امشب می‌توانید استوای کهکشانی از روی مثلث تابستانی و صورت فلکی ماکیان بیابید!!

 

امشب از مثلث تابستانی و صورت فلکی ماکیان می‌توانید برای پیدا کردن استوای کهکشانی (galactic equator) استفاده کنید. مطمئنا،  اکنون در پاییز نیمکره شمالی هستیم، اما سه ستاره درخشان که مثلث تابستانی را تشکیل می‌دهند، هنوز در آسمان ما می‌درخشند.

 

استوای کهکشانی (یا صفحه کهکشانی) یک صفحه خیالی است که کهکشان را به دو قسمت تقسیم می‌کند (بالا و پایین). در سیستم مختصات کهکشانی، استوا در عرض جغرافیایی کهکشانی b = 0. سیستم مختصات کهکشانی است.

 

به راحتی روی صندلی دراز کشیده و پاهای خود را به سمت جنوب قرار دهید. هرچند هر ستاره‌ای که ما با چشم غیرمسلح می‌بینیم، عضو ستاره‌های کهکشان راه شیری ما است، گاهی اوقات اصطلاح “راه شیری” به  لبه دیسک کهکشانی اشاره دارد. برای دیدن استوای کهکشانی از طریق صورت فلکی ماکیان توسط جیم کالر می‌توانید به لینک زیر مراجعه کنید:

http://stars.astro.illinois.edu/sow/cm.html

 

همانطور که از عرضهای میانه شمالی دیده می‌شود، ستارگان دنب و وگا در بالا قرار دارند. وگا، درخشان‌ترین ستاره مثلث تابستانی، در غرب (یا راست) دنب می‌درخشد، و الطایر، دومین ستاره درخشان، تقریبا بین افق جنوبی خود و ستاره بالایی قرار دارد.

مثلث تابستانی و راه شیری. الطایر کمی زیر مرکز آن می‌درخشد، در حالی که درخشش دنب در مرکز چپ و درخشانترین ستاره مثلث تابستانی وگا در سمت چپ بالای مرکز قرار دارد. تصویر از ناسا  ESA

همانطور که شب فرا می‌رسد، به دنبال یک ستاره درخشان که بین الطایر و وگا  قرار دارد بگردید. این ستاره آلبیرو Albireo یا منقار ماکیان می‌باشد. ستاره آلبییرو – که به نام بتا دجاجه نیز شناخته می‌شود – در صورت فلکی دجاجه یا قو واقع شده است که یک ستاره مشهور دوتایی است. با استفاده از یک تلسکوپ کوچک به راحتی می‌توانید ببینید که یک ستاره آلبیرو، آبی بوده و دیگری طلایی می‌باشد.

آلبیرو به دلیل تضاد رنگی واضح بین دو ستاره‌اش – ستاره طلایی درخشان‌تر و ستاره آبی تیره‌تر – شناخته شده است.

 با رسم خطی از آلبیرو به دنب، بدن ماکیان را از سر به دم نشان می‌دهید. سه ستاره از بدن آن در نزدیکی دنب عبور می کند تا شکلی به  صورت صلیب شمالی ایجاد کند. برای تکمیل بالهای ماکیان به یک ستاره دورتر از هر طرف صلیب شمالی بروید.

نمودار آسمانی از صورت فلکی ماکیان از IAU.

 

خط آلبیرو به دنب را در هر جهت گسترش دهید تا در امتداد خط استوای  کهکشانی (صفحه کهکشانی) باشد. از طریق دوربین دوچشمی، خواهید دید که ابر ستارگان، خوشه‌های ستاره‌ای و سحابی‌ها در این بلوک بزرگ کهکشانی وجود دارد! ابتدا مثلث تابستانی، سپس ستاره آلبیرو را پیدا کنید، شما به راهی پر از ستاره‌های درخشان می‌رسید، که ما آن راه شیری می‌نامیم.

ترجمه: سارا سیدحاتمی

منبع

https://earthsky.org/tonight/use-summer-triangle-to-locate-flat-plane-of-milky-way

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *