اخترشناسان به زمان برخورد یک کهکشان با کهکشان راه شیری پی بردند!!

 کهکشان کوتوله گایا-انسلادوس 11.5 بیلیون سال پیش به راه شیری ما برخورد کرد. این برخورد باعث اضافه شدن جری 50 بیلیون خورشید به راه شیری اضافه کرد. اکنون دانش جدید در حال بررسی این برخورد ناشی از یک ستاره واحد و روشن می‌باشد که در آسمان نیمکره جنوبی قابل مشاهده است.

 

 

تصویری از کهکشان راه شیری همانطور که در آسمان نیمکره جنوبی زمین مشاهده می‌شود، ا استفاده از تس شکارچی سیاره‌ای ناسا (ماهواره نقشه‌بردار فراخورشیدی گذران (Transiting Exoplanet Survey Satellite)  یا تلسکوپ فضایی تس (TESS) ). ابرهای ماژلانی را می‌بینید؟ به نظر می‌رسد کهکشان کوتوله‌ای در اوایل تاریخ شکل‌گیری به راه شیری برخورد کرد، تقریباً به اندازه جرم ابر ماژلانی بزرگ بوده است. تصویر از NASA/ MIT/ TESS/ Ethan Kruse/ Yale

 

فصل جدیدی در داستان یک برخورد قدیمی بین کهکشان راه شیری ما و یک کهکشان کوتوله‌‌ای که اکنون گایا-انسلادوس نامیده می‌شود. سناریوی برخورد با این کهکشان برای اولین بار در سال 2018 ارائه شد، که اساساً براساس داده‌های مأموریت آژانس فضایی اروپا استوار است. ایده این است که این کهکشان کوتوله – که بعضاً بعنوان کهکشان سوسیج یا گایا-انسلادوس-سوسیج نیز خوانده می‌شود – مدتها پیش با کهکشان راه شیری ما ادغام شده است. اخترشناسان معتقدند که در طول ادغام، کهکشان راه شیری حدود 50 بیلیون جرم خورشید از ستاره، گاز و ماده تاریک به دست آورده است. اخترشناسان گفتند كه در تاریخ 13 ژانویه سال 2020، آنها به تاریخ برخورد پی برده‌اند. آنها گفتند که این اتفاق 11.5 بیلیون سال پیش افتاده است.

 

این بدان معناست که هنگامی که کهکشان راه شیری – کهکشان خانه ما – بسیار جوان بود این برخورد اتفاق افتاد. کهکشان ما اکنون حدود 13.5 بیلیون سال قدمت دارد. بنابراین برخورد زمانی اتفاق افتاد که كهكشان ما فقط 2 بیلیون سال قدمت داشت. تیم تحقیقاتی برای به دست آوردن این نتیجه، داستان زندگی یک ستاره روشن در صورت فلکی هندی یا Indus را بررسی کردند که امروزه از نیمکره جنوبی زمین قابل مشاهده می‌باشد.

 

دانشگاه بیرمنگام در ایالات متحده آمریکا این تحقیق را توسط دهها ستاره‌شناس از سراسر جهان انجام داد. این تحقیق در تاریخ 13 ژانویه در مجله Nature Astronomy منتشر شد.

 

اخترشناسان در بیانیه‌ای توضیح دادند:

تیم تحقیق داستان زندگی یک ستاره روشن و درخشان را در صورت فلکی هندی دنبال کردند که امروزه از نیمکره جنوبی زمین قابل مشاهده است. دانشمندان می‌گویند این ستاره، پیش از برخورد گایا-انسلادوس در طی میلیون‌ها سال، در حال چرخش در داخل راه شیری کوچک بود. با برخورد دو کهکشان، مدار ستاره nu Indi در مرکز کهکشان راه شیری تغییر یافت که نشانگر وقوع این برخورد بود.

 

ساربانی باسو ستاره‌شناس – نویسنده پژوهش – اظهار داشت:

 

نقش من تعیین سن ستاره با استفاده از داده‌های لرزه‌ای بود. این ستاره، مانند بسیاری از ستاره‌های کم‌جرم، به طور مداوم ضربان می‌زنند یا می‌لرزند.

 

محققان داده‌های مربوط به لرزه‌های Nu Indi را از شکارچی سیاره‌ای تس ناسا دریافت کردند. آنها همچنین از داده‌های جمع‌آوری شده از ماموریت گایا استفاده کردند.

 

باسو و همکارانش “فرکانس”های این ستاره را محاسبه کردند. این فرکانسها، به نوبه خود، ساختار و ویژگی‌های فیزیکی ستاره را نشان می‌دهند. از آنجا، محققان توانستند مرحله رشد و پیشرفت Indi، عامل روشنایی آن و سنش را ارزیابی کنند.

 

محققان گفتند که دانستن سن این ستاره محدودیتی برای زمان وقوع این برخورد را فراهم کرده است.

 

بیل چاپلین ، اخترفیزیکدان دانشگاه بیرمنگام، نویسنده اصلی این تحقیق گفت: تعیین نوسانات طبیعی ستارگان – به نام اخترلرزه‌شناسی – راهی برای درک بهتر سن ستارگان و محیطهایی است که در آن شکل گرفته‌اند. چاپلین گفت:

 

باسو افزود:

امروز می‌دانیم که راه شیری بوسیله ادغام با بسیاری از کهکشانهای کوچک شکل گرفته است. این اولین باری است که ما توانسته‌ایم تعیین کنیم چه زمانی چنین ادغامی صورت گرفته است. این امر یک مرحله مهم برای درک زمانی است که راه شیری شکل گرفته یا جرمش را جمع کرده است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Astronomers date an ancient Milky Way collision

Posted by Deborah Byrd in SPACE | January 20, 2020

https://earthsky.org/space/galactic-collision-helped-shape-milky-way-dated

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *