شش لحظه از زندگی ستاره‌شناسانی که در آن لحظات خود را قادر به انجام کاری نمیدانستند!!

 

ابن‌هیثم: اگر نمی‌توانی درستش کنی، بیخیالش شو!

اگرچه ابن‌هیثم در دوران فعالیت خود چندین شکست داشته اما او بدون شک یکی از برترین دانشمندان عصر طلایی علم عرب می‌باشد. او در حدود سال 1010 طی تصمیم جاه‌طلبانه‌ای اقدام به ساخت سد بر روی رود نیل کرد؛ تصمیم او خیلی جاه‌طلبانه بود و زمانی که به جنوب مصر رسید متوجه شد که تصمیمی فراتر از توانایی‌های خود گرفته است. ابن‌هیثم علی‌رغم اینکه از واکنش پادشاه وقتِ مصر، خلیفه فاطمی که بسیار خشن و بداخلاق بود می‌ترسید کار سدسازی را رها کرد و دهه‌ی پس از آن را به خلوت‌نشینی پرداخت. او از این زمان به بهترین نحو استفاده کرد و شروع به نوشتن هفت کتاب با موضوع “نور” کرد. و بهترین تفسیر “اختلاف منظر قمر” را نوشت.

 

گالیله:

بدون شک یکی از بیکاری‌های تاریخ نجوم، سال‌هایی است که گالیلئو گالیله پس از محکوم شدن در دادگاه در سال 1633 در حصر خانگی به سر می‌برد.  او کتاب ” گفت و گو در باب دو علم جدید” را تکمیل کرد و کتاب جدید ” گفت و گو در باب دو نظام عمده عالم” که نام آن الهام گرفته از نام کتاب پیشین خودش بود را نوشت که باعث شد بعدها او را به عنوان پدر علم مدرن بشناسند.

در این کتاب به بررسی حرکات مختلف اجرام و مفهوم‌های دیگر اشاره شده است.

 

ایزاک نیوتن: زیر درخت سیب!

نیوتن نیز مانند گالیله در خانه کار خود را پیش برد. در سال 1665 که طاعون بوبونیک باعث تعطیلی دانشگاه کمبریج شد، نیوتن به خانه مادر خود رفت و ایده جهانی گرانش به ذهنش خطور کرد. ایده‌های دیگری مانند سه قانون حرکت و  پیشروی محاسبه که در کتاب “اصول ریاضی فلسفه طبیعی” آمده اند در این دوران به ذهنش رسید؛ این کتاب دو دهه بعد در سال 1687 منتشر شد.

 

گوییلوم د جنتل: سفرت چطور بود؟

این ستاره‌شناس فرانسوی قصد داشت برای رصد گذر سیاره ناهید از مقابل خورشید در سال 1761 به هندوستان برود. شانس با وی یار نبود و روز رصد وسط اقیانوس گیر افتاده بود و داخل کشتی نمی‌توانست از تلسکوپ خود استفاده کند. پس آن نیز تصمیم گرفت برای رصد گذر بعدی تا سال 1769 در هند بماند. او باز هم موفق به رسد نشد و در مسیر بازگشت به پاریس گرفتار طوفان شد اما سرانجام در سال 1771 با خانه رسید. مردم پاریس گمان می‌کردند او در سفر خود مرده است.

 

کریستیانا کوک: 328 روز در فضای اندک یک قوطی کنسرو!

در فوریه سال میلادی جاری کریستیانا کوک پس از گذراندن 11 ماه در ایستگاه فضایی بین‌المللی به زمین بازگشت و رکورد جدیدی در میان فضانوردان زن به ثبت رساند. فشار فضای درون ایستگاه فضایی بین‌المللی برابر با فشار درون یک هواپیمای بویینگ 747 می‌باشد که مقدار بدی نیست اما تا زمانی که فضای اطرافتان را تجهیزات و ابزارهای مختلف پر نکرده باشند. قابل ذکر است که گاهی در مدت ماموریت کوک، 9 فضانورد در ایستگاه فضایی بین‌المللی حضور داشتند. علی‌رغم این شرایط سخت فعالیت کوک بسیار زیاد بود: از فعالیت‌های فیزیک کوانتوم گرفته تا چاپ زیستی سه بُعدی

 قرنطینه ما: همه ما در این مدت در خانه ماندن اجباری را تجربه کردیم اما می‌توان از این موقعیت بهترین بهره را برد. رصدخانه IceCube برای شما فرصت فعالیت فراهم کرده است؛ این رصدخانه که در قطب جنوب فعالیت دارد نیز فراخوانی برای افراد محصل در رشته‌های کامپیوتر، برق، فیزیک و رشته‌های مهندسی مرتبط دارد و این فرصت فعالیت هر ساله وجود دارد. کار کردن در جایی که 6 ماه از سال تابستان و 6 ماه دیگر زمستان است یک گیرافتادن واقعی و هیجان‌انگیز است!! اکتبر 2020 افراد انتخاب شده به قطب جنوب می‌روند و تا پایان دوره به هیچ‌وجه حق خروج ندارند.

 

ترجمه:

سرکار خانم مریم هادیزاده، دانشجوی آموزش زبان انگلیسی

 

منبع:

GALILEO: WORK-FROM-HOME WIZARD, AND OTHER TALES FROM LOCKDOWN

 

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/galileo-work-from-home-wizard-and-other-tales-from-lockdown/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *