شبح هالووین خورشید تابستانی!!

در عرض‌های جغرافیایی نیمه‌شمالی‌، ستاره نگهبان شمال (سماک رامح یا ژوبین‌دار) حدود 2 ساعت بعد از غروب آفتاب حوالی هالووین، در همان نقطه‌ای طلوع می‌کند که خورشید تابستان در افق غروب می‌کند. این ستاره، شبح هالووین خورشید تابستان و پژواکی از ظهرهای طولانی تابستانی است.

در غروب پاییز به سمت شمال غربی نگاه کنید و به جست و جوی آبگردان بزرگ بپردازید. قوس را در دسته آبگردان تا ستاره نگهبان شمال دنبال کنید.

هر هالووین – و چند روز قبل و بعد از آن – ستاره درخشان نگهبان شمال، درخشان‌ترین ستاره صورت فلکی گاوران یا عوا، همزمان و در همان نقطه‌ای در افق غربی-شمال غربی قرار می‌گیرد که خورشید تابستان غروب می‌کند. این ستاره در همان زمان و در همان مکان در افق شرقی- شمال شرقی خورشید تابستان طلوع می‌کند. به همین دلیل – هر سال در این زمان می‌توانید نگهبان شمال یا Arcturus را شبح خورشید تابستان بدانید.

 

در عرض‌های جغرافیایی نیمه شمالی، نگهبان شمال اکنون حدود دو ساعت پس از غروب آفتاب طلوع کرده و حدود دو ساعت قبل از طلوع آفتاب، غروب می‌کند.

 

اگر در شمال زندگی می‌کنید ، ستاره نگهبان شب در طول تمام شب می‌درخشد و  تقلیدی از آفتاب نیمه شب تابستان است.

 

اگر در نیمکره جنوبی زندگی می‌کنید، اکنون نمی‌توانید این ستاره را ببینید. این ستاره در جنوب خط استوا، همزمان و در همان مکان در افق به عنوان خورشید زمستان غروب می‌کند. به عبارت دیگر، سماک رامح یا Arcturus در مقابل خورشید غروب می‌کند و پس از خورشید در این طول سال از عرض جغرافیایی جنوبی طلوع می‌کند.

 

اگر در نیمکره شمالی هستید، سعی کنید این ستاره را در طول شبهای اکتبر تماشا کنید.

 

در عرض جغرافیایی شمالی، ستاره نگهبان شمال بعد از غروب آفتاب در غرب طلوع می‌کند و قبل از طلوع آفتاب در شرق غروب می‌کند. می‌توانید به محض بیرون آمدن آبگردان بزرگ، می‌توانید ستاره نگهبان شمال را پیدا کنید، دسته آبگردان بزرگ همیشه به ستاره نگهبان شمال اشاره دارد.

 

هالووین  یک جشن مسیحیت غربی و بیشتر سنتی می‌باشد که مراسم آن سه شبانه‌روز ادامه دارد و در شب ۳۱ اکتبر (نهم آبان) برگزار می‌شود. بسیاری از افراد در این شب با چهره‌های نقاشی شده، لباس‌های عجیب یا لباس‌های شخصیت‌های معروف، چهره و ظاهری که به‌نظرشان ترسناک باشد خود را آماده جشن می‌کنند؛ همچنین کودکان برای قاشق‌زنی برای جمع‌آوری نبات و آجیل به در خانه دیگران می‌روند. این جشن را مهاجران ایرلندی و اسکاتلندی در سده نوزدهم با خود به قاره آمریکا آوردند.

از نمادهای هالووین یک کدو تنبل است که درون آن را خالی کرده و برای آن چشم و ابرو و دهان به صورتی ترسناک درمی‌آورند و با روشن کردن شمع در درون کدوتنبل به آن جلوه‌ای ترسناک می‌دهند.

جلد کتاب رنگ‌آمیزی “ستاره نگهبان شمال، شبح آفتاب تابستانی”.

 

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع:

Halloween ghost of the summer sun

Posted by Bruce McClure in ASTRONOMY ESSENTIALS | October 30, 2019

https://earthsky.org/astronomy-essentials/arcturus-ghost-of-the-summer-sun

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *