نخستین پرتاب سرنشین‌دار موشک‌های فالکون از خاک آمریکا پس از حدود یک دهه

امروز  ۲۷ ماه می و پس از حدود یک دهه، دوباره یک سفینه با سرنشین  طی پرتابی از داخل خاک آمریکا به فضا فرستاده می‌شود. قرار است شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس مجری این پرتاب باشد که به این ترتیب نخستین ارسال فضانورد ناسا توسط یک شرکت خصوصی فضایی رخ خواهد داد.

این پرتاب از پایگاه فضایی کندی فلوریدا صورت میگیرد. هم راکت و هم فضاپیمای پرتابی متعلق به شرکت اسپیس ایکس است که مالک آن ایلان ماسک، بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت تسلا است.

این موشک از پنجشنبه گذشته بر روی سکوی پرتاب مستقر شده است.

در صورت مساعد نبودن شرایط آب و هوایی، پرتاب این موشک به روز شنبه موکول خواهد شد.

پس از توقف پرواز شاتل های فضایی ناسا در سال ۲۰۱۱، فضانوردان آمریکایی با کمک فضاپیمای سایوز روسیه به این ایستگاه سفر می کردند.

باب بنکن،چپ، و داگ هرلی

پس از پرتاب موشک فالکون ۹ این دو فضانورد سوار بر سفینه دراگون مسیری مداری ۱۹ ساعته‌ای را طی می‌کنند تا در روز پنجشنبه ۲۸ مه به سه نفر سرنشین ایستگاه فضایی بین‌المللی بپیوندند.

بنکن و هارلی یک تا چهار ماه در این آزمایشگاه مداری خواهند گذراند که بستگی به اینکه وضعیت سفینه سرنشین‌دار دراگون حامل آنها چطور باشد و همچنین پرتاب یک سفینه دراگون سرنشین‌دار دیگر به سوی ایستگاه فضایی بین‌المللی در ماموریتی به نام Crew-1 در چه زمانی انجام شود.

راکت فالکن ۹ و فضاپیمای کرو دراگون از سکوی تاریخی آی۳۹ پایگاه فضایی کندی پرتاب می‌شوند. این همان سکویی است که آپولو از آن پرتاب شد و ماموریت‌های ناسا برای سفر به کره ماه از آن صورت گرفت.

اینفوگرافیکی در مورد اولین مأموریت سرنشین‌دار ناسا از سال 2011 تاکنون که دو فضانورد آمریکایی را به ایستگاه فضایی بین المللی می‌فرستد.

فضاپیمای رفت و برگشت دراگون که از آن به عنوان تاکسی فضایی جدید ناسا نام برده می شود، به وسیله شرکت خصوصی اسپیس ایکس طراحی و ساخته شده و در مالکیت این شرکت است.

ناسا قرار است از این پس برای فرستادن فضانورد به ایستگاه بین المللی فضایی از خدمات شرکت های اسپیس ایکس و بویینگ استفاده کند.

این دو شرکت مجازند علاوه بر ناسا، به سازمان ها و شرکت های دیگر هم خدمات عرضه کنند.

شرکت اسپیس‌اکس نیز برای نخستین بار از زمان تاسیس آن در سال 2002 یک عملیات پرواز فضایی با سرنشین اجرا خواهد کرد. این عملیات به‌دلیل شیوع کووید-19 بدون حضور تماشاگران اجرا خواهد شد».

برای تماشای زنده این پرتاب می‌توانید ساعت یک بامداد از طریق لینکهای زیر اقدام کنید:

https://www.nasa.gov/nasalive

سایت ناسا تی وی:

https://www.nasa.gov/multimedia/nasatv/#public

کانال یوتیوب ناسا:

و یوتیوب اسپیس ایکس:

و

Watch SpaceX launch people to space for the first time live

برای پوشش پرتاب و اطلاعات بیشتر در مورد این ماموریت می‌توانید از وبلاگ ناسا بازدید کنید:

https://www.nasa.gov/commercecrew

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *