هیولایی کیهانی که از آغاز گیتی در میان گرد و غبار به کمین نشسته است

ستاره شناسان به طور اتفاقی موفق به کشف ردپای یک کهکشان غول‌پیکر در دوره آغازین کیهان شدند؛ اگرچه این هیولا تقریبا هیچ ردپایی از خود باقی نگذاشته اما ستاره شناسان آمریکایی و استرالیایی در تلاش برای ثبت اولین تصویر از آن هستند.
این پژوهش که در ژورنال Astrophysics منتشر شده است دریچه جدیدی از نحوه تکامل کهکشان‌های عظیم جهان را به روی ما خواهد گشود.
کریستیانا ویلیامز، سرپرست تیم پژوهش، با استفاده از آرایه جدید و حساس میلیمتری آتاکاما لکه نوری ضعیفی را شناسایی کرده است؛ این درخشش مربوط به هیچکدام از کهکشان‌ها نمیشد. از آنجایی که این کهکشان در طول موج‌های مختلف نیز قابل شناسایی نبود تخمین زده شد که این کهکشان احتنالا بسیار دور بوده و توسط ابرهای گرد و غباری پنهان شده است.
دانشمندان تخمین می‌زنند که این تابش‌ها از فاصله 12.5 میلیارد سال نوری به زمین رسیده‌اند و تابش‌ گرم ذرات غباری که توسط ستارگانی که در قبل این کهکشان تشکیل شده‌اند عامل به وجود آورنده این تابش‌ها می‌باشد. ابرهای عظیم غباری نیز نور ستارگان کهکشان و خود کهکشان را پنهان کرده‌اند.
این کهکشان عظیم الجثه هم‌اندازه راه شیری است اما سرعت تشکیل ستاره در آن 100 برابر سرعت تشکیل ستاره در کهکشان ما می‌باشد.
این اکتشافات می‌توانند به یافتن پاسخ پرسش‌های همیشگی در خصوص نحوه تکامل کهکشان‌های عظیم کمک کنند. اینگونه کهکشان‌ها زمانیکه سن گیتی 10 درصد ست کنونی آن بوده شکل گرفته اند و تاکنون قادر به بررسی مراحل شکل‌گیری آنان نبوده‌ایم.
سرعت رشد کهکشان‌های غول‌پیکر بسیار بیشتر لز کهکشان کوچک در ابتدای کیهان است.
پرسش مهم دیگر در مورد تعداد آن‌ها است؛ امکان دارد در هر گوشه و کنار گیتی یک هیولای کیهانی کمین کرده‌باشد.
تحقیقات بیشتر در دست اقدام است و دانشمندان امیدوارند با استفاده از تلسکوپ فضایی جیمزوب ناسا که سال 2021 کار خود را آغاز خواهد نمود، به نتایج مطلوب‌تری دست پیدا کنند.

ترجمه: سرکار خانم مریم هادیزاده

منبع:

https://phys.org/news/2019-10-cosmic-yeti-dawn-universe-lurking.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *