در چنین روزی: اولین آمریکایی در فضا

5 می 1961. تنها 23 روز پس از اینکه یوری گاگارین از اتحاد جماهیر شوروی به عنوان اولین فرد وارد فضا شد، ناسا فضانورد آلن شپرد را روی کپسول Freedom 7 که توسط یک تقویت کننده رداستون نیرو می‌گرفت به فضا فرستاد تا اولین آمریکایی در فضا شود. پرواز تاریخی او از کیپ کاناورال در فلوریدا آغاز شد و  15 دقیقه و 28 ثانیه قبل از سقوط در اقیانوس اطلس به طول انجامید.

آلن بارتلت شپارد جی‌آر (۱۸ نوامبر ۱۹۲۳ – ۲۱ ژوئیه ۱۹۹۸) نخستین فضانورد آمریکایی طی ماموریت عطارد ۳ و پنجمین انسان روی ماه طی ماموریت آپولو ۱۴ است.

آلن شپارد در تاریخ 5 می 1961 اولین آمریکایی بود که به فضا رفت. پرواز او فقط سه هفته پس از آن بود که یوری گاگارین از اتحاد جماهیر شوروی یک بار به دور زمین، پرواز کرد.

فضانورد آلن بارتلت شپارد جی‌آر، در لباس نقره‌ای خود با کلاه محافظ، برای پرواز تاریخی خود به فضا آماده می‌شود. تاریخ عکس: آوریل 20، 1961. تصویر از ناسا.

پرواز شپارد به مدار زیر زمین در فضاپیمای فریدم 7 ناسا تنها 15 دقیقه طول كشید و وی را تا ارتفاع 185 كیلومتری بالا برد. شپارد سپس در اقیانوس اطلس در 486 كیلومتری جنوب سایت پرواز خود در فلوریدا فرود آمد.
البته شپارد بعدها توانست مدت بیشتری را در فضا بگذراند. در سال 1971 وی با ماموریت آپولو 14 ناسا به ماه سفر كرد. در این ماموریت، شفرد كه 47 سال داشت توانست ركود دیگری از خود به جای بگذارد و آن ركورد پیرترین انسانی كه بر سطح یك جهان دیگر قدم گذاشته بود.

در طول شتاب موشک، شپارد 6.3 گرم یا 6.3 برابر وزن عادی خود را فقط قبل از خاموش کردن موتور ردستون دو دقیقه و 22 ثانیه پس از انجام عملیات تجربه کرد. به زودی پس از آن، نخستین مسافر فضایی آمریکا اولین منظره را از زمین دریافت کرد و یکی از اولین فضانوردانی شد که می‌گفت:
چه منظره زیبایی.

آلن شپارد در لباس پرواز خود

فضاپیمای او در آتلانتیک در 302 مایلی (486 کیلومتری) کیپ کاناورال، جایی که او و فریدم 7 توسط هلیکوپتر بازیافت شد و به وسیله یک بالگرد از آب گرفته شد. فضانورد پس از پرواز خود با حالت طنزآمیزی گفت:
قرار گرفتن در فضا حس آرامشی دارد و آدم متوجه می‌شود که عامل ایمنی یکی از پایین‌ترین قیمتها می‌باشد که در یک قرارداد دولتی تعیین شده است.

آلن شپارد یکی از 110 خلبان پرواز تست بود که در سال 1959 برای برنامه پرواز فضایی ناسا – پروژه عطارد- داوطلب شد. ناسا او را انتخاب کرد و شش نفر دیگر را به عنوان بخشی از این پروژه انتخاب کرد. همه خلبانان قبل از اینکه ناسا آنها را انتخاب کند، تمرینات دقیق انجام داده بودند. از بین این خلبانان، ناسا شپارد را به عنوان اولین فضانورد آمریکایی انتخاب کرد تا اولین آمریکایی‌ای باشد که به فضا سفر کند.

پرواز شپارد با کپسول “آزادی-7″(Freedom 7) ساعت 9:34 به وقت آمریکا آغاز شد و حدود 15 دقیقه به طول انجامید و وی مسافتی در حدود 490 کیلومتر را در ارتفاع 187 کیلومتری سطح زمین با موفقیت انجام داد. سرعت حرکت کپسول شپارد در حدود 8262 کیلومتر بر ساعت بود.

این پرتاب بیش از 45 میلیون بیننده در آمریکا داشت.
تفاوت سفر شپارد با سفر گاگارین این بود که وی در طول سفر هدایت فضاپیما را بر عهده گرفت و تغییراتی در وضعیت قرارگیری آن در زمان برگشت به جو زمین اعمال کرد.

آموزش‌های فضانوردان ناسا را می‌توانید از فیلم زیر مشاهده کنید:

مسیر پرواز آلن شپارد در فریدم 7 در 5 می 1961. تصویر از ناسا.

ناسا آلن شپارد را در برابر فضای جنگ علیه جنگ قرار داد. اتحاد جماهیر شوروی در تاریخ 12 آوریل سال 1961 یوری گاگارین را با فضاپیمایی به نام وستوک به فضا فرستاد. گاگارین مدار زمین را یک دور کامل زد و پس از پرواز یک ساعت و 29 دقیقه‌ای فرود آمد. او در اتحاد جماهیر شوروی و در سراسر جهان قهرمان شد.

سه هفته بعد، فضانورد ناسا، آلن شپارد، با فضاپیمای عطارد به نام Freedom 7 پرواز کرد. کورت دبوس، که در آن زمان مدیر عملیات پرتاب ناسا بود و برای اولین بار به عنوان مدیر مرکز فضایی کندی خدمت می‌کرد، چند سال بعد گفت:
ما می‌دانستیم که در یک وضعیت رقابتی قرار داشتیم. اما ما هرگز اجازه ندادیم که این امر باعث شود زندگی شپرد یا موفقیت مأموریت را به خطر بیندازد.

فقط چند هفته پس از پرواز شپارد، مسابقه فضایی شروع به گرم شدن شد. در 25 می 1961، جان اف کندی، رئیس جمهور پیشین جلسه مشترک کنگره، در سخنرانی خود اعلام کرد که قصد دارد تمرکز ایالات متحده را بر روی فرود انسانها در ماه در یک دهه متمرکز کند. در میان حرفها، او گفت:
من معتقدم که این ملت باید خود را برای رسیدن به هدف، قبل از این دهه بیرون بکشد، از فرود یک مرد در ماه و بازگرداندن او با خیال راحت به زمین.

اولین قدم‌های انسان در ماه در تاریخ 20 ژوئیه 1969 صورت گرفت.

اطلاعات بیشتر در مورد پرواز عطارد شپارد نخستین گام در سفر طولانی به مریخ بود:
https://www.nasa.gov/feature/shepards-mercury-flight-was-first-step-on-the-long-journey-to-mars/

کپسول جدید شپارد – که به نام آلن شپارد نامگذاری شده است – در طی آزمایش 5 اکتبر 2016 . شپارد یک سیستم پرتاب مجدد قابل استفاده است که توسط بلواوریجین به صورت یک سیستم تجاری برای گردشگری فضایی توسعه یافته است. تصویر از Blue Origin / SpaceFlightNews.com.

شپارد در 21 جولای 1998 در 74 سالگی درگذشت.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

1st American in space, 61 years ago

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *