Alphecca، جواهری در تاج شمالی

 

Alphecca درخشانترین ستاره در صورت فلکی تاج شمالی است. این ستاره گاهی اوقات جما نامیده می‌شود که به معنای جواهر تاج است.

 

Alphecca، Gemma، آلفای تاج شمالی یا به سادگی Alpha Cor Bor، همه نام‌هایی می‌باشد که برای یک ستاره درخشان‌ترین ستاره در صورت فلکی تاج شمالی ذکر می‌کنند.

Corona Borealis، تاج شمالی، با ستاره روشن Alphecca،  از فرد اسپناک و AstroPixels.

 

ستاره‌ها اغلب نام‌های بسیاری دارند. شما ممکن است نامهای متفاوتی برای ستاره درخشان صورت فلکی تاج شمالی از زبان افراد مختلفی بشنوید. Alphecca، همچنین Gemma نامیده می‌شود، همچنین Alpha Coronae Borealis یا Alpha Cor Bor نامیده می‌شود. نام دیگر Alphecca – Gemma – به معنای جواهر است. در زیر آسمان تاریک، این ستاره با این نام، در خط مقدم کاسه ستارگانی قرار می‌گیرد که از صورت فلکی Corona Borealis، تاج شمالی را تشکیل داده است. در افسانه‌ای از آسمان، شکل C این صورت فلکی نشان دهنده تاج یا جواهری است که برای شاهزاده خانم آریادن ساخته شده است.

 

Alphecca روشن‌تر از ستارگان دیگر تاج شمالی است، اما در مقایسه با درخشانترین ستارگان، نسبتا روشن است. این ستاره بین دو ستاره درخشان تابستان ظاهر می‌شود: سماک رامح (ژوبین‌دار) و وگا. خط خیالی بین این دو ستاره زیبایی درخشان، محل Alphecca را نشان می‌دهد، حدود یک سوم راه  Arcturus به Vega.

 

همانطور که از عرضهای میانه شمالی دیده می‌شود، Alphecca در تمام طول شب – یا تقریبا تمام شب – در ماه‌های آوریل، می و ژوئن می‌درخشد. Alphecca و این کاسه پر زرق و برق ستاره ها در اوایل ماه ژوئیه تاج آسمان را می‌پوشانند و همچنان در ماه نوامبر در آسمان مشاهده می‌شود. در اواسط ماه نوامبر، Alphecca پس از غروب خورشید در آسمان غرب و شمال غرب دیده می‌شود. سپس غروب می‌کند و در شرق-شمال شرق قبل از طلوع خورشید دوباره ظاهر می‌شود.

Alphecca درخشان‌ترین ستاره در الگوی ستاره‌ای C در صورت فلکی تاج شمالی است. این ستاره در نزدیکی ستاره روشن سماک رامح در  گنبد آسمان قرار گرفته است.

 

در اسطوره‌های یونان باستان، الگوی شکل C مدرن ما در صورت فلکی تاج شمالی، اشاره به تاجی است که توسط دیونیسوس یا دیونیزوس ایزد شراب و زراعت به آریادن، شاهزاده خانم، دختر Minos از کرت داده شد. هنگامی که آریادن با دیونیسوس ازدواج کرد. بعدها، گفته ‌شد که دیونیسوس تاج خود را در آسمانها قرار داده است تا عروسی را جشن بگیرد.

 

هفت ستاره‌ای را که Corona Borealis را می‌سازند، نسبتا ضعیف هستند و در آسمان تاریک دیده می‌شود. Alphecca، درخشان‌ترین ستاره در الگوی ستاره‌ای C و همچنین ستاره‌ی روشن زیرش که سماک رامح است، را در این تصویر می‌توانید مشاهده کنید. تصویر از  AlltheSky.com.

 

ستاره Alphecca در نوع خود بسیار جالب است. مانند ستاره الغول در صورت فلکی برساووش،  یک ستاره دوتایی است که دارای دوره مداری حدود 17.4 روز است. به عبارت دیگر، یکی از ستاره‌های‌‌ دوتایی Alphecca از  مقابل مولفه روشن‌تر عبور می کنند و منجر به شیب کمی در روشنایی می‌شود. همانطور که یک ستاره از مقابل سیستم دیگر Alphecca عبور می‌کند، تغییرات در روشنایی ستاره به سختی قابل تشخیص است. در همین حال، عبور ستاره از مقابل دیگیری در ستاره متغیر دیگری که ذکر کردیم – Algol در Perseus – به راحتی با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است.

 

خوشه معروف پروین تقریبا مخالف AlpheccaCorona Borealis) در گنبد آسمان واقع شده است. همچنین در اواسط ماه نوامبر، خوشه پروین در شرق-شمال شرقی پس از غروب خورشید ظاهر می‌شود، در طول شب از آسمان می‌گذرد، و سپس قبل از طلوع خورشید در آسمان غرب و شمال غرب قرار می‌گیرد. پس از حدود 12 ساعت، خوشه پروین و تاج شمالی در آسمان قرار دارد. در اواخر ماه نوامبر، این ستاره دوتایی را در حدود ساعت 6 صبح به زمان محلی می‌توانید مشاهده کنید، و سپس توجه داشته باشید که موقعیت آنها در حدود ساعت 6:00 به ساعت محلی تغییر کرده است.

 

ژان ووجکیک، مدیر رصدخانه رینولدز، با لیزر سبز به تاج شمالی، اشاره کرده است . تصویر از  کایل فولی

 

 

Alphecca, the jewel in the Northern Crown

Posted by Bruce McClure and Deborah Byrd in ASTRONOMY ESSENTIALS | BRIGHTEST STARS | June 11, 2019

https://earthsky.org/brightest-stars/alphecca-northern-crowns-brightest-star

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *