بی‌ژوبین، ستاره راهنمای امگاسنتوری

 

از نیمکره شمالی، شما می‌توانید با استفاده از ستاره بی‌ژوبین در صورت فلکی سنبله برای پیدا کردن امگاسنتوری در شبهای بهاری استفاده کنید! از نیمکره جنوبی، با روش پرش ستاره‌ای از صلیب جنوبی، سحابی تاریک کیسه زغال، خوشه ستاره‌ای جعبه جواهر، به امگا سنتوری برسید.

 

در طول ماه اردیبهشت و اوایل خرداد، اجازه دهید که ستاره بی‌ژوبین یا سماک اعزل درخشان آبی ـ سفید، در صورت فلکی دوشیزه به شما کمک کند تا خوشه ستاره‌ای مشهور امگا سنتوری را پیدا کنید.

 

خوشه ستاره امگا سنتوری از گرگ هوگان در کاتلین، جورجیا.

 

چگونگی پیدا کردن بی‌ژوبین و خوشه امگاسنتوری

برای پیدا کردن بی‌ژوبین می‌توانید از آبگردان بزرگ استفاده کنید. فقط کافی است  در دسته آبگردان بزرگ قوس را دنبال کرده  و  به ستاره پرتقالی روشن‌رنگ ژوبین‌دار برسید، سپس به سمت صورت فلکی”سنبله” برای رسیدن به ستاره بی‌‌ژوبین مسیر خود را ادامه دهید.

قوس دسته آبگردان بزرگ را ادامه دهید تا به ستاره ژوبین‌دار برسید، با ادامه مسیر می‌توانید به ستاره بی‌ژوبین برسید.


هنگامی که بی‌ژوبین در جنوب آسمان در بالاترین نقطه آسمان از نظر ناظران نیمکره شمالی قرار دارد، برای پیدا کردن امگا سنتوری، کافی است حدود 35 درجه پایینتر از بی‌ژوبین را نگاه کنید. هر مشت تقریبا 10 درجه است.

خوشه کروی امگا سنتوری – با 10 میلیون ستاره – در تمام شکوه و جلال خود در این تصویر از رصدخانه جنوبی اروپایی La Silla در شیلی دیده می‌شود.

 

اگر من در نیمکره جنوبی باشم چطور می‌توانم این خوشه را مشاهده کنم؟ همانطور که از نیمکره جنوبی دیده می‌شود، بی‌ژوبین و امگا سنتاوری تقریبا در سرسو واقع شده‌اند. از نیمکره جنوبی، شما یک روش عالی برای پیدا کردن این خوشه در دسترس دارید. و در واقع، دید شما از خوشه بهتر از ما در شمال خواهد بود، زیرا امگا سنتاوری در آسمان شما بالاتر خواهد بود.


برای دسترسی به آن در گنبد آسمان، به دنبال صورت فلکی معروف صلیب جنوبی یا چلیپا بگردید. در امتداد لبه شرقی صلیب‌جنوی، سحابی تاریک کیسه‌زغال واقع شده است. در نزدیکی سحابی کیسه زغال، می‌توانید خوشه‌ستاره‌ای جعبه جواهر را مشاهده کنید که به اسمهای
خوشه کاپای صلیب جنوبی یا NGC 4755 هم معروف است، این خوشه ستاره‌ای دارای حدود 100 عضو می‌باشد که حاوی ستارگان قرمز، سفید و آبی رنگ است.


اگر شما توانستید این اشیا را پیدا کنید، امگا سنتوری را نیز پیدا خواهید کرد. برای تعیین محل آن به نمودار زیر مراجعه کنید.


تصویر از
Space-Talk.


امگا سنتوری چیست؟

امگا سنتاوری بزرگترین و پرطرفدارترین خوشه‌های کروی ستاره‌ای است که با چشم غیرمسلح قابل مشاهده است. خوشه‌های کروی گروه‌های بزرگ و متقارن شکل ستاره‌ها هستند که نسبتا به طور مساوی در اطراف هسته کهکشان راه شیری توزیع شده‌اند.


دیدن امگا سنتاوری لذت بسیار خاصی دارد زیرا اگر آسمان شما به اندازه کافی تاریک باشد، می‌توانید آن را با چشم غیرمسلح خود هم ببینید. تعداد بسیار کمی از خوشه‌های ستاره‌ای کهکشان راه شیری به راحتی بدون اپتیکی قابل مشاهده هستند.


امگا سنتوری، مانند تمام خوشه‌های کروی، از طریق تلسکوپ به خوبی دیده می‌شود. شما آن را به صورت یک شهر ستاره‌ای شکل مشاهده می‌کنید که حدود 10 میلیون ستاره دارد!

امگا سنتاوری در 14 مارس سال 2016 توسط راب پتنگیل در تلینگووا، تگزاس به تصویر کشیده شده است.

 

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Spica, guide star to Omega Centauri

Posted by Bruce McClure in TONIGHT | April 28, 2019

https://earthsky.org/tonight/use-star-spica-to-find-omega-centauri-globular-star-cluster

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *