ناسا از شما می‌خواهد که از ماهواره‌های استارلینک با تلفنهای هوشمند خود عکس بگیرید!!

 

 

Telescopes at Lowell Observatory in Arizona captured this image of galaxies on May 25, their images marred by the reflected light from more than 25 Starlink satellites as they passed overhead.

 

اسپیس ایکس و دیگران قصد دارند هزاران ماهواره جدید را به پایین‌ترین مدار زمین پرتاب کنند و باعث ایجاد رگه‌هایی می‌شوند که تصاویر منجمان را از بین می‌برد، اکنون مربیان ناسا از دانشمندان شهروندی می‌خواهند تا برای حل این مشکل کمک کنند.

طی سالهای آینده، شرکت خصوصی هواپیمایی فضایی اسپیس ایکس ایلان ماسک، هزاران ماهواره کوچک را به عنوان بخشی از تلاش برای تأمین اینترنت جهانی و مبتنی بر فضا پرتاب خواهند کرد. اما با هر پرتاب، ستاره‌شناسان بسیار نگران شده‌اند که این سلسله ماهواره‌ها به نام استارلینک به توانایی تلسکوپ‌های آنها برای مطالعه آسمان شب اختلال ایجاد کند. به گزارش نیوزویک، این هفته دانشمندان با آکادمی علوم روسیه اعلام کردند که نگرانی‌های خود درباره استارلینک را به سازمان ملل متحد برسانند

و اکنون مربیان ناسا پروژه‌ای را راه‌اندازی کرده‌اند که به کمک آن می‌خواهند از مردم در مستندسازی این رگه‌های ماهواره‌ای به عنوان بخشی از یک تلاش طولانی‌مدت برای بررسی چگونگی تغییر فناوری بر روی آسمان شب ما استفاده کند. هر کسی که دارای یک تلفن هوشمند مدرن و یک سه پایه باشد می‌تواند در پروژه Satellite Streak Watcher کمک کند.

مردم از این رگه‌های ماهواره‌ای استارلینک عکس می‌گیرند و ما به مرور زمان بایگانی بزرگی را از آنها جمع خواهیم کرد.” ستاره‌شناس استن اودنوالد، مدیر علوم شهروندی برای کنسرسیوم آموزش علوم فضایی ناسا می‌گوید: “می خواهیم تخریب آسمان شبمان را توسط این ماهواره‌های مدار پایین زمین  ثبت کنیم.”

 

مبارزه با آلودگی نوری

 ستاره‌شناسان دهه ها است که پیوسته  با آلودگی نوری مبارزه کرده و دست و پنجه نرم می‌کنند. چراغ‌های بسیاری از جمله چراغ‌های خیابانی، مجتمع‌های ورزشی، مشاغل و خانه‌ها نورشان را به آسمان شب منعکس می‌کنند و نور ستارگان را محو می‌کنند. طبق بررسی‌های انجام شده در سال 2017، آلودگی نوری در هر منطقه روشن و میزان روشنایی آن در هر سال حدود دو درصد افزایش می‌یابد. اکثر مردم از طریق پروژه‌های علمی شهروندی که میزان آلودگی نور را اندازه‌گیری می‌کنند، در حال مستندسازی این تغییرات هستند.

این تغییر با نخستین پرتاب ماهواره‌های استارلینک آغاز شد. اخترشناسان و ستاره‌شناسان آماتور بلافاصله متوجه رگه‌های این ماهواره‌ها  شدند که در آسمان حرکت می‌کنند. درست پس از پرتاب، هنگامی که ماهواره‌ها هنوز در کنار هم قرار دارند، این رگه‌ها به ویژه مشخص‌تر هستند. بعضی آنها را با “رشته‌ای از مروارید” که در سراسر آسمان شب می‌چرخد ، مقایسه کرده‌اند.

بسیاری از ماهواره ها در ساعاتی پس از غروب آفتاب و قبل از طلوع آفتاب، هنگام بازتاب نور خورشید در سطوح و صفحات خورشیدی از سطح زمین قابل مشاهده است، هرچه یک فضاپیما به زمین نزدیکتر باشد، روشن‌تر می‌شود .

 ماهواره‌های اسپیس ایکس  به دلیل حجم زیاد و مدار کم از هم جدا هستند.

 Sixty Starlink satellites prior to being released into orbit.

 

بسیاری از ماهواره‌های اتصال اینترنت به زمین، مدار پایینی دارند. همچنین باید هزاران عدد از آنها   پوشش جهانی فراهم کنند. شرکت اسپیس‌ایکس، می‌تواندچهل هزار فضاپیمای جدید در مدار داشته باشد. آنها قبلاً برنامه‌هایی را برای پرتاب 60 ماهواره در هر هفته  تا سال 2020 اعلام کرده‌اند. برای مقایسه، هم اکنون نزدیک به دو هزار ماهواره در مدار فعال هستند. اسپیس ایکس تنها شرکتی نیست که امکان تسلط بر اینترنت ماهواره‌ای را دارد. تعداد معدودی از رقبا، از جمله آمازون، قصد دارند ماهواره‌های خود را پرتاب کنند.

 

اسپیکس ایکس شروع به آزمایش مواد کم بازتابی برای پوشش ماهواره‌ها کرده است. به هر حال، از دیدگاه مهندسی، ماهواره‌ها برای خنک نگه داشتن به مواد بازتابی نیاز دارند. اودنوالد می‌گوید: “این مشکل بدتر شده است زیرا ماهواره‌ها در مدارپایین زمین قرار دارند.” بنابراین آنها روشن‌ترند زیرا پایینتر هستند. و از آنجا که تعداد زیادی از آنها وجود دارد، این بدان معنی است که ردیاب های حساس عکاسی (ستاره‌شناسان) شاید به اندازه یک ساعت در معرض رگه‌های روشن آنها قرار بگیرند“.

این تعداد ماهواره واقعا باعث نگرانی دانشمندان است. اخترشناسان قبلاً تلسکوپ‌های خود را به مکان‌های دورافتاده منتقل کرده‌اند تا از آلودگی نوری جلوگیری کنند. اما هیچ راهی برای جلوگیری از پیمایش ماهواره‌های روشن و خراب کردن تصاویر آنها وجود ندارد.

اودنوالد پروژه Satellite Streak Watcher را شروع کرده و از دانشمندان شهروندی در سراسر جهان می‌خواهد تا با تلفنهای همراه خود از این ماهواره‌ها عکس بگیرند.

برای شرکت در این بخش، شما نیاز به یک  سه پایه و یک تلفن هوشمند مناسب جدید دارید. این ستاره‌شناس کهنه‌کار می‌گوید که از کیفیت تصاویر آسمان شب که اکنون از تلفن‌های هوشمند حاصل می‌شوند شگفت زده شده است. در حال حاضر بسیاری از تلفن‌ها به اندازه کافی برای جذب نور راه شیری حساس هستند و حتی عکس‌های دقیقی از ایستگاه فضایی بین‌المللی توسط آنها با نگه داشتن تلفن جلوی تلسکوپ گرفته شده است. وی افزود: “اگر تلفن جدیدی دارید، احتمالاً به اندازه کافی خوب است که این کار را انجام دهید، و بسیاری از آنها حالت آسمان شب دارند، که عالی است.” حتی تلفن‌هایی که قدمت آن به سال 2016 یا حدوداً به آن سالها برمی‌گردد باید بتوانند در حدود چهار ثانیه از این ماهواره‌ها عکس بگیرند.

 شما باید قبل از اینکه بخواهید به بیرون بروید،  تنظیم آسمان شب تلفن خود را در طولانی‌ترین حالت خود قرار دهید. در آیفون‌های قدیمی نیز می‌توانید یک تصویر زنده ضبط کرده و زمان عکاسی را در حالت 10 ثانیه تنظیم کنید. اینها  با دوربینهای سنتی DSLR  متفاوت هستند که شاتر را برای نوردهی طولانی باز می‌کنند، اما نتیجه نهایی بسیار مشابه است.

همچنین باید بدانید چه موقع ماهواره‌ها از بالای سر شما عبور می‌کنند. برای پیدا کردن آنها، می‌توانید به سایت Heavens-Above.com بروید و موقعیت مکانی خود را وارد کنید. این وب‌سایت لیستی از ماهواره‌ها و زمان‌هایی را که از منطقه شما عبور می‌کنند به شما ارائه می‌دهد. سه پایه خود را از قبل تنظیم کرده و آن را به منطقه‌ای ببرید که می‌خواهید عکاسی کنید. سپس صبر کنید تا ماهواره ظاهر شود. برای بارگذاری تصاویر خود، به سادگی به وب سایت پروژه Satellite Streak Watcher بروید و بارگیری و درج کنید.

حتی  اخترشناسان با DSLR های خود نیز در این پروژه مشارکت دارند. آنها باید از لنزهایی استفاده کنند که به اندازه کافی گسترده باشند. یک لنز حدود 50 میلی‌متری باید کاملاً مناسب باشد.

 

بررسی همه جانبه آسمان

اودنوالد می‌گوید در حال حاضر زمان نهایی علمی این کار کاملاً مشخص  نشده است. در عوض، او امیدوار است که این رگه‌ها را برای یک دوره 5 ساله ثبت کند تا یک روز، اخترشناسان بتوانند عکس‌ها را  مطالعه کنند و بفهمند که چگونه رگه‌های ماهواره‌ای با گذشت زمان تغییر کرده‌اند. وی خاطر نشان می‌کند که در طول تاریخ نجوم، بررسی همه آسمان – که به طور سنتی با تلسکوپهای بسیار بزرگتر انجام می‌شود – در تحقیقات گسترده‌ای حائز اهمیت هستند و راههایی که این تصاویر می‌توانند مفید باشند همیشه توسط اخترشناسانی که آنها را جمع‌آوری کرده‌اند، پیش بینی نشده بود.

اودنوالد می‌گوید: “ما  حدود 5000 تا 10000 عدد از این ماهواره‌ها را در مدارهای با ارتفاع کم زمین داریم.” اگر اینها قبلا در آسمان نبودند، “شما می‌توانستید قبل و بعد از عکاسی نشان دهید که چطور هر چیزی که در آسمان مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند آزار دهنده باشد“.

 

مترجم : مژگان فتوحی

منبع:

https://astronomy.com/news/2020/03/nasa-needs-you-to-photograph-starlink-satellites-with-your-smartphone

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *