تیمی بین‌المللی از ستاره‌شناسان زیر نظر ناسا موفق به کشف دورترین گروه کهکشانی شده‌اند!!

این گروه که از سه کهکشان تشکیل شده است، EGS77 نام دارد و مربوط به زمانی است که کیهان تنها 680 میلیون سال سن داشته است‌، تنها 5 درصد سن کنونی آن!!
مشاهدات دقیق‌تر نشان دادند که این کهکشان‌ها در فاز بازیونش قرار داشته‌اند؛ در این دوره نور ستارگان اولیه باعث تغییر هیدروژن شده است. این فرآیند کیهان تاریک را به کیهانی که هم‌اکنون میبینیم تبدیل کرده است. در واقع غباری هیدروژنی در مقابل این کهکشان‌های جوان قرار داشته که در اثر تابش فرابنفش ستارگان اولیه از بین رفته است.

تاکنون کهکشان‌های تکی بسیار دوردستی کشف شده‌اند اما EGS77 دورترین گروه کهکشانی است که از طریق تابش فرابنفش فرآیند بازیونش آن کشف شده است؛ هر سه کهکشان این گروه تابش آلفا لیمان بسیار قوی داشتند.
تابش‌های قوی کهکشان‌ها گازهای هیدروژنی که مانع از رسیدن نور ستارگان و کهکشان‌ها به زمین می‌شده را به حباب‌هایی بزرگ تبدیل کرده‌اند؛ تشکیل این حباب‌ها باعث شده که نور کهکشان‌های دوردست تقریبا بدون هیچ مانعی در گیتی حرکت کند و به زمین برسد.
تیم پژوهشی برای رصد این گروه کهکشانی از تلسکوپ 4 متری رصدخانه ملی کیت پیک آریزونا استفاده کرده‌اند.
به دلیل اینکه کیهان در حال انبساط می‌باشد تابش دریافتی از این گروه کشیده شده و در طول موج نزدیک به فروسرخ قرار داشته است.
ستاره‌شناسان برای اینکه بتوانتد دوردست‌ترین گروه کهکشانی را مشخص نمایند تصاویر این گروه را با داده‌های تلسکوپ‌های فضایی هابل و اسپیتزر نیز مقایسه کرده‌اند.
فاصله میان کهکشان‌های این گروه که در راستای پیکر آسمانی عوا (بادبادک) قرار دارد، 2.3 میلیون سال نوری می‌باشد.

به گفته ستاره‌شناسان احتمال وجود چنین حباب‌هایی از دوره بازیونش بسیار کم می‌باشد اما ناسا قصد دارد تا با استفاده از ابزار WFIRST خود به جستجوی آن‌ها بپردازد.

ترجمه: سرکار خانم مریم هادیزاده