مقابله چیست؟

اصطلاح هفته: مقابله

 

چکیده: در نجوم، وقتی به ما می‌گویند یک سیاره بیرونی در مقابله است، معنی آن این است که به طور مستقیم در مقابل خورشید قرار گرفته و هنگام غروب آفتاب، ظاهر می‌شود. مقابله بهترین زمان سال برای دیدن یک سیاره بیرونی است.

 

مقابله زحل در این هفته اتفاق می‌افتد. مقابله مشتری حدود یک ماه پیش بود. مقابله چیست؟ این اصطلاح بهترین زمان سال برای دیدن یک سیاره را نشان می‌دهد… اما چرا؟

پاتریک پروکوپ در ساوانا، جورجیا، این تصویر باشکوه از زحل طلایی را در 3 ژوئیه 2019 به تصویر کشید. وی نوشت: “زحل در  9 ژوئیه به بهترین حالت خود برای مشاهده می‌رسد. زمین بین خورشید و زحل قرار می‌گیرد. در حال حاضر زمین حدود 93.2 میلیون مایلی خورشید واقع شده است، در حالی که زحل در فاصله 841.4 میلیون مایلی از ما خواهد بود. در 9 ژوئیه زحل تقریبا نیم میلیون مایل نزدیکتر از زمانی است که در این تصویر بود.

 

در هفته‌های اخیر بحث‌های زیادی در مورد زمان مشاهده مشتری و زحل وجود داشته است. به همین خاطر است که هر دو در تابستان سال 2019 ، مشتری در تاریخ 10 ژوئن و زحل در 9 ژوئیه مقابله‌ دارند. در واقع، مقابله سالانه برای هر دو سیاره بیرونی صورت می‌گیرد. این امر رویدادی است که به عنوانی بهترین زمان سال برای مشاهده این سیاره‌ها را نشان می‌دهد. بنابراین … مقابله چیست؟

 

منظومه شمسی را با سیاره‌هایی که در اطراف خود در حال گردش هستند را تصور کنید. همه چیز را ساده بگیرید و فقط تصور کنید که خورشید در وسط، زمین کمی دورتر، مشتری حدود پنج برابر دورتر، و سپس زحل در حدود دو برابر دور از خورشید نسبت به مشتری قرار دارد. فرض می‌کنیم که ما از یک نقطه در بالای  قطب شمال به آنها نگاه می‌کنیم، که به این معنی است که همه چیز در حال حرکت در جهت ضد گردان است.

 

حالا، سیارات کجا هستند؟ شاید زمین در سمت چپ خورشید و شاید مشتری و زحل در سمت راست باشند. از این دیدگاه، واقعا مهم نیست که خط خورشید به زمین کجا قرار دارد؛ پس همیشه یک خط مستقیم بین هر دو شیء در فضا وجود دارد. اما مقابله خورشید در رابطه با زحل چگونه است؟ برای اکثر هر سال، خط زمین-خورشید باید جهت دیگری داشته باشئ تا به زحل برسد.

 

اگر اجازه داده شود منظومه خورشیدی خیالی ما کمی طولانیتر شد، خط راست ما مستقیم خواهد شد. تقریبا هر ساله نقطه‌ای وجود خواهد داشت که کاملا مستقیم باشد – خورشید، زمین، زحل – همانطور که در تصویر زیر است. زمین در مدار سالانه سیاره، مابین زحل و خورشید عبور می‌کند.

 

تصویری از منظومه شمسی – همانطور که از شمال زمین مشاهده می‌شود – در روز مقابله زحل است. زمین از بین زحل و خورشید عبور می‌کند. در این تصویر، توپ زرد در مرکز (یا نقطه مرکزی) خورشید است. مشتری قهوه‌ای‌است؛ زحل زرد و زمین آبی است. همه چیز در حال حرکت ساعت‌گرد است. توجه داشته باشید که زمین از بین مشتری و خورشید در ماه جولای گذشت، بنابراین ما در حال حاضر از این سیاره پیشی گرفتیم. مقابله 2019 مشتری، 10 ژوئن بود. زمین، در 9 ژوئیه، از بین زحل و خورشید عبور می‌کند. مقیاس نمودار رعایت نشده است. از Fourmilab.

 

از آنجا که – در مقابله – زمین در وسط یک خط بین سیاره بیرونی و خورشید است، ما شاهد یک خورشید در یک نقطه از آسمان و سیاره در جهت مخالف هستیم. به نظر می‌رسد که شما به طور مستقیم بین دو دوست ایستاده‌اید و در سوپرمارکت صحبت می‌کنید، و شما باید سر خود را برای دیدن یکی، و سپس دیگری بچرخانید. در مقابله، خورشید در مقابل سیاره بیرونی قرار دارد؛ زمانی که خورشید در غرب واقع شود، سیاره در شرق طلوع می‌کند. همانطور که سیاره در زیر افق است، خورشید در مقابلش بالا می‌آید.

 

مقابله با یک سیاره بیرونی زمانی اتفاق می‌افتد که خورشید و این سیاره در آسمان با زاویه 180 درجه قرار گیرند. این کلمه از ریشه لاتین منشا می‌گیرد، به این معنی که در برابر آن قرار بگیرد.

 

در نظر بگیرید که زهره و عطارد  هرگز نمی‌توانند در مقابله با زمین دیده شوند. مدار آنها به خورشید نزدیکتر از زمین است، بنابراین آنها هرگز نمی‌توانند در مقابل آسمان خورشید ما ظاهر شوند. مثلا هنگامی که خورشید در غرب قرار می‌گیرد، زهره در شرق دیده نمی‌شود. این سیارات درونی همیشه در نزدیکی خورشید قرار دارند، نه بیش از 47 درجه از خورشید برای زهره، و یا 28 درجه برای عطارد، در آسمان ما.

 

هر ساله شاهد مقابله مشتری، زحل، اورانوس و نپتون هستیم. ما همچنین شاهد مقابله سیاره مریخ هستیم، اما مقابله مریخ در هر 27 ماه اتفاق می‌افتد؛ زیرا زمین و مریخ در اطراف خورشید نسبتا نزدیک هستند. مدار و سرعت آنها در مدار، بیشتر شبیه هستند.

 

مقابله‌های بعدی هرگز خیلی دور نیست:

 

مریخ در 27 ژوئیه 2018 در مقابله بود و دوباره در 13 اکتبر 2020 و 8 دسامبر 2022 دوباره مقابله خواهد داشت.

 

مشتری در روز 10 ژوئن 2019 در مقابله بود و دوباره در 14 ژوئیه 2020، 19 اوت 2021 و 26 سپتامبر 2022 مقابله خواهد داشت.

 

زحل در 9 ژوئیه 2019 در مقابله خواهد بود و سپس در 20 ژوئیه 2020، 2 آگوست 2021 و 14 اوت 2022 مقابله خواهد داشت.

 

این عکس در تاریخ 2 سپتامبر 2018 منتشر شده است. این تصویر مریخ را در اواسط ماه اوت، چند هفته پس از مقابله اواخر ماه ژوئیه سال 2018، نشان می‌دهد. ببینید که چقدر روشن است؟ سیاره‌ها در مقابله خیلی روشن می‌شوند؛ زیرا نزدیک به ما هستند. عکس از  Nightflight team.

 

الی فریزبی، یوتا، این عکس ترکیبی را از عکس‌هایی که در 6 ژوئن 2019 گرفته شده بود، فقط چند روز قبل از مقابله با مشتری ایجاد کرد.

 

مفهوم هنری دیگری از زحل در مقابله با خورشید. تصویر از ناسا

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Word of the week: Opposition

Posted by Scott Levine in ASTRONOMY ESSENTIALS | July 8, 2019

https://earthsky.org/astronomy-essentials/what-is-opposition-astronomy

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *