعه‌آمیزی منفجر می‌شود.

ابرنواخترها انواع مختلفی دارند اما به طور گسترده‌ای به تیپ Ia (انفجار کوتوله‌های سفید در جفت نزدیک) و تیپ II (انفجارهای عظیم ستاره مانند Betelgeuse) تقسیم می‌شوند. هر دو 2020nlb و 2020nvb ابرنواخترهای نوع Ia، درخشانترین “شمعها” در جهان هستند. در واقع، درخشانترین ابرنواخترهای نوع Ia به طور مرتب از کل کهکشان میزبان خود پیشی می‌گیرند! Betelgeuse یک ستاره غول پیکر است. روزی سوخت هسته‌ای خاتمه می‌یابد، عناصر جدید را متوقف می‌کند و سپس به عنوان ابرنواختر به همان اندازه ماه غول‌پیکر فرومی‌پاشد و منفجر می‌شود.

ابرنواختر M85 به سرعت از قدر 16.8 در زمان کشف تا 12.2 در تاریخ 7 ژوئیه درخشید و ممکن است هنوز هم درخشانتر شود. ابرنواختر NGC 4457 حتی در قدر 11.9 درخشان‌تر است و کمی دورتر در شمال غربی مرکز هسته کهکشان واقع شده است.

ستاره‌های اصلی راهنمای Denebola در دم لئو و Porrima ، Eta و Epsilon Virginis هستند – همه با چشم غیرمسلح قابل رویت هستند. نقشه تفصیلی را در زیر مشاهده کنید. ستارگان با قدر 6 نشان داده شده و کهکشانهای درخشانتر برای مرجع گنجانده شده‌اند. استلاریوم

اکنون که ماه کامل شده است، در حال خارج شدن از آسمان عصر است، بنابراین تاریکی به حد کافی خواهید داشت که این مناطق انفجاری دوردست، را مشاهده کنید.

برای پیدا کردن Denebola، یک ستاره آشکار با قدر 2 حدود دو مشتی (20 درجه) آسمان غربی در انتهای گرگ و میش شروع کنید و با استفاده از نمودار زیر به عنوان راهنما، با پرش ستاره‌ای به M85 حرکت کنید. یا از Epsilon Virginis شروع کنید. سپس از این عکس برای شناسایی ابرنواختر استفاده کنید. برای رسیدن به NGC 4457، شروع به پرش ستاره‌ای در Porrima یا Eta Virginis در Virgo کنید.

این نقشه با جزئیات بیشتر ستارگان را با قدر 9 نشان می‌دهد. خطوط زرد رنگ برای مسیریابی از طریق پرش ستاره‌ای به شما کمک می‌کنند. استلاریوم با اضافات توسط نویسنده

در هنگام پرش ستاره‌ای از کمترین بزرگنمایی استفاده کنید. هنگامی که به هر کهکشان رسیدید،  بزرگنمایی را به 100 برابر یا بالاتر برای انتخاب ابرنواخترها افزایش دهید. سپس قوه تخیل خود را رها کنید. هر نقطه از نور را به عنوان یک ستاره در فرایند تخیل خود تصور کنید، یکی از قدرتمندترین و خلاقترین اعمال در جهان.

خلاق؟ شرط می‌بندی. انفجار ابرنواخترها فضای بین ستاره‌ای را با تعداد زیادی عنصر از جمله موارد آشنا مانند آهن، نیکل، سرب و طلا بذرپاشی می‌کند. تمام این مواد در ابرهای بزرگی از گاز و غبار به نام سحابی جمع می‌شوند که در آن نسلهای جدیدی از ستاره‌ها و سیارات متولد می‌شوند… و خب، چه کسی می‌داند چه چیز دیگری، از جمله زندگی.

TWO BRIGHT SUPERNOVAE LIGHT UP NEARBY GALAXIES