در این شب‌های قرنطینه از تماشای آسمان شب غافل نشوید!!!

بیشترین درخشندگی سیاره ناهید؛ ۲۷ آوریل

در حالی که مبارزه با شیوع ویروس کرونا فراگیر شده می‌توانید از حیاط و یا بالکن خانه خود به تماشای آسمان شب بنشینید! تمام آنچه که نیاز دارید چشمانی تیزبین، کمی حوصله و زمان می‌باشد.
امیدواریم بتوانید با این کار راحت‌تر با دوران قرنطینه کنار بیایید!
با وجود اینکه در نیمکره شمالی فصل بهار آغاز شده اما همچنان در برخی مناطق شب‌ها هوا کمی سرد است پس در قدم اول لباس گرم بپوشید.
سپس ۱۵ الی ۲۰ دقیقه به چشمان خود فرصت دهید تا به تاریکی آسمان عادت کنند. فراموش نکنید که برای استفاده از نقشه‌های آسمان و یا تنظیم کردن ابزار خود از نور قرمز استفاده کنید.
یکی از راه‌های تهیه نقشه آسمان شب استفاده از سایت In-the-Sky.org می‌باشد؛ با استفاده از این سایت می‌توانید نقشه آسمان محل سکونت خود را بیابید. برای تعیین جهت جغرافیایی خود از یک قطب‌نما و یا صورت‌واره ملاقه بزرگ استفاده نمایید.
در ماه آوریل سیارات برجیس، کیوان، بهرام و ناهید به راحتی و بدون نیاز به ابزار اپتیکی قابل رصد می‌باشند. با استفاده از یک تلسکوپ کوچک حلقه‌های کیوان و یا قمرهای گالیله‌ای برجیس را می‌توانید تماشا کنید. به کمک لینک زیر نیز می‌توانید از موقعیت سیارات مختلف در آسمان ماه آوریل اطلاعات کسب کنید.
https://www.space.com/33619-visible-planets-guide.html

در اواخر ماه آوریل درخشش دنباله‌دار اطلس رو به افزایش خواهد بود و می‌توان آن را در آسمان رصد کرد. براساس برخی گزارشات احتمالا تاکنون هسته این دنباله‌دار فروپاشیده‌ است.

بارش شهابی شلیاقی نیز پیش از سپیده‌دم ۲۲ آوریل به اوج فعالیت‌خود می‌رسد. ذرات باقی‌مانده از دنباله‌دار تاچر در اتمسفر زمین می‌سوزند و در مناطقی با آسمانی بدون آلودگی نوری می‌توان شاهد ۱۸ شهاب بود.

۲۶اُم آوریل شاهد هلال ماه و سیاره درخشان ناهید خواهیم بود. روز بعد نیز (۲۷ آوریل) ماه در کنار خوشه ستاره‌ای M35 قرار خواهد گرفت. در این روز سیاره ناهید به بیشترین درخشندگی خود می‌رسد.
۲۹ آوریل می‌توان به استفاده از یک دوربین دوچشمی و یا تلسکوپی کوچک شاهد شکل X ماه بود؛ این شکل در اثر تابش نور خورشید به دهانه‌های برخوردی Parbach ،la caille و Blanchinus سطح ماه به وجود می‌آید.
همچنین در این روز سیارک عظیم 1998OR2 از فاصله 6.2 میلیون کیلومتری زمین عبور خواهد کرد. این سیارک هیچ خطری برای زمین نخواهد داشت اما هدف بسیار جالبی برای رصدگران حرفه‌ای آسمان خواهد بود.


شکل X سطح ماه؛ ۲۹ آوریل

 


اوج فعالیت بارش شهابی شلیاقی؛ ۲۲ آوریل


سیاره درخشان ناهید و هلال ماه؛ ۲۶ آوریل

 

ترجمه: سرکار خانم مریم هادیزاده

منبع:

Here’s what to see in the night sky while you’re stuck at home

https://www.space.com/night-sky-observing-from-home-guide.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *