مارافسای، سیزدهمین صورت فلکی دایره‌البروجی

به دنبال صورت فلکی ضعیف مارافسای باشید. از نیمکره شمالی، در هنگام شب به سمت جنوب نگاه کنید. از نیمکره جنوبی، در اواسط شب، آن را در سرسو میبینید. مارافسای گاهی اوقات سیزدهمین یا صورت فلکی فراموش شده دایر‌ه‌البروجی نامیده می‌شود.

صورت فلکی مارافسای در Mirror Urania، مجموعه ای از 32 کارت صورت فلکی که در سال 1824 منتشر شده است. تصویر از www.ianridpath.com.

 

12 نشانه دایر‌ه‌البروجی نشان دهنده تقسیم 30 درجه‌ای از آسمان است، در حالی که 13 صورت فلکی زودیاک دارای اندازه‌های مختلف هستند. مرزهای رسمی صور فلکی توسط اتحادیه بین‌المللی نجوم (IAU) در اوایل قرن بیستم (1901 تا 2000) مورد توافق قرار گرفتند.

 

به همین دلیل، به عنوان مثال، خورشید در برابر هر نشانه دایره‌البروجی با فاصله دقیق حدود یک ماه قرار دارد. در همین حال، خورشید در مقابل صورت فلکی با مقادیر مختلف زمانی قرار می‌‌گیرد، به عنوان مثال، در مقابل صورت فلکی دوشیزه حدود 1/1 ماه و در مقابل صورت فلکی عقرب در حدود یک هفته قرار می‌گیرد.

 

سیاره مشتری و ستاره قرمز روشن قلب‌العقرب در صورت فلکی عقرب می‌تواند به شما کمک کند تا مارافسای را در آسمان شب پیدا کنید. در واقع مشتری در مقابل مارافسای در  سال 2019 می‌درخشد.

 

در اکثر موارد مارافسای در شمال ستاره قلب‌العقرب قرار دارد. با این حال، قسمت جنوبی مارافسای به سمت شرق قلب‌العقرب قرار دارد.

 

حتی بعد از اینکه مشتری در سالهای آینده به سمت صورت فلکی‌های مختلف دایره‌البروجی دیگر حرکت می کند، می‌توانید در هر سال می‌توانید صورت فلکی مارافسای را با پرش ستاره‌ای کوتاه به سمت شمال قلب‌العقرب پیدا کنید. درخشان‌ترین ستاره مارافسای – با قدر 2 ستاره‌ای به نام راس‌الثعبان که مشخص کننده سر مارافسای است. (به راس‌الثعبان در نمودار زیر نگاه کنید) البته به درخشندگی سیاره مشتری یا ستاره با قدر 1 قلب‌العقرب نیست.

صورت فلکی مارافسای، تصویر از  Wikimedia Commons.

 

در نقشه‌های آسمان، صورت فلکی مارافسای به عنوان گیرنده مار نشان داده شده است که به صورت یک صورت فلکی جداگانه در نظر گرفته شده است. شارون دانشمند اسب پیکر به اسکلپیوس رازهای علم پزشکی را آموخته بود. اسکلپیوس یا اسکولاپ- نام امروزی آن- حتی قادر بود مردگان را زندگی ببخشد. هنگامی که عقرب، شکارچی را نیش زد، اسکلپیوس خواست تا او را از مرگ حتمی برهاند، که این امر به هر حال موجب خشم و غضب خدای جهان زیر زمین، هادس، گردید. به دلیل استفاده از مراقبت های اسکلپیوس انسان ها نامیرا می شدند و زئوس از ترس گسترش این موضوع ایزد طب را با آذرخش خود کشت و برای احترام به اعمال نیکوی این ایزد او را در بهشت جای داد.

 

یونانیان باستان مارافسای را ایزد ماهر طب و سلامتی می‌دانستند که ماری در دست دارد و حتی تا به امروز نیز مار و مارافسای در کنار یکدیگر سمبل علم پزشکی باقی مانده‌اند.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Ophiuchus, 13th constellation of zodiac

Posted by Bruce McClure in TONIGHT | July 23, 2019

https://earthsky.org/sky-archive/ophiuchus-highest-on-august-evenings-2

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *