چطور می‌توانیم ستاره مرفق را در آسمان پیدا کنیم؟!

مرفق‌الثریا (آرنج پروین) یا جَنب (پهلو) یا آلفا برساوش ستاره‌ای است که در صورت فلکی برساووش قرار دارد.

 

مرفق به اندازه الغول، ستاره برادرش در صورت فلکی برساووش مشهور نیست. اما پیدا کردن مرفق راحتتر است و می‌تواند به شما برای رسیدن به الغول راهنمایی کند.

تصویر از  Fred Espenak / astropixels.com.

 

صورت فلکی برساووش شامل مشهورترین ستاره دوتایی گرفتگی آسمان، الغول است که گاهی اوقات به نام ستاره دیو نیز شناخته می‌شود. با این حال، مرفق یافتن این دو ستاره را آسان‌تر می‌کند و می‌تواند به عنوان ستاره راهنمای شما برای رسیدن به الغول باشد.

در حالی که به صورت فلکی برساووش نگاه می‌کنید، حتماً با دوربین دوچشمی خود را به دنبال رصد Double Cluster باشید. صورت فلکی ذات‌الکرسی می‌تواند در یافتن آن به شما کمک کند. Double Cluster تقریباً کانون بارش شهابی برساووشی رابه شما نشان می‌دهد. تصویر از  madmiked / Flickr.

 

 چگونه مرفق را پیدا کنیم؟

نام مرفق از زبان عربی به معنی آرنج گرفته شده است. در حقیقت، صورت فلکی برساووش در شمال خوشه ستاره‌ای پروین قرار دارد که به آن هفت خواهر نیز گفته می‌شود. به عبارت دیگر مرفق و برساووش را می‌توانید بین خوشه پروین و پولاریس، ستاره شمالی پیدا کنید.

شبهای دسامبر به سمت شمال شرقی نگاه کنید تا صورت فلکی برساووش را ببینید.

 

اگر با صورت فلکی M یا W شکل ذات‌الکرسی آشنا هستید، می توانید مسیر مستقیمتری نیز به سمت مرفق یا Mirfak طی کنید. یک خط فرضی از  ستاره‌های راهنمای گامای ذات‌الکرسی و Ruchbah بکشید تا به مرفق یا Mirfak بروید.

 

در خوشه ستاره‌ای متحرک آلفای برساووشی یا Melotte 20، مرفق برجسته‌ترین عضو این گروه‌بندی ستاره‌ها می‌باشد. تصویر از ویکی‌پدیا.

 

در فاصله حدود 600 سال نوری، مرفق بسیار دورتر از ستاره‌های آبگردان بزرگ قرار دارد، بنابراین این ستاره برای درخشش در آسمان ما باید ذاتاً بسیار درخشان باشد. اگر مرفق در فاصله خورشید از زمین قرار داشته باشد، دیسک آن چند هزار برابر بیشتر آسمان را می‌پوشاند. علاوه بر این ، مرفق هزاران بار بیشتر از خورشید ما می‌درخشد.

 در یک شب تاریک، شما ممکن است یک گروه ضعیف از ستارگان را ببینید که در اطراف مرفق قرار دارند. این مجموعه ستارگان به گروه متحرک آلفای برساووشی یا  Melotte 20 معروف است که مرفق برجسته‌ترین عضو این گروه است. اگرچه برخی احساس می‌کنند که این گروه ستاره‌ای بسیار پراکنده است که به آن خوشه ستاره‌ای گفته شود ، با این وجود این ستاره‌ها در همان جهت کلی فضا حرکت می‌کنند و حدود 30 تا 50 میلیون سال پیش از همان ابر گاز و غبار متولد شده‌اند.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Mirfak is Perseus’ brightest star

Posted by Bruce McClure in ASTRONOMY ESSENTIALS | BRIGHTEST STARS | December 19, 2019

https://earthsky.org/brightest-stars/mirfak-perseus-brightest-star

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *