ناسا دنیای یخی دور را تغییر نام داد!!!

این تصویر که در تاریخ 2 ژانویه 2019 توسط ناسا منتشر شد، اولین تصویر رنگی اولتیما تولی می‌باشد که اکنون به طور رسمی با نام Arrokoth شناخته می‌شود، با فاصله 85000 مایل (137000کیلومتر) در تاریخ 1 ژانویه 2019 گرفته شده است.

اولتیما تولی، دورترین جسم کیهانی است که تاکنون توسط یک فضاپیما مورد بازدید قرار گرفته است، به دنبال واکنش جدی در رابطه با نام قدیمی به معنای نازی‌ها، به طور رسمی به Arrokoth یا “آسمان” تغییر نام داد.

این سنگ یخی که در کمربند تاریک و سرمازده کمربند کوییپر در حدود یک میلیارد مایلی فراتر از پلوتون قرار دارد، در ژانویه امسال توسط سفینه فضایی افق‌های نوی ناسا بازدید شد که اولین تصاویر تفصیلی نشان داد که شامل دو کره است که در کنار هم به شکل آدم برفی قرار گرفته‌اند.

نامگذاری فنی آن 2014 MU69 2014 است، اما تیم افق‌های نو در ابتدا پس از بررسی اسطوره‌ای در ادبیات کلاسیک و قرون وسطای اروپایی، آن را به نام Ultima Thule (تلفظ ابزار-چشم) لقب داده و آن را فراتر از مرزهای جهان شناخته شده قرار دادند.

با این حال، این نام باعث ایجاد واکنش عجیبی شد زیرا در اوایل قرن بیستم توسط افراد افراطی آلمانی راست‌گرا به عنوان قوم “آریایی” ممتاز (اصطلاحی كه آنها برای توصیف قوم اصیل-هندو اروپایی ها استفاده می‌كردند) مورد حمایت قرار گرفتند.

انجمن تولی آنها بعداً حزب نازی آدولف هیتلر شد و این اصطلاح در محافل راست‌گرا همچنان محبوب است: به عنوان مثال، نام یک گروه راک سوئدی نیز هست.

نام رسمی جدید که توسط تیم افق‌های نو انتخاب شده و توسط اتحادیه بین‌المللی نجوم تصویب شده است، روز سه‌شنبه در مراسمی در دفتر مرکزی ناسا اعلام شد. در بیانیه بعدی ناسا هیچ اشاره‌ای به جنجال بوجود آمده نشد.

آلن استرن ، محقق اصلی افق‌های نو از مؤسسه تحقیقاتی جنوب غربی، بولدر، کلرادو گفت: “نام” Arrokoth “بیانگر الهام بخشیدن به آسمانها و کنجکاوی در مورد ستاره‌ها و دنیاهای فراتر از خود ما است.

“این تمایل به یادگیری در قلب ماموریت افق‌های نو قرار دارد و ما مفتخریم که در این جشن کشف با جامعه Powhatan و مردم مریلند بپیوندیم.”

ناسا اضافه كرد كه آنها رضايت بزرگان قبيله Powhatan را دريافت كرده بودند، و اين نام براي ارتباط فرهنگ مردم بومي انتخاب شد كه در آن منطقه ساكن بودند.

هر دو تلسکوپ فضایی هابل که در سال 2014 این شیء را پیدا کرد و مأموریت افق‌های نو (در آزمایشگاه فیزیک کاربردی جانس هاپکینز) از مریلند اجرا می‌شوند که منطقه خلیج چساپیک محل زندگی مردم Powhatan است.

ناسا در پاسخ به پرس و جوی خبرگزاری فرانسه، تأکید كرد كه Ultima Thule تنها نام مستعار بوده است – اما درباره اینكه آیا مشاجره نازی‌ها نقش مهمی در افشای آن ایفا كرده است، اظهار نظری نداد.

سایمون پورتر اخترفیزیک ، که برای مأموریت افق‌های نو کار می‌کند ، توئیت کرد: “این کار خیلی طول کشید ، اما من از نتیجه راضی هستم. # Arrokoth!”

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

NASA renames faraway ice world ‘Arrokoth’ after backlash
https://phys.org/news/2019-11-nasa-renames-faraway-ice-world.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *