داستان شکل‌گیری اوموآموا

چگونه مهمان اسرارآمیز میان‌ستاره‌ای ما متولد شده است؟!

ممکن است داستان شکل‌گیری اولین میهمان میان‌ستاره‌ای سامانه خورشیدی ما کمی خشن باشد.

براساس تحقیقاتی که اخیرا انجام شده، این جرم که اولین بار اکتبر ۲۰۱۷ در بخش داخلی سامانه خورشیدی دیده شد، ممکن است بخشی از یک جرم بزرگ‌تر باشد که طی نیروی گرانش ستاره مادر از بخش اصلی جدا شده است.

این سناریوی جدید نه تنها نحوه تولد اوموآموا، بلکه نحوه تشکیل تعداد زیادی اجرام میان‌ستاره‌ای که شبیه به سیارک هستند را توجیه می‌کند.

این سنگ فضایی عجیب استوانه‌ای شکل می‌باشد؛ مانند یک سیگار فضایی. ستاره‌شناسان تاکنون جرمی به این شکل را رصد نکرده بودند.

این میهمان‌ناخوانده نشانی از شتاب غیرگرانشی دارد. این حرکت را نمی‌توان به کشش اجرام پرجرم مثل خورشید و یا سیاره هرمز نسبت داد. این حرکات در اثر خروج گاز از سطح جرم به وجود می‌آیند اما اوموآموا هیچ نشانی از خروج گاز (دنباله یا گیسو) ندارد. با این وجود بسیاری از ستاره‌شناسان این جرم را به عنوان یک دنباله‌دار می‌شناختند.

آگاهی از اسرار این جرم عجیب به شناخت وسعت کیهان، مسافتی که طی کرده تا به ما رسیده و در شناخت شمار زیادی از این دسته اجرام به ما کمک کند.

به گفته کارشناسان هر سامانه سیاره‌ای دست‌کم ۱۰۰ تریلیون جرم شبیه به اوموآموا را به فضای اطراف خود پرتاب می‌کند.

پژوهشگران با استفاده از شبیه‌سازی کامپیوتری متوجه شدند که با عبور یک جرم از نزدیکی ستاره مادر خود، جرم تکه تکه شده و به فضای میان‌ستاره‌ای پرتاب می‌شود. افزایش و کاهش شدید دنا در طول این چرخش باعث ایجاد پوسته بر روی سطح جرم شده که به حفظ و پایداری شکل اصلی آن کمک می‌کند.

افزایش دما باعث خروج ترکیباتی همچون آب از سطح جرم می‌شود؛ این نه تنها رنگ قرمز سطح بلکه عدم وجود گیسوی اوموآموا را توجیه می‌کند. با این وجود برخی از ترکیبات مانند آب یخ‌زده در لایه زیرین این جرم باقی‌ می‌مانند و با نزدیک شدن جرم به یک ستاره مانند خورشید به صورت گاز از سطح آن خارج شوند و باعث شتاب غی گرانشی بشوند.

جرم مادر اینگونه اجرام بسیار متفاوتند و ممکن است اندازه سیاره زمین و یا یک ابَرزمین باشند.

An artist’s illustration of the evolution of the interstellar object ‘Oumuamua, whose weird, elongated shape may have come from tidal forces. (Image credit: YU Jingchuan from Beijing Planetarium)

دومین مهمان میان‌ستاره‌ای ما دنباله‌دار بوریسو می‌باشد که آگوست 2019 کشف شد و با شروع به کار رصدخانه ورا سی. روبین در شیلی شاهد تعداد بسیار زیادی از این دسته اجرام خواهیم بود.

This illustration depicts the stellar tidal disruption process that may have changed the interstellar object ‘Oumuamua into a strange, elongated shape. (Image credit: ZHANG Yun)

با افزایش تعداد این اجرام در سال‌های آینده شناسایی ویژگی‌های مشترک میان این اجرام بسیار جالب بوده و به شناخت منشا آن‌ها کمک می‌کند.

 

ترجمه: سرکار خانم مریم هادیزاده

منبع:

https://www.space.com/interstellar-object-oumuamua-origins-tidal-disruption.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *