دنباله‌دار اطلس: آیا این دنباله‌دار تبدیل به یک هدف رصدی با چشم غیرمسلح خواهد شد؟

CometAtlasy4

در این مقاله می‌توانید دریابید که چه موقع و کجا  دنباله‌دار ATLAS (C / 2019 Y4) را ببینید.

دنباله‌دار 46P / Wirtanen در دسامبر 2018 از نزدیکی خوشه ستاره‌ای پروین گذشت، دنباله‌داری که با چشم غیرمسلح در آسمان شب دیده می‌شد. در تاریخ 28 دسامبر سال 2019، ستاره‌شناسان با بررسی خودکار سیستم ایمنی سیارک زمینی (Last ATLAS) (ATLAS) یک دنباله‌دار با قدر 20 را در خرس بزرگ کشف کردند که متعاقباً دنباله‌دار اطلس ATLAS (C / 2019 Y4) نامگذاری شد.

 

مدار دنباله‌دار اطلس در مقایسه با صفحه‌ سیار‌ه‌ای 45 درجه کج شده است. نزدیکترین حالت به زمین در 23 ماه می (116.7 میلیون کیلومتری) پیش از حضیض در 31 می رخ می دهد.

NASA / JPL Horizons

 

دنباله‌دار اطلس ثابت کرد که در حال یک رقابت نفس‌گیر با دنباله‌دار بزرگ 1844 (C / 1844 Y1) می‌باشد. هر دو دوره حدود 4000 سال دارند، در فاصله 0.25 واحد نجومی (ه.ش.) یا 37.4 میلیون کیلومتری خورشید در حضیض قرار دارند و در 45 درجه‌ای دایره‌البروج قرار دارند. این و سایر شباهتهای مداری به اندازه کافی قوی بودند که نتیجه بگیرند که هر دو جسم قطعاتی از یک دنباله‌دار تنهای بسیار بزرگتر بودند که حدود 5000 سال پیش از هم جدا شدند. همه ما می‌دانیم که ممکن است قطعات اضافی در مسیر آن حضور در آینده وجود داشته باشد.

 

دنباله‌دار ATLAS در تاریخ 22 مارس از  نزدیکی Rho (ρ) Ursae Majoris عبور می‌کند. کمای آن در روزهای اخیر به 15 رسیده است، که در فاصله فعلی آن برابر با نصف اندازه خورشید است. جنوب در بالای تصویر  قرار گرفته است.

جرالد ریحمن

 

از آنجا که دنباله دار بزرگ به قدر 2 رسید و در ژانویه 1845 یک دم 10 درجه‌ای پیدا کرد، بسیاری از ما فکر کردیم که آیا ممکن است که دنباله‌دار دیگری باشد که همان کار را انجام دهد. پاسخ “بله” می‌باشد.  اما یک چیز مسلم است دنباله‌دار بسیار درخشانی است.

 

یک دنباله‌دار درخشان

در شانزدهم فوریه، دنباله‌دار Atlas Atlanta با قدر 14 از تلسکوپ 15 اینچی من به سختی درخشانتر از پس زمینه آسمان بود. سه هفته بعد، در تاریخ 6 مارس، کما به حدود َ5 رسیده بود و با قدر 11 دیده می‌شد. در اواسط ماه مارس، من آن را با یک جفت دوربین دوچشمی با قدر 9 از یک مکان تاریک آسمان شکار کردم. سایر ناظران از روند رصدی مشابهی خبر داده‌اند.

 

برای مشخص کردن حرکت دنباله‌دار ATLAS ، 151 تصویر گرفته شده در 18 مارس برای ایجاد این فیلم ترکیب شد.

شیگمی نومازاوا

 

دنباله‌دار اطلس به چه میزانی خواهد درخشید؟

اگرچه افزایش چند برابری درخشندگی در یک ماه باعث دلخوری قلب یک علاقه‌مند به دنباله‌دار می‌شود ، همچنین می‌تواند به معنای این باشد که یخ‌های فرار دنباله‌دار به محض نزدیک شدن به خورشید به سرعت تبخیر می‌شوند. هنگامی که این مواد تخلیه شوند، برخی از اخترشناسان انتظار دارند که منحنی درخشش دنباله دار ATLAS از بین برود که یک اتفاق شایع در دنباله‌دارهایی است که قبلاً به ندرت یا هرگز به خورشید نزدیک نشده‌اند.

این نمودار مسیر دنباله دار ATLAS را نشان می‌دهد. موقعیت دنباله دار ATLAS (C / 2019 Y4) تا 24 آوریل در ساعت 0 UT برای تاریخ‌های مشخص شده، نشان داده شده است. برای مشاهده یک فایل PDF سیاه و سفید از نمودار می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

https://skyandtelescope.org/wp-content/uploads/WEB_Comet_Atlas_Finder_BW.pdf

با نزدیک شدن دنباله‌دار به حضیض، ما نمودارهای به روز شده را ارائه می‌دهیم.

Sky & Telescope

 

با توجه به نظر JPL Horizons ناسا ، دنباله‌دار می‌تواند به قدر 5 –  برسد و از زهره درخشان در حضیضش در تاریخ 31 می پیشی گیرد. از آنجا که در آن زمان در 13 درجه‌ای جنوب غربی خورشید قرار خواهد گرفت، ممکن است با یک تلسکوپ با فیلتر مناسب، آن را در نور روز مشاهده کنید.

 

این پیش‌بینی ممکن است بسیار خوش‌بینانه باشد. در اطلاعیه 19 مارس از دفتر مرکزی برای تلگرام‌های نجومی (CBAT)، مدیر دانیل گرین یک فرمول را براساس رفتار دنباله‌دارهای طولانی مدت، خورشیدخراش از اوج قدر محافظه‌کارانه‌تر -0.3 استفاده کرد.

 

هر دو خبر خوب است. در هر دو پیش‌بینی، دنباله دار ATLAS در اواسط ماه می قبل از از بین رفتن در تابش خورشید، به درخششی برای مشاهده با چشم غیرمسلح می‌رسد. فرمول JPL Horizons حداکثر اوج را بین 1 تا 2 پیش‌بینی می‌کند، در حالی که گرین پیش‌بینی می‌کند که این عدد بین 2 تا 3 باشد. در نیمه اول ماه می دنباله‌دار در آسمان عصر و اوایل شب ظاهر می‌شود زیرا مسیرش را از برساوش  طی می‌کند. دوربین‌های دوچشمی باید یک کامای روشن و کاملاً متراکم را نشان دهند که به دنبال آن گرد و غبار و دمهای گازی به دور از خورشید واقع شده است. با کمی شانس ممکن است حتی بدون کمک ابزار دمش را ببینیم.

 

بعد از دور شدن از خورشید، دنباله‌دار ATLAS حدود 15 ژوئن در سپیده‌دم در جبار برای ناظران آسمان کره جنوبی آسمان در معرض دید قرار می‌گیرد. در ابتدا با قدر درخشان 3 یا 4،  دنباله‌دار به سرعت محو می شود – با فرض اینکه از یک درگیری دوره‌ای پر پیچ و خم زنده بماند!

 

چگونه دنباله‌دار را ببینیم؟

در حال حاضر، ناظران در نیمکره شمالی می‌توانند دنباله‌دار را از دب‌اکبر و صورت فلکی زرافه با یک تلسکوپ 6 اینچی یا بزرگتر دنبال کنند. در حالی که در دوربین دوچشمی هم قابل مشاهده است، دنباله‌دار هنوز کاملاً پراکنده است و تلاش می‌کند تا آن را ببینید. این امر باید به زودی تغییر کند.

طرح دنباله‌دار ATLAS (C / 2019 Y4) در 21 مارس من دنباله دار ATLAS را در دوربین دوچشمی 10 × 50 مشاهده کردم. این طرح ظاهری ضعیف و پراکنده در آن زمان را نشان می‌دهد. بزرگی دنباله‌دار را 8.5 با قطر كمای َ12 of و DC (درجه تراكم) 2 تخمین زده ام.

باب کینگ

 

در یک تلسکوپ، دنباله‌دار ATLAS کمای بزرگ و پراکنده را با یک گره کوچک و جمع و جورتر در مرکز که با یک هسته ضعیف و ستاره‌گونه نشان می‌دهد. اگر فیلتر باند Swan دارید که باعث افزایش انتشار کربن از دنباله‌دارهای غنی از گاز می‌شود، میفهمید که در دنباله‌دار ATLAS به خوبی پاسخ می‌دهد. من در ماه جاری افزایش قابل توجهی در تقابل و دید دنباله‌دار با استفاده از این فیلتر مشاهده کردم.

 

عبور دنباله‌دار ATLAS را از یک درجه‌ای کهکشان NGC 2366 در تاریخ 3 آوریل و عبور مستقیمش را از مقابل خوشه بسیار زیبای NGC 1545 در برساوش را در تاریخ 14 می مشاهده خواهید کرید.

 

مسیر دنباله‌دار اطلس

در اینجا با شروع چند سال قبل از کشف (حلقه‌های تو در تو، سمت چپ) نشان داده شده است، و در طول زمان فعلی با نشانگرها هر هفت روز یک بار، چندین سال به آینده می‌رود (حلقه‌های توخالی ، راست).

تام رووان

 

دنباله‌دار تا حدود دو هفته قبل از حضیض، هنگامی که در بهترین حالت در ساعات اولیه عصر خواهد رسید. اگر دنباله‌دار مخصوصاً گرد و خاکی باشد، به احتمال زیاد به جای یک توپ فازی روشن و لکه‌دار، دم تماشایی‌تری خواهیم دید. امیدوار باشید، اما مثل همیشه وقتی صحبت از این اشیاء به میان می‌آید، باید انتظارات خود را کنترل کنید.

 

با نزدیک شدن دنباله‌دار ATLAS به حضیض، با نقشه‌ها و اطلاعات جدید به روز می‌شوم. من دوست دارم آنچه را که می‌بینید بشنوم و شما را تشویق کنم تا مشاهدات و افکار خود را در بخش نظرات به اشتراک بگذارید. همه ما با توجه به خرابکاری‌هایی که توسط کرونا ویروس انجام شده، اکنون به اخبار خوبی نیاز داریم. دنباله‌دارها در طول تاریخ بشر به طور سنتی به عنوان حاملان شرارت مورد توجه بوده‌اند. با کمال تعجب‌، این آخرین فرستاده از اعماق دور منظومه شمسی ممکن است چیزهای جدیدی را ارائه دهد.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

COMET ATLAS: WILL IT BECOME A NAKED-EYE OBJECT?

BY: BOB KING MARCH 25, 2020 

https://skyandtelescope.org/astronomy-news/comet-atlas-will-it-become-a-naked-eye-object/

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *