سیستم سیاره‌ای جدید فراخورشیدی “تصویر آینه‌ای” از سیستم زمین و خورشید است!!

محققان آلمانی و آمریكایی سیاره‌ای را كشف كرده‌اند كه كمتر از دو برابر اندازه زمین بوده و در نزدیكی ستاره خود قرار دارند و آن را به نزدیكترین سیستم واحد خورشید ـ زمینی تبدیل می‌كنند.

نمودار نشان می‌دهد که چگونه KOI-456.04 در منطقه قابل سکونت ستاره خود، کپلر 160، در همان فاصله زمین از خورشید قرار دارد. این سیاره ، کمتر از دو برابر زمین است، بنابراین تقریباً همان مقدار انرژی خورشیدی را دریافت می‌کند که زمین دارد. این نزدیکترین سیستم واحد زمین-خورشیدی است که تاکنون در بین سیارات فراخورشیدی کشف شده است. تصویر از MPS/ René Heller

تعداد سیارات فراخورشیدی قابل سکونت به طور بالقوه در حال افزایش است، تعداد بیشتری از جهانهای در حال گردش به دور ستاره‌های دور، کشف می‌شوند. تا کنون، بیشتر این سیارات در حال چرخش؛ ستاره‌های کوتوله قرمز هستند، زیرا کم‌نور هستند و سیارات راحت‌تر در اطراف آنها کشف می‌شوند (و همچنین رایج‌ترین ستارگان در کهکشان ما هستند). اما اکنون، محققان موسسه ماکس پلانک برای تحقیقات منظومه شمسی (MPS) در گوتینگن، آلمان و سایرین از ایالات متحده، اعلام کرده‌اند که یک سیاره فراخورشیدی جدید پیدا کرده‌اند که کمتر از دو برابر اندازه زمین دارد که در مدار یک ستاره خورشید مانند قرار دارد.  کپلر 160 ، چیزی بیش از 3000 سال نوری از منظومه شمسی ما فاصله دارد.

آنچه این کشف را مورد توجه ویژه قرار می‌دهد، این است که به نظر می‌رسد این سیاره در فاصله‌ای مشابه خورشید از کره زمین در حال چرخش به دور ستاره خود است و تقریباً همان مقدار انرژی را از ستاره خود دریافت می‌کند. این امر باعث می‌شود این سیستم شبیه‌ترین سیستم به سیستم خورشید زمینی از هر سیستم برون مرزی کشف شده در حال حاضر می‌باشد که تقریبا یک تصویر آینه‌ای دارد.

نمودار کامل چگونگی مقایسه سیستم KOI-456.04 با سیستم خورشید زمین، ستاره‌های دیگر موجود در ماموریت کپلر و ستاره‌های کوتوله قرمز را مقایسه می‌کند. تصویر از  MPS/ René Heller

در حالی که سیاره جدید – به طور موقت با نام KOI-456.04 نامیده می‌شود ولی هنوز به طور کامل تأیید نشده است. تا کنون، بیشتر کاندیداهای یافت شده، بعداً با مشاهدات بیشتر تأیید می‌شوند.

New exoplanet system is ‘mirror image’ of Earth and sun