ستاره شناسان قوس بزرگی را در نزدیکی آبگردان بزرگ کشف کردند

 

این قوس 30 درجه احتمالاً جبهه شوکی است از یک ستاره که حدود 100000 سال پیش منفجر شده است.

قوس دب اکبر تقریباً 600 سال نوری فاصله دارد و در بیرون کاسه آبگردان بزرگ دیده می‌شود.

گرگ دندرمن / S&T؛ منبع: رابرت بنیامین

 

یک قوس کاملاً عجیب و غریب از گاز هیدروژن درست در خارج از کاسه آبگردان بزرگ واقع شده است. با وجود این که یک سوم آسمان شمالی را فرا گرفته است، شما هرگز آن را با استفاده از تلسکوپ به صورت بصری مشاهده نمی‌کنید.

 

عکاسی ماوراء بنفش و باند باریک باریک، ردی نازک و بسیار ضعیف از گاز هیدروژن به شکل قوسی 30 درجه نشان می‌دهد. قوس که در جلسه مجازی اخیر انجمن نجوم آمریکایی ارائه شده است، احتمالاً موج شوکی انفجاری ابرنواخترهایی است  که در حدود 100000 سال پیش رخ داده است و از نظر اندازه بزرگی در آسمان، رکورددار است.

 

آندره براکو (دانشگاه پاریس) و همکارانش هنگام جستجو در تصاویر ماوراء بنفش بایگانی شده توسط Galaxy Evolution Explorer Galaxy (GALEX) ناسا، بررسی روی قوس اصلی دب‌اکبر داشتند. آنها به دنبال علائم یک رشته مستقیم 2 درجه‌ای بودند که از دو دهه قبل مشاهده شده بود – اما دریافتند که طول گاز کمتر از آنچیزی است که آنها فکر می‌کردند.

 

این تیم در یک نظرسنجی هیدروژن-آلفا که توسط ستاره‌شناسان آماتور دیوید میتلمن، دنیس دی سیکو و شان واکر انجام شد، تأیید غیرمنتظره از این ویژگی را پیدا کردند. رابرت بنجامین (دانشگاه ویسکانسین، وایت واتر) گفت: در این فرایند، آنها یک قوس دایره‌ای را ثبت کردند.

قاب‌ها با رنگ معکوس نشان داده می‌شوند (به رنگ سیاه و سفید). تصاویر خیره‌کننده‌تر از آسمان H-alpha را در وب سایت MDW Sky Survey مشاهده کنید. دیوید میتلمن، دنیس دی سیکو و شان واکر

بنیامین این ویژگی را به عنوان شوک موج‌دار نازک معمولی ابرنواخترها توصیف می‌کند، یک شوک خمیده منحنی که می‌تواند فقط یک قطعه از یک حباب کروی باشد که از یک ستاره متلاشی در مرکز گسترش می‌یابد. محققان براساس تعامل گاز با محیط اطراف خود تخمین می‌زنند كه قوس تقریباً 600 سال نوری از آن فاصله دارد.

جالب است که دو سوراخ مشهور در مواد بین‌ستاره‌ای وجود دارد که به اصطلاح Lockman Hole و Extension Groth Strip گفته می‌شود که درون حباب قرار دارند. این پنجره‌ها به منجمان مناظر غیرقابل مشاهده‌ای از فضای بین ستاره‌ای داده‌اند. با توجه به اینکه قوس بسیار خوب شکل گرفته است، به احتمال زیاد هنگامی که این جبهه شوک ابرنواختر از آنجا عبور کرد، برخی از رویدادهای انفجاری دیگر منطقه را پاکسازی نکرده‌اند. با این وجود، ممکن است این انفجار نقشی در باز نگه داشتن این پنجره‌ها داشته باشد.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

ASTRONOMERS DISCOVER HUGE CIRCULAR ARC NEAR THE BIG DIPPER

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/astronomers-discover-huge-circular-arc-near-the-big-dipper/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *