چگونه یک کرم چاله را می‌توانیم در صورت وجود پیدا کنیم؟!!!

 

تیمی از فیزیکدانان پیشنهاد می‌کنند که آشفتگی در مدار ستارگان در نزدیکی ابرسیاه‌چاله‌ها می‌تواند برای کشف کرم‌چاله‌ها استفاده شود  (البته در صورت وجود).

مفهوم هنری از یک ابرسیاه‌چاله. یک مطالعه نظری جدید، روشی را توصیف می‌کند که می‌تواند برای جستجوی کرمچاله‌ها در پس زمینه ابرسیاهچاله مورد استفاده قرار گیرد. تصویر از  NASA/JPL-Caltech

 

یک مطالعه جدید، روشی را برای کشف یک کرم‌چاله تشریح می‌کند که در پس‌زمینه ابرسیاهچاله‌ها، یک گذرگاه بین دو ناحیه جداگانه از فضا را تشکیل می‌دهد.

 

ایده کرمچاله‌ها از مدت‌ها پیش نظر طرفداران علمی تخیلی را به خود جلب کرده است. شما می‌توانید یک کرم‌چاله را به عنوان یک تونل با دو انتها که هر یک در نقاط جداگانه در فضا  هستند را تصور کنید. از نظر تئوریک، چنین مسیرهایی می‌توانند یک منطقه از جهان ما را به زمان و یا مکان دیگری در جهان یا مکانی دیگر در جهان دیگر متصل کنند.

 

اما اینکه آیا در واقع کرمچاله ها وجود دارند، هنوز جای بحث دارد. اگر آنها در آنجا باشند، مقاله جدید منتشر شده در 10 اکتبر 2019، در ژورنال بررسی شده توسط  Physical Review D، یک روش برای تشخیص آنها را پیشنهاد می‌کند.

 

مقاله جدید نشان می‌دهد كه دانشمندان می‌توانند با جستجوی آشفتگی در مسیر ستاره‌ای به نام S2، کرم‌چاله‌ای را شكار كنند كه در مدار قوس A * قرار دارد. قوس A * شیئی است که تصور می‌شود ابرسیاه‌چاله پرجرمی در قلب کهکشان راه شیری است. در حالی که هیچ مدرکی برای وجود کرم‌چاله در آنجا وجود ندارد، مکان مناسبی برای جستجوی آن است زیرا انتظار می‌رود که کرم‌چاله‌ها به شرایط گرانشی شدید، مانند موارد موجود در ابرسیاهچاله‌ها احتیاج داشته باشند.

در اینجا تصویری از یک کرم‌چاله می‌بینید. برای مفهوم ساده‌تر از یک کرم‌چاله، فضا را می‌توان به عنوان یک سطح دو بعدی (2D) تجسم کرد. در این حالت، یک کرم‌چاله به عنوان سوراخی در  سطح آن ظاهر می‌شود که به یک لوله سه‌بعدی (سطح داخلی یک استوانه) منتقل می‌شود، سپس با یک سوراخ شبیه به ورودی مجددا در مکان دیگری روی سطح 2D ظاهر می‌شود. اطلاعات بیشتر در مورد این تصویر را در اینجا بخوانید:

https://en.wikipedia.org/wiki/Wormhole

 

فیزیکدانان پیشنهاد می‌کنند که اگر کرم‌چاله‌ای در قوس A * وجود داشته باشد، ستاره‌های اطراف – مانند S2 تحت‌تأثیر جاذبه ستاره‌ها در انتهای دیگر گذرگاه قرار می‌گیرند. در نتیجه می‌توان با جستجوی انحرافات کوچک در مدارهای مورد انتظار ستاره‌ها، وجود کرم‌چاله را کشف کرد.

 

دژان استوکوویچ فیزیکدان دانشگاه بوفالو که یکی از نویسندگان این پژوهش است، در بیانیه‌ای گفت:

اگر دو ستاره دارید، هر کدام در یک طرف کرم‌چاله، ستاره‌ای که سمت ما قرار دارد باید تأثیر گرانشی ستاره را در طرف دیگر احساس کند. شار گرانشی از طریق چاله عبور خواهد کرد. بنابراین اگر مدار مورد انتظار یک ستاره را در اطراف قوس A * ترسیم کنید، در صورت وجود کرم‌چاله در آنجا با یک ستاره در طرف دیگر، باید انحرافاتی را در مدار آن ستاره مشاهده کنید.

 

استوکوویچ گفت: اگر کرم‌چاله‌ها کشف شوند، به شکلی نخواهند بود که در داستانهای علمی تخیلی اغلب پیش‌بینی می‌کنند.

 

حتی اگر یک کرم‌چاله قابل عبور باشد، به احتمال زیاد افراد و سفینه فضایی نمی‌توانند از آن عبور کنند. به طور واقعی، شما به یک منبع انرژی منفی برای باز نگه داشتن این کرمچاله نیاز دارید، و ما نمی‌دانیم چگونه این کار را انجام دهیم. برای ایجاد یک کرم چاله بزرگ که پایدار است، به جادو نیاز دارید.

 

با این وجود، کرمچاله‌ها – قابل عبور یا خیر – یک پدیده نظری جالب برای مطالعه هستند. در حالی که هیچ مدرک تجربی مبنی بر وجود این معابر وجود ندارد، ولی براساس نظریه آنها امکان‌پذیر هستند. همانطور که استوکوویچ توضیح می‌دهد، کرم‌چاله‌ها”راه‌حل قانونی برای معادلات انیشتین” هستند.

 

در حالی که تکنیکهای کنونی نظارت، هنوز به اندازه کافی دقیق نیستند که بتواند وجود کرم‌چاله را فاش کند، استوکوویچ می‌گوید جمع‌آوری داده‌ها در S2 در مدت زمان طولانی‌تر یا تدوین تکنیک‌هایی برای ردیابی دقیق‌تر حرکت آن، چنین چیزی را ممکن می‌سازد. او می‌گوید، رسیدن به این پیشرفت ها خیلی دور نیستند و می‌توانند طی یک یا دو دهه اتفاق بیفتند.

 

با این حال، استوكوویچ هشدار می‌دهد كه اگرچه روش جدید بتواند وجود آشفتگی را تایید کند، به طور كلی اثبات نخواهد كرد كه كرم‌چاله وجود دارد. او گفت:

هنگامی که به دقت مورد نیاز در مشاهدات خود رسیدیم، ممکن است بگوییم که اگر آشفتگی‌های موجود در مدار S2 را آشکار کنیم، احتمالاً توضیح می‌دهد که کرم‌چاله است. اما ما نمی‌توانیم بگوییم که ، “بله ، این قطعاً کرم‌چاله است.” می‌توان توضیح دیگری داد ، چیز دیگری در طرف ما وجود دارد که حرکت این ستاره را برهم زده است.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

How to find a wormhole … if they exist

Posted by Eleanor Imster in SPACE | October 30, 2019

https://earthsky.org/space/wormholes-how-to-find

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *