امکان سکونت پذیربودن ناهید وجود دارد؟!

نتایج پژوهشهای جدید در کنفرانسی با حضور متخصصانی از مرکز علوم فضایی گودارد منتشر شد؛ احتمالا آب مایع 2 یا 3 میلیارد سال در سیاره ناهید وجود داشته و از 700 میلیون سال پیش که بیش از 80 درصد سطح سیاره تغییر کرده، از بین رفته است.
فضاپیمای پایونیر ناسا چهل سال پیش نشانه‌هایی از وجود اقیانوس‌های عمیق آب در گذشته خواهر دوقلوی زمین یافت. تیم پژوهش پنج شبیه‌سازی از سطح پوشش آب سیاره ناهید طراحی کرده‌اند تا مشخص کنند که این سیاره اقلیمی پایدار داشته یا خیر.
در تمام این پنج مدل ناهید قادر به پایدار نگه داشتن دمای خود به مدت 3 میلیارد سال بوده است؛ بیشترین و کمترین دمای این سیاره 50 و 20 درجه سلسیوس بود.
در حدود 700 میلیون سال پیش سطح ناهید دوباره شکل گرفته و باعث جهنمی شدن آن شده است.
سه شبیه سازی نشان دادند که ناهید یک اقیانوس به عمق 310 متر و گودالی به عمق 100 متر داشته و مقداری آب در خاک آن وجود داشته است.
شبیه‌سازی‌های سه بُعدی ناهید در طول باز‌ه‌های 4 میلیارد سال پیش، 700 میلیون سال پیش و هم اکنون مشخص کردند که با افزایش تشعشات خورشیدی ترکیبات اتمسفر این سیاره تغییر کرده است.
اگرچه برخی دانشمندان معتقدند این سیاره خارج از کمربند حیات سامانه خورشیدی قرار دارد، برخی دیگر مخالف این نظریه هستند. دریافت تابش‌های خورشیدی ناهید دو برابر زمین می‌باشد اما تمامی شبیه‌سازی‌ها نشان دادند که دمای این سیاره به گونه‌ای بوده که آب مایع می‌توانسته بر سطح این سیاره وجود داشته باشد.
پس از شکل‌گیری ناهید دمای آن به سرعت کاهش یافته و اتمسفر آن سرشار از کربن دی اکسید شده است. اگر نحوه تکامل ناهید نیز مانند زمین بوده، صخره‌های سیلیکاتی باعث تولید کربن دی اکسید شده‌اند. 700 میلیون سال پیش اتمسفر ناهید شامل نیتروژن، مقدار کمی متان و کربن دی اکسید بوده است. پس از آن بدلیل فعالیت‌های آتش‌فشانی دوباره سرشار از کربن دی اکسید شد.
پیش از آنکه به مسئله سکونت‌پذیر بودن این سیاره بپردازیم باید به پاسخ دو پرسش اساسی دست یابیم:
1- سرعت خنک شدن سیاره ناهید چقدر بوده است
2- تشکیل دوباره سطح ناهید یک اتفاق بوده و یا نتیجه فرآیند‌های متوالی در طول تاریخ آن

ترجمه: سرکار خانم مریم هادیزاده

منبع:

https://phys.org/news/2019-09-venus-habitable.html

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *