ستاره الریشا ماهی‌های صورت فلکی حوت را به هم متصل می‌کند!!

ستاره الریشا (آلفای صورت فلکی ماهی) درخشان  نیست. اما – در نوکV  شکل صورت فلکی ماهی بسیار جلب توجه می‌کند.

 

 صورت فلکی ماهی  به شکلی شبیه یکی از حروف الفبا ظاهر می‌شود. الریشا در نوک V قرار دارد، جایی که دو خط به هم می‌رسند. شما همچنین ممکن است متوجه شکل دایره‌ای شکل در این صورت فلکی نیز بشوید. این امر می‌تواند به شما در یافتن  V و Al Risha کمک کند.

 

آلفای صورت فلکی ماهی یاAl Risha ، از درخشان‌ترین ستاره‌های آسمان نیست. در حقیقت، این ستاره تنها دارای قدر چهارم است که به نظر  ضعیف می‌رسد که برای دیدن آن نیاز به یک آسمان تاریک دارید.

 

اما الریشا یک ستاره جذاب در  صورت فلکی‌های دایره‌البروجی است که بعد از دلو و قبل از  بره قرار دارد. ماهیهای صورت فلکی ماهی، که یکی از زیباترین صورت فلکی‌های آسمان است. اگر شما در محل خود آسمان تاریک دارید، برای شما بسیار آسان است که این صورت فلکی را مشاهده کنید.

 

ماهی‌های صورت فلکی ماهی، همیشه به صورت یک جفت ماهی نشان داده می‌شوند و در جهت مخالف هم شنا می‌کنند. ماهی غربی در دل ستاره‌های جنوبی مربع بزرگ پگاسوس قرار گرفته است، و ماهی شمالی خط دیگری از ستارگان به سمت شرق مربع بزرگ است. الریشا گرهی را نشان می‌دهد که دو ماهی را به وسیله روبان‌هایی در دم آنها به هم متصل می‌کند. در حقیقت، الریشا به معنای “بند” در زبان عربی است.

الریشا، ستاره آلفا صورت فلکی ماهی، از تلسکوپ موسسه علوم فضایی.

 

پاییز نیمکره شمالی (یا بهار جنوبی) زمان خوبی برای دیدن صورت فلکی ماهی است که ستاره الریشا در قلب آن در آسمان شب قرار گرفته است.

 

اگر شما می‌توانید مربع بزرگ پگاسوس را پیدا کنید – که واقعا به صورت یک الگوی مربعی شکل بزرگ در گنبد آسمان جلب توجه می‌کند، با چهار ستاره متوسط ​​که نشاندهنده گوشه‌های آن است – اگر آسمان شما به اندازه کافی تاریک باشد، شما می‌توانید صورت فلکی ماهی را پیدا کنید. برای پیدا کردن یک مکان تاریک در نزدیکی شما، صفحه Stargazing Page EarthSky را ببینید (https://earthsky.org/stargazing).

 

شما احتمالا ماهی‌ غربی را انتخاب کنید، زیرا این ماهی، شامل الگوی  قابل توجه ستارگان است که به صورت حلقه شناخته می‌شود.  دایره ای از ستاره‌های ضعیف که تشکیل حلقه‌ای در صورت فلکی ماهی می‌دهند را می‌توان به راحتی در آسمان تاریک در لبه جنوبی مربع بزرگ مشاهده کرد.

 

بقیه ستاره‌های صورت فلکی شکل V شکل زیبایی را  در دو طرف مربع بزرگ تشکیل می‌دهند.

 

 تصویر صورت فلکی ماهی

(http://www.gallery.oldbookart.com/main.php?g2_itemId=5267)

 

حکاکی مسطح برای یوهان بایر، از  کتابخانه مشاهیر نیروی دریایی ایالات متحده از Wikimedia Commons

 

الریشا در تاریخ ستاره ها و اسطوره شناسی:

اگر چه ستاره الریشا بسیار روشن نیست، موقعیت آن در صورت فلکی ماهی  در نوک شکل  V بسیار جلب توجه می‌کند.

مطمئنا به همین دلیل است که اخترشناس آلمانی، یوهان بائر در سال 1603، این ستاره را به نام ستاره آلفا در اطلس اورونومتری (که به نام اورانیانا، موزۀ یونانی نجوم یونان نامیده می‌شود) به ثبت کرده است، هر چند که الریشا تنها سومین ستاره درخشان در این صورت فلکی است. نامگذاری بایر  یک روش نامگذاری اجرام آسمانی است که بر اساس قدر ظاهری ستارگان یک صورت فلکی انجام می‌گیرد. این شیوه نامگذاری، به افتخار یوهان بایر،  نامگذاری بایر نام گرفته‌است.

 روش نام گذاری به این ترتیب است که پرنورترین ستاره اولین حرف الفبای یونانی یعنی آلفا و پسوند صفت ملکی صورت فلکی را می‌گیرد و دومین ستاره از لحاظ قدر ظاهری حرف بتا و پسوند صفت ملکی صورت فلکی است به همین ترتیب امگا و سپس از حروف ترکیبی الفبای لاتین استفاده می‌شود .بنابراین، برای مثال، ستاره الریشا نیز آلفا ماهی، ستاره آلفا صورت فلکی ماهی است.

اغلب ستاره آلف،ا درخشانترین ستاره در یک صورت فلکی است (اما نه همیشه). دو ستاره درخشان ستارگان در چشمهای ماهی وجود دارد (گرچه نه خیلی روشن). آنها اتا و گامای ماهی هستند. به هر حال، الریشا یکی از ستارگان تنها با نام صحیح است.

 

در اساطیر رومی، صورت فلکی ماهی با افسانه زهره و کوپید (و یا در اسطوره یونانی، آفرودیت و پسرش اراس) مرتبط است.

بنابر افسانه‌های یونانی، زمانی که تیفون غول شروع به نابودی ایزدان قدیمی تیتان می‌کند ایزدبانو آفرودیت که سمبل عشق بود به همراه پسرش ارس، برای نجات از چنگال هیولای وحشی فرار می‌کنند و در انبوه نیزارها در نزدیکی رود فرات مخفی می‌شوند. آن دو به درون فرات رفتند و به ماهی تبدیل شدند و سپس شناکنان با دم‌های به هم گره خورده گریخته‌اند. گفته شده است آفرودیت از بیم این که مبادا او و فرزندش یکدیگر را گم کنند دم‌هایشان را با ریسمانی به هم گره زد. در آسمان نیز این دو ماهی اغلب با هم دیده می‌شدند، به همراه یک ریسمان باریک، برای این که مطمئن باشند هیچ کدامشان دیگری را گم نمی‌کند.

ونوس و کوپید نیز خود را با یکدیگر متصل کرده‌اند، بنابراین، در فرار از هیولا، آنها  از هم جدا نمی‌شود. خدایان خوشحال شدند و ماهی را در آسمان به یاد آنها قرار دادند.

 

نقاشی دو ستاره را نشان می‌دهد، چیزی  که ما آن را یکی می‌دانیم تشکیل می‌دهند الریشا- این نقاشی توسط جرمی پرز از وب سایت جالب “کمربند ناهید” اقتباس شده است. (http://www.perezmedia.net/beltofvenus/)

 

الریشا در علم:

الریشا به نظر می‌رسد ستاره تکی باشد، اما در حقیقت به صورت دو ستاره نزدیک به هم است. این جفت شامل ستاره کلاس A می‌شود که حدود 120 AU از همدیگر فاصله دارد. (واحد نجومی: یک A.U. برابر با یک فاصله زمین و خورشید می‌باشد). بنابراین دو ستاره‌ای که ما آن را به عنوان الریشا می‌بینیم، در واقع 120 برابر فاصله بین زمین و خورشید و یا فاصله بین خورشید و پلوتو با هم فاصله دارند.

 

دو ستاره در سیستم الریشا 720 سال طول می‌کشد که به دور یکدیگر بچرخند. با این حال، این ستاره‌ها از نظر ناظر زمینی به ما بسیار نزدیک هستند به صورتی که ستاره‌شناسان آماتور اگر با استفاده از تلسکوپ به دقت نگاه کنند، هر دو آنها را می‌بینند. به علاوه، از نقطه نظر ما، دو ستاره ظاهرا در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند تا به دنبال مدار مشترک متقابل خود باشند. برآورد شده است که در سال 2060 در نزدیکترین حالت خود به زمین دیده می‌شوند. هر دو ستاره سفید هستند، هرچند برخی از ناظران رنگهای دیگری را نیز گزارش کرده‌اند.

 

موقعیت الریشا: : RA 02h 02m 03s، Dec + 02 ° 45 ’50 “

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع: 

Star Al Risha binds the Fishes of Pisces

By Deborah Byrd in ASTRONOMY ESSENTIALS | BRIGHTEST STARS | November 13, 2018

https://earthsky.org/brightest-stars/al-risha-knots-the-two-fishes-of-pisces-together

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *