زمین در دورترین فاصله از خورشید قرار دارد؟

در تاریخ 14 تیر، زمین در دورترین حالت خود از خورشید در طول سال 2019 است. اخترشناسان این نقطه را در مدار “aphelion” یا اوج خورشیدی می‌نامند.
اوج خورشیدی (یا زمینی) دورترین نقطه فاصله زمین در مدار بیضویش نسبت به خورشید و حضیض خورشیدی نزدیکترین این فاصله است.
اوج و حضیض خورشیدی حدود ۱۳ روز بطور دقیقتر 067/ 13 درجه (اوج 7/ 13 روز و حضیض 825/ 12 روز) پس از نقاط انقلابین است که در این صورت بطور متوسط و میانگین اوج خورشیدی روز ۱4 تیرماه ساعت سه و سی دقیقه بامداد و حضیض خورشیدی روز ۱۴ دیماه می‌باشد.
اوج خورشیدی، نقطه‌ای از مدار بیضوی زمین است که در آن زمین در بیشترین فاصله‌ی خود از خورشید قرار می‌گیرد، 14ام تیرماه به وقوع خواهد پیوست. البته این رویداد بر تغییر فصول در سیاره‌ی نسبتا بزرگ زمین نقشی ندارد. تغییرات فصلی در زمین بر اثر کج بودن محور چرخشی زمین به وجود می‌آیند و فاصله زمین از خورشید در این تغییرات اثری ندارد. در نتیجه در تیر ماه نیمکره‌ی جنوبی، زمستان و نیمکره‌ی شمالی، تابستان را تجربه می‌کنند. اوج خورشیدی بدین معناست که در 14 ام تیر ماه، خورشید در کوچکترین اندازه‌ی ظاهری خود خواهد بود.

اعتبار تصویر: ناسا

واقعیت این است که مدار زمین تقریبا، اما نه کاملا دایره‌ای است. بنابراین فاصله ما از خورشید خیلی تغییر نمی‌کند. امروز ما حدود 3 میلیون مایل (5 میلیون کیلومتر) دورتر از خورشید تا شش ماه بعد قرار داریم. این فاصله در مقایسه با میانگین فاصله ما از خورشید حدود 93 میلیون مایل (150 میلیون کیلومتر) است.

به هر حال، واژه aphelion از کلمات یونانی apo معنی دور، خاموش، جدا و هلیوس، برای خدای یونانی خورشید است. جدا از خورشید: ما امروز در این موقعیت هستیم.

فاصله دقیق زمین از خورشید در اوج خورشیدی چقدر است؟
این فاصله 94513221 مایل (152104285 کیلومتر) است. سال گذشته، در تاریخ 6 ژوئیه 2018، زمین در اوجش کمی نزدیک‌تر بود: در فاصله 94507803 مایلی (152095566 کیلومتری).

همانطور که در این تصویر ترکیبی نشان داده شده است، خورشید در اوج به نظر می‌رسد در آسمان ما کوچکتر است. این تصویر شامل 2 عکس است که در ژانویه 2016 به فاصله چند روز از فاصله حضیض (نقطه نزدیک به زمین به خورشید) گرفته شده است و در ماه ژوئن 2017، اوج (دورترین نقطه زمین از خورشید) است. لبه خاکستری اطراف خورشید (در واقع عکس حضیض) را همانطور که در آسمان ما دیده می‌شود، نشان می‌دهد/ خورشید در حدود 3/6 درصد بزرگتر از اوج خورشیدی است. این تفاوت، البته، برای تشخیص با چشم بسیار کوچک است. پیتر لوونشتاین در Mutare، زیمبابوه – که عکس‌ها را گرفته است – نوشت: “با وجود اینکه 18 ماه از هم فاصله دارند و چند روز به علت شرایط نامساعد هوا فاصله دارند، تفاوت اندازه خورشید همانطور که از زمین دیده می‌شود، در نزدیکترین و دورترین فاصله نشان داده می‌شود.”

این انیمیشن آنچه در تصویر بالا نیز نشان داده شده است را نشان می‌دهد. تفاوت اندازه خورشید بین حضیض (نزدیک‌ترین نقطه) و اوج (دورترین نقطه).

فاصله‌های مختلف زمین تا خورشید بر طول فصل تاثیر می‌گذارد. به همین دلیل است که در دورترین نقطه از خورشید، مانند اکنون، زمین به آرامی در مدار حرکت می‌کند که مبین تابستان طولانی‌ترین فصل در نیمکره شمالی و زمستان طولانی‌ترین فصل در نیمه جنوبی جهان است.

در مقابل، زمستان کوتاه‌ترین فصل در نیمکره شمالی و تابستان کوتاه‌ترین فصل در نیمکره جنوبی است.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Earth farthest from the sun on July 4
Posted by Deborah Byrd in ASTRONOMY ESSENTIALS | July 4, 2019

Earth farthest from the sun on July 4

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *