چگونه دنباله‌دارهای نئووایز و لمون را رصد کنیم؟

دنباله‌دار نئووایز که توسط SOHO LASCO C3 corongmentComet NEOWISE (C / 2020 F3) رصدخانه خورشیدی و هلیوسفر (مدار SOBO) در تاریخ 27 ژوئن سال 2020 عکسبرداری شد. خورشید و درخشش آن. ناسا / ESA

 

انتظارات در فصل گذشته برای رویت دنباله‌دارهای ATLAS (C / 2019 Y4) و SWAN (C / 2020 F8) زیاد بود اما هر دو در نهایت متلاشی شدند. آیا سرانجام دنباله‌دار NEOWISE (C / 2020 F3) ما را به خط پایان رویت با چشمان غیرمسلح می‌رساند؟

 

دنباله‌دار NEOWISE در تاریخ سوم ژوئیه با رسیدن خورشید به مسافت 44 میلیون کیلومتری، به طور میانگین 14 میلیون کیلومتر نزدیکتر از سیاره عطارد است. در صورت زنده ماندن از دست خورشیدی در نیمکره شمالی، می‌توان آن را در طلوع افق شمال شرقی در طلوع آفتاب با قدر یک مشاهده کرد. نام غیرمعمول آن از کاوشگر مادون قرمز (NEOWISE) ناسا (Object Wide Field Survey Wide Field Survey Explorer) (NEOWISE) گرفته شده است که در ماه مارس این  دنباله‌دار را کشف کرد.

دنباله‌دار NEOWISE قبل از ناپدید شدن در تابش خورشید، سر روشن و دم ضعیفی را در 10 ژوئن 2020 به نمایش گذاشت. این دنباله‌دار در سوم ژوئیه به حضیض خورشیدی (نزدیکترین حالت به خورشید) رسید و در 23 ژوئیه (UT) از فاصله 103 میلیون کیلومتری نزدیک زمین می‌گذرد. مایکل ماتیاززو

 

در حال حاضر همه ما می‌دانیم که پیش‌بینی‌ بزرگنمایی دنباله‌دار راحت نیست. جدیدترین اطلاعات شامل یک تخمین اوج محتاطانه با قدر +0.6 در تاریخ 5 ژوئیه و به دنبال آن +0.8 در 7 ژوئیه می‌باشد.

 

برای پیدا کردن NEOWISE در سپیده دم، از ستاره روشن سروش یا آلفای ارابه‌ران در صورت فلکی ارابه‌ران شروع کنید. سپس مستقیماً به تتای ارابه‌ران  (بزرگی 3) و – با استفاده از دوربین دوچشمی با روش پرش ستاره‌ای بروید و  از آنجا به سوی دنباله‌دار بروید. برنامه‌ریزی کنید که درست قبل از شروع طلوع آفتاب در محل رصد خود باشید تا به رصد دنباله‌دار بپردازید. از بسیاری از مناطق، رصد دنباله‌دار حدود دو ساعت قبل از طلوع آفتاب آغاز می‌شود.

تصویر از کریس ماریوت با SkyMap

 

برای پیدا کردن زمان طلوع آفتاب به وقت محلی خود به لینک زیر مراجعه کنید:

https://www.timeanddate.com/sun/

 

انتظارات اولیه

NEOWISE در اولین هفته خود در افق شمال شرقی قابل مشاهده خواهد بود.

 

اگر NEOWISE در یک آسمان تاریک به قدر 1 رسید، حتی در حومه شهر  دیده خواهد شدد. اما در درخشانترین حالت خود در اواسط ماه ژوئیه در نزدیکی افق مشاهده می‌شود، بنابراین نسبت به برآوردهای منتشر شده تقریباً با قدر دو ظاهر می‌شود. متراکم‌تر بوده و گرد و غبار در نزدیکی افق را هم پراکنده می‌کند و هم نور اشیاء آسمانی را در مقایسه با منظره‌های سرسو، جذب می‌کند.

ظهور دنباله‌دار در آسمان صبحگاهی آغاز می‌شود، اما به زودی تبدیل به یک جسم شامگاهی می‌شود زیرا از ارابه‌ران به دب‌اکبر  می‌رود.

Sky & Telescope

 

با فرض اینکه NEOWISE به قدر 3 نگاه برسد، من شما را تشویق می‌کنم که با دوربین دوچشمی یا یک تلسکوپ کوچک برای مشاهده یک منظره رضایت‌بخش دنباله‌دار را همراهی کنید. سر دنباله‌دار می تواند درخشان باشد در حالی که دم غالباً ضعیف می‌باشدکه دیدن آن را با چشم غیرمسلح دشوار می‌کند. براساس تصاویر SOHO ، NEOWISE باید با دمی رو به بالا مسیر خودش را از افق شمالی به سمت بالا بپیماید.

 

 همزمان با ظهور NEOWISE در آسمان شامگاهی، مهتاب درخشان، مشاهده دنباله‌دار را تا حدود یازدهم ژوئیه تحت تاثیر قرار می‌‌دهد. در آنجا، با سرعت زیاد در زیر دب‌اکبر در زیر نور مهتاب، به سرعت ارتفاع می‌گیرد. اگرچه دنباله‌دار تا اواسط ماه به قدر 2 و تا اواخر ماه به قدر 3 می‌رسد، با افزایش ارتفاع، نور کم خود را جبران می‌کند و نیمه دوم ماه ژوئیه زمان اصلی لذت بردن از این دنباله‌دار خواهد بود.

 

برای دیدن بهتر دنباله‌دار NEOWISE در هر دو زمان سپیده‌دم و غروب، مکانی با افق شمالی گسترده مانند دریاچه یا مزرعه پیدا کنید. خبرهای شادتر: نمایش طلوع و غروب دنباله‌دار همزمان با بهترین زمان برای تماشای ابرهای شبتاب است.

(به روزرسانی 4 ژوئیه): کریس شور از پیسون، آریزونا در 4 ژوئیه با استفاده از Canon XTi در ISO400 و 6 اینچی اشمیت- نیوتنی f / 6.3 دنباله‌دار NEOWISE (C / 2020 F3) را در آسمان سحرگاهی شکار کرد. دنباله‌دار یک شبه هسته به شدت متراکم و یک دم گرد و غباری ظریف را به سمت جنوب غربی نمایش داد. کریس شور

 

(توجه ویژه! کارل هرگنروتث، هماهنگ کننده بخش دنباله‌دار ALPO، کمی پیش از طلوع آفتاب در تاریخ 1 ژوئیه در حوالی ساعت 11:45 UT از آریزونا، موفق شد تا دنباله‌دار را با دوربین دوچشمی 30 x 125 مشاهده کند).

 

LEMMON به صحنه می‌پیوندد

حتماً عصر برای رصد دنباله دار لمون (C / 2019 U6) زمان بگذارید. پس از یک اجرای پرشکوه در نیمکره جنوبی که در آن با قدر 6  مشاهده شد، اکنون در مسیر شمال است. اگرچه این دنباله‌دار تا به قدر 7 کم رنگ شده است، اما هنوز دمش پر زرق و برق می‌باشد و در یک آسمان تاریک یک منظره دوست داشتنی در دوربین دوچشمی و تلسکوپ دارد.

 

نمودار دنباله‌دار Lemmon (C / 2019 U6) برای 0h UT نشان داده شده است. در تاریخ 12 تا 13 اوت، این دنباله‌دار فقط از فاصله 1.3 درجه شمالی سماک رامح یا نگهبان شمال (Arcturus) می‌گذرد.

Sky & Telescope

 

 برای دیدن نمودار بزرگتر می‌توانید به فایل PDF سیاه و سفید آن مراجعه کنید:

https://skyandtelescope.org/wp-content/uploads/July2020_comets_Lemmon_NEOWISE.pdf

 

دنباله‌دار لمون، دم یونی و گرد و غباری خود را نشان می‌دهد. دم ظریف یونی و گرد و غباری لمون در این عکس که در 29 ژوئن سال 2020 با یک تلسکوپ 500 میلی متری گرفته شده، با هم همپوشانی دارند. بررسی لمون (بخشی از بررسی آسمان کاتالینا) در نزدیکی قله کوه لمون در شمال توسان انجام شده است.

رولاندو لیگاستری

 

لمون ظاهر اولیه خود را در آسمان غربی در حوالی 4 ژوئیه به صورت فلکی سکستانت رفته و به تدریج صعود می‌کند، در اواسط ماه با عبور از خوشه غنی کهکشان دوشیزه به صورت فلکی گیسوی برنیکه در پایان ماه می‌رسد. این دنباله دار در 18 ژوئن از حضیض خورشیدی عبور کرد و در 29 ژوئن به 124 میلیون کیلومتری زمین نزدیک شد. مانند NEOWISE، به آرامی محو می‌شود و در ماه جولای در حدود قدر 1.5 کم‌نور می‌شود.

 

اگرچه ناظران نیمکره جنوبی بهترین روزهای مشاهده NEOWISE را از دست می‌دهند، اما دنباله‌دار 2P / Encke که در حال حاضر ظاهری درخشان اما با ارتفاع کم دارد در هنگام غروب  در صورت فلکی سرطان می‌باشد. در تاریخ 30 ژوئن، کریس ویات آماتور قدر آن را 7.3 تخمین زد و دنباله‌دار را “یک هسته شبه روشن و پر ستاره مانند احاطه شده توسط یک کمای نازک و مه آلود” توصیف کرد. این ویژگی برای نیمکره شمالی ضعیف خواهد بود، زیرا Encke در اواخر ماه اوت پس از محو شدن در حدود 12 ظهر ظاهر می‌شود. برای یافتن نقشه می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

http://astro.vanbuitenen.nl/comet/2

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

EXPLORE THE NIGHT WITH BOB KING

ANTICIPATION GROWS FOR COMETS NEOWISE AND LEMMON

BY: BOB KING JULY 1, 2020

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/anticipation-grows-for-comets-neowise-and-lemmon/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *