فوبوس ماه مریخ مانند آب نبات کیهانی به نظر می‌رسد

شش تصویر از ماه مریخ فوبوس که توسط مدارگرد ادیسه ناسا تا مارس سال 2020 گرفته شده  است. از دوربین مداربسته TheMIS مدارگرد برای اندازه‌گیری تغییرات دما استفاده می‌شود که نشان می‌دهد ماه از چه موادی ساخته شده است. (اعتبار تصویر: NASA / JPL-Caltech / ASU / NAU)

 

تصاویر حرارتی جدید، ماه مریخ فوبوس را مانند آب‌نباتهای کیهانی نشان می‌دهد.

 

فضاپیمای ادیسه مریخ ناسا که از سال 2001 در حال چرخش به دور سیاره سرخ است، از دوربین مادون قرمز خود برای اندازه‌گیری تغییرات دما در فوبوس 16 مایلی (25 کیلومتری) در سه مرحله مختلف نور استفاده کرد.

 

تصویری که در تاریخ 9 دسامبر سال گذشته ضبط شده است، فوبوس را در نور کامل خورشید نشان می‌دهد که با حداکثر دمای 81 درجه فارنهایت (27 درجه سانتیگراد) اندازه‌گیری شده است.اعضای تیم ادیسه مریخ گفتند: شلیک دوم، که در 25 فوریه در ماه گرفتگی کامل انجام شد، دمای منفی 189 درجه فارنهایت (منهای 123 درجه سانتیگراد) را ثبت کرد  (جزو یکی از کمترین میزان ثبت شده دما در فوبوس).

 

سومین تصویر جدید که در تاریخ 27 مارس گرفته شد، هنگامی که فوبوس از سایه مریخ بیرون می‌آمد ، دمای آن دو  را زیاد ثبت کرد.

 

بسیاری از اطلاعات مربوط به ماه را می‌توان از تصاویر حرارتی که مقامات ناسا روز سه شنبه (9 ژوئن) منتشر کردند، جمع‌آوری کرد.

 

کریستوفر ادواردز از دانشگاه آریزونای شمالی در Flagstaff که رهبری پردازش و تجزیه و تحلیل تصاویر فوبوس را انجام می‌دهد، گفت: “ما می‌بینیم که سطح فوبوس نسبتاً یکنواخت و از مواد بسیار ریز تشکیل شده است.”

 

ادواردز گفت: “این مشاهدات همچنین به توصیف ترکیب فوبوس کمک می‌کنند.” “مشاهدات آینده تصویری كامل‌تر از تغییرات دما در سطح ماه را ارائه می‌دهد.”

 

یک تصویر کاملتر می‌تواند به نوبه خود به اخترشناسان کمک کند که تاریخچه فوبوس و ماه دیگر مریخ، یعنی دیموس به طول 8 مایل را درک کنند. بعضی از دانشمندان فکر می‌کنند که این ماهواره‌های طبیعی سیارک‌های اسیر شده‌اند، اما برخی دیگر معتقدند که هر دو ماه از  برخوردهایی که به سطح سیاره صورت گرفته، تشکیل شده است.

 

دوربین مادون قرمز مریخ ادیسه به طور کوتاه به عنوان سیستم تصویربرداری انتشار گرمایی یا THEMIS معروف است. تصاویر مادون قرمز تازه منتشر شده، فوبوس را نشان می‌دهد كه با  چشم انسان قابل مشاهده نیست.

 

مقامات ناسا در همان بیانیه نوشتند: “تمام تصاویر مادون قرمز THEMIS برای نشان دادن تغییرات دما رنگی شده‌اند و بر روی تصاویر با دید مرئی  THEMIS که در همان زمان گرفته شده‌اند نشان داده شده است تا زمین‌شناسی سطح را نشان دهند.” “یک استثناء، تصویر گرفتگی است که از طریق رایانه ایجاد شده است و نشان می‌دهد که اگر سایه کاملاً کامل نبود، فوبوس چگونه به نظر می‌رسید.”

 

کار ادیسه مریخ در درجه اول به مطالعه سطح سیاره سرخ اختصاص دارد. اما این کاوشگر همچنین در سالهای اخیر فوبوس را مورد مطالعه قرار داده است.

 

اگرچه ادیسه از سلامتی خوبی برخوردار است، اما هنوز مشخص نیست که مدارگرد چگونه کار خود را ادامه خواهد داد (که شامل انتقال ارتباط بین کنترل مأموریت روی زمین و روباتهای سطح مریخ مانند مریخ نورد NASA) نیز می‌شود. بودجه فدرال 2021 سال آینده فقط 1 میلیون دلار به این پروژه اختصاص می‌دهد، بیش از 90٪ کاهش که اگر تصویب شود، ماموریت ادیسه پایان می‌یابد.

 

Mars’ moon Phobos looks like cosmic candy in these NASA photos

By Mike Wall a day ago

https://www.space.com/mars-moon-phobos-nasa-thermal-images.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *