تشخیص ستاره‌های موجود در دایره زمستانی!!

 

 

ستارگان دایره زمستانی ممکن است در این شبهای سرد زمستانی تا بعد از نیمه شب دیده شوند. در 8 ژانویه سال 2020، ماه درون دایره زمستانی است.

 

برای پیدا کردن دایره زمستانی، به دنبال پیدا کردن ماه در آسمان باشید، سپس ستاره‌های اطراف آن را با دقت نگاه کنید. ماه در این تاریخ در کنار ستاره‌های دایره زمستانی قرار دارد. همه ستاره‌های دایره زمستانی (که گاهی اوقات به آنها شش ضلعی زمستانی می‌گویند) ستاره‌های با قدر یک هستند، بنابراین باید بتوان آنها را در کنار تابش مهتاب مشاهده کرد.

 

ستارگان دایره زمستانی به شکل یک دایره کامل نیستند… سعی کنید از کاپلا شروع کرده و در جهت عقربه‌های ساعت به سمت الدبران، رجل‌الجبار، سیروس، شعرای شامی و پولوکس  و کاستور حرکت کنید.

 

از نیمکره شمالی ما، همین ستارگان درخشان را می‌توان قبل از طلوع آفتاب در اواخر تابستان و اوایل پاییز و همچنین هر شب  زمستان آنها را مشاهده کرد. از این رو نام دایره زمستانی به خود گرفته‌اند.

 

آیا با صورت فلکی اوریون یا شکارچی آشنا هستید؟ اگر چنین است، این صورت فلکی درخشان گوشه جنوب غربی دایره زمستانی را تشکیل می دهد و ستاره درخشان شکارچی، ابط‌الجوزا، مثلثی با ستارگان سیروس و شعرای شامی را تشکیل می‌دهد، که ما در نیمکره شمالی آن را مثلث زمستانی می‌نامیم.

 

 

این عکس زیبا از دایره زمستانی در 11 ژانویه سال 2014 توسط داک مارش گرفته شده است، زمانی که ماه در نزدیکی ستاره الدبران بود و سیاره مشتری در مجاورت ستاره‌های صورت فلکی دوپیکر یعنی کاستور و پولوکس قرار داشت.

 

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Identify stars in the Winter Circle

Posted by EarthSky in TONIGHT | January 8, 2020

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *