ستاره‌شناسان بمباران سیارک‌ها و دنباله‌دارها را در سیستم سیاره‌ای دیگر پیش‌‌بینی می‌کنند!!

اعتبار: آناستازیا کروچفسکا

 

سیستم سیاره‌ای در اطراف ستاره HR8799 به طرز چشمگیری شبیه به منظومه شمسی ما است. این چهار غول گازی در بین دو تسمه سیارکی وجود دارد. یک تیم تحقیقاتی به سرپرستی RuG و SRON از این شباهت برای مدل‌سازی تحویل مواد توسط سیارک‌ها، دنباله‌دارها و سایر اجرام جزئی در درون سیستم استفاده کردند. شبیه‌سازی آنها نشان می‌دهد که چهار سیاره گازی، مواد مشابه را در منظومه شمسی ما تحویل داده می‌شوند.

 

منظومه شمسی ما از چهار سیاره سنگی، یک کمربند سیارکی، چهار غول گازی و یک کمربند دیگر سیارکی تشکیل شده است. سیارات داخلی سرشار از مواد نسوزی مانند فلزات و سیلیکات هستند، سیارات بیرونی سرشار از مواد معدنی مانند آب و متان هستند. سیارات داخلی در حین شکل‌گیری، سختی زیادی برای جمع‌آوری اتمسفر بی‌ثبات داشتند زیرا باد شدید خورشیدی همچنان گاز را از بین می‌برد. در همین زمان، گرمای ناشی از خورشید هرگونه جرم یخی را تبخیر می‌کند، بنابراین نگهداری آب سختتر بود. در مناطق بیرونی، گرمای خورشید و باد کمتری وجود داشت، بنابراین غول‌های گازی احتمالی می‌توانند یخ آب را جمع کنند و همچنین اتمسفرهای بزرگی را پر از گاز فرار کنند.

 

تیمی از اخترشناسان به سرپرستی ریجکسونیورسیتیت گرونینگن و موسسه تحقیقات فضایی SRON هلند از این سوال تعجب کرده‌اند که آیا سیستم تحویل مشابه برای سیستم‌های سیاره‌ای در اطراف ستارگان دیگر صدق می‌کند. آنها یک شبیه‌سازی برای سیستمی در اطراف HR8799 ایجاد کردند. این سیستم شبیه به سیستم خورشیدی ما با چهار غول گازی به علاوه یک کمربند داخلی و خارجی و احتمالاً سیارات سنگی در داخل کمربند داخلی است. بنابراین تیم می‌تواند ناشناخته‌هایی راجع به HR8799 از منظومه شمسی خود اتخاذ کند.

 

این شبیه‌سازی نشان می‌دهد که دقیقاً مانند منظومه شمسی، چهار سیاره گازی ماده‌ای را دریافت می‌کنند که توسط اجسام جزئی دریافت می‌شود. این تیم از دانشمندان، متشکل از کاترینا فرانتسوا (دانشگاه گرونینگن / SRON)، میگو مولر (NOVA / دانشگاه لیدن / SRON)، پتر پوکرنی (ناسا)، فلوریس وان در تاک (SRON / دانشگاه گرونینگن) و اینگ لوس ده کیت (دانشگاه اوترخت)، تحویل كلی از هر دو نوع ماده تقریباً نیم میلیونم از جرمهای سیارات را پیش‌بینی كنید. مشاهدات آینده، به عنوان مثال توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا (پرتاب در سال 2021)، قادر خواهد بود تا میزان مواد نسوز را در غولهای غنی از گازهای فرار اندازه‌گیری کند.

 

فرانتسوا می‌گوید: “اگر تلسکوپ‌ها مقدار پیش بینی شده از مواد نسوز را تشخیص دهند، ما می‌گوییم که این دیرگدازهای شناسایی شده همانطور که در مدل ما نشان داده شده است با تحویل از کمربندها قابل توضیح است. اگر آنها مواد نسوز بیشتری نسبت به مقدار پیش‌بینی شده داشته باشند، می‌گوییم که شاید فرایند تحویل بیشتر فعال بوده باشد. برای مثال  HR8799 بسیار جوانتر از منظومه شمسی است. سیستم HR8799 ممکن است حاوی سیارات زمینی باشد. تحویل مواد فرار از کمربندهای سیارکی ممکن است از نظر اخترشناسی نیز اهمیت داشته باشد. “

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Astronomers predict bombardment from asteroids and comets in other planetary system

by Erik Arends, SRON Netherlands Institute for Space Research

https://phys.org/news/2020-05-astronomers-bombardment-asteroids-comets-planetary.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *